Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten matemaattisten taitojen kehittymistä esiopetuksesta neljännelle luokalle. Keskeisenä tarkastelun kohteena oli aritmeettiset taidot (peruslaskutehtävien ratkaiseminen aikarajoitetussa tehtävässä). Toisen luokan aritmeettisten taitojen perusteella lapset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paukkeri, Virpi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41757
_version_ 1826225720851955712
author Paukkeri, Virpi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Paukkeri, Virpi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Paukkeri, Virpi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Paukkeri, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten matemaattisten taitojen kehittymistä esiopetuksesta neljännelle luokalle. Keskeisenä tarkastelun kohteena oli aritmeettiset taidot (peruslaskutehtävien ratkaiseminen aikarajoitetussa tehtävässä). Toisen luokan aritmeettisten taitojen perusteella lapset (n = 494) jaettiin kolmeen alaryhmään: heikot, keskitasoiset ja hyvät taidot. Tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kyseiset alaryhmät erosivat toisistaan eri ikävaiheissa ja eri matematiikan taitoalueilla. Näitä taitoalueita olivat lukujonotaidot, lukujen nimeäminen, aritmetiikka, aritmeettinen päättely ja kertolaskutaidon automatisoituminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolten välisiä eroja toisen luokan aritmetiikan tehtävässä. Lisäksi selvitettiin, missä määrin suoriutuminen matematiikan taitoalueilla oli yhteydessä saman ja eri ikävaiheen taitoihin. Tutkimus on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa on selvitetty kaikkiaan noin 2000 lapsen taitojen ja motivaation kehitystä yksilö- ja ryhmätestien avulla neljällä paikkakunnalla. Alaryhmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja kaikilla tutkituilla matematiikan taitoalueilla ja ikävaiheissa. Korrelatiivisissa tarkasteluissa esiopetuksen ja ensimmäisen luokan lukujonotaitojen havaittiin olevan yhteydessä samaan aikaan mitattuihin aritmeettisiin taitoihin sekä myöhempiin aritmeettisiin ja aritmeettisen päättelyn taitoihin. Nämä tulokset viittaavat kehityksellisten taitoerojen suhteellisen vahvaan pysyvyyteen. Poikia oli enemmän kuin tyttöjä sekä heikkojen että hyvien alaryhmässä. Tyttöjen ja poikien matemaattisessa suoriutumisessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa koko otosta tarkasteltaessa, mutta pojat suoriutuivat tilastollisesti merkitsevästi paremmin hyvien alaryhmässä ja tytöt heikkojen alaryhmässä. Tulokset varhaisten matemaattisten taitojen merkityksestä myöhemmille matematiikan taidoille ohjaavat arvioimaan lasten matemaattista osaamista esiopetuksesta alkaen, jotta mahdolliset oppimisvaikeudet tunnistettaisiin varhain ja tuki osattaisiin kohdentaa heikoille taitoalueille.
first_indexed 2024-09-11T08:50:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Paukkeri, Virpi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-13T10:40:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-13T10:40:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270013", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41757", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lasten matemaattisten taitojen kehittymist\u00e4 esiopetuksesta nelj\u00e4nnelle luokalle. Keskeisen\u00e4 tarkastelun kohteena oli aritmeettiset taidot (peruslaskuteht\u00e4vien ratkaiseminen aikarajoitetussa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4). Toisen luokan aritmeettisten taitojen perusteella lapset (n = 494) jaettiin kolmeen alaryhm\u00e4\u00e4n: heikot, keskitasoiset ja hyv\u00e4t taidot. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kyseiset alaryhm\u00e4t erosivat toisistaan eri ik\u00e4vaiheissa ja eri matematiikan taitoalueilla. N\u00e4it\u00e4 taitoalueita olivat lukujonotaidot, lukujen nime\u00e4minen, aritmetiikka, aritmeettinen p\u00e4\u00e4ttely ja kertolaskutaidon automatisoituminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja toisen luokan aritmetiikan teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin suoriutuminen matematiikan taitoalueilla oli yhteydess\u00e4 saman ja eri ik\u00e4vaiheen taitoihin. Tutkimus on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa on selvitetty kaikkiaan noin 2000 lapsen taitojen ja motivaation kehityst\u00e4 yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4testien avulla nelj\u00e4ll\u00e4 paikkakunnalla. Alaryhmien v\u00e4lill\u00e4 havaittiin tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja kaikilla tutkituilla matematiikan taitoalueilla ja ik\u00e4vaiheissa. Korrelatiivisissa tarkasteluissa esiopetuksen ja ensimm\u00e4isen luokan lukujonotaitojen havaittiin olevan yhteydess\u00e4 samaan aikaan mitattuihin aritmeettisiin taitoihin sek\u00e4 my\u00f6hempiin aritmeettisiin ja aritmeettisen p\u00e4\u00e4ttelyn taitoihin. N\u00e4m\u00e4 tulokset viittaavat kehityksellisten taitoerojen suhteellisen vahvaan pysyvyyteen. Poikia oli enemm\u00e4n kuin tytt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 heikkojen ett\u00e4 hyvien alaryhm\u00e4ss\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien matemaattisessa suoriutumisessa ei havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa koko otosta tarkasteltaessa, mutta pojat suoriutuivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti paremmin hyvien alaryhm\u00e4ss\u00e4 ja tyt\u00f6t heikkojen alaryhm\u00e4ss\u00e4. Tulokset varhaisten matemaattisten taitojen merkityksest\u00e4 my\u00f6hemmille matematiikan taidoille ohjaavat arvioimaan lasten matemaattista osaamista esiopetuksesta alkaen, jotta mahdolliset oppimisvaikeudet tunnistettaisiin varhain ja tuki osattaisiin kohdentaa heikoille taitoalueille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Virpi Paukkeri (vihapauk) on 2013-06-13 10:40:11.080951. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-13T10:40:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306131960.pdf: 419992 bytes, checksum: 5ec8e02cc45d6310b719ca24b3f08bc9 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-13T10:40:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306131960.pdf: 419992 bytes, checksum: 5ec8e02cc45d6310b719ca24b3f08bc9 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta nelj\u00e4nnelle luokalle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306131960", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-13T10:40:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aritmetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukujonot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nime\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4ttely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41757
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99181000-5498-40f3-b421-00268f863439\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306131960.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paukkeri, Virpi Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle matemaattiset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 aritmetiikka lukujonot nimeäminen päättely esiopetus perusopetus
title Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
title_full Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
title_fullStr Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
title_full_unstemmed Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
title_short Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
title_sort matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
title_txtP Matemaattisten taitojen kehittyminen esiopetuksesta neljännelle luokalle
topic matemaattiset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 aritmetiikka lukujonot nimeäminen päättely esiopetus perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aritmetiikka esiopetus lukujonot matemaattiset taidot nimeäminen perusopetus päättely
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41757 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306131960
work_keys_str_mv AT paukkerivirpi matemaattistentaitojenkehittyminenesiopetuksestaneljännelleluokalle