Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten matemaattisten taitojen kehittymistä esiopetuksesta neljännelle luokalle. Keskeisenä tarkastelun kohteena oli aritmeettiset taidot (peruslaskutehtävien ratkaiseminen aikarajoitetussa tehtävässä). Toisen luokan aritmeettisten taitojen perusteella lapset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paukkeri, Virpi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41757
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten matemaattisten taitojen kehittymistä esiopetuksesta neljännelle luokalle. Keskeisenä tarkastelun kohteena oli aritmeettiset taidot (peruslaskutehtävien ratkaiseminen aikarajoitetussa tehtävässä). Toisen luokan aritmeettisten taitojen perusteella lapset (n = 494) jaettiin kolmeen alaryhmään: heikot, keskitasoiset ja hyvät taidot. Tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kyseiset alaryhmät erosivat toisistaan eri ikävaiheissa ja eri matematiikan taitoalueilla. Näitä taitoalueita olivat lukujonotaidot, lukujen nimeäminen, aritmetiikka, aritmeettinen päättely ja kertolaskutaidon automatisoituminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolten välisiä eroja toisen luokan aritmetiikan tehtävässä. Lisäksi selvitettiin, missä määrin suoriutuminen matematiikan taitoalueilla oli yhteydessä saman ja eri ikävaiheen taitoihin. Tutkimus on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa on selvitetty kaikkiaan noin 2000 lapsen taitojen ja motivaation kehitystä yksilö- ja ryhmätestien avulla neljällä paikkakunnalla. Alaryhmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja kaikilla tutkituilla matematiikan taitoalueilla ja ikävaiheissa. Korrelatiivisissa tarkasteluissa esiopetuksen ja ensimmäisen luokan lukujonotaitojen havaittiin olevan yhteydessä samaan aikaan mitattuihin aritmeettisiin taitoihin sekä myöhempiin aritmeettisiin ja aritmeettisen päättelyn taitoihin. Nämä tulokset viittaavat kehityksellisten taitoerojen suhteellisen vahvaan pysyvyyteen. Poikia oli enemmän kuin tyttöjä sekä heikkojen että hyvien alaryhmässä. Tyttöjen ja poikien matemaattisessa suoriutumisessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa koko otosta tarkasteltaessa, mutta pojat suoriutuivat tilastollisesti merkitsevästi paremmin hyvien alaryhmässä ja tytöt heikkojen alaryhmässä. Tulokset varhaisten matemaattisten taitojen merkityksestä myöhemmille matematiikan taidoille ohjaavat arvioimaan lasten matemaattista osaamista esiopetuksesta alkaen, jotta mahdolliset oppimisvaikeudet tunnistettaisiin varhain ja tuki osattaisiin kohdentaa heikoille taitoalueille.