The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism

Globalisaation ja englannin kielen” lingua franca”-roolin myötä keskustelu aksenteista ja tavoiteltavasta suullisesta kielitaidosta on lisääntynyt. Suomalainen koulutusjärjestelmä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma korostavat kommunikaatiotaitoja ja merkityksen välittämistä osana kieltenopiskelua...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Elo, Vilja
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95831
_version_ 1828193032786149376
author Elo, Vilja
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Elo, Vilja Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Elo, Vilja Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Elo, Vilja
datasource_str_mv jyx
description Globalisaation ja englannin kielen” lingua franca”-roolin myötä keskustelu aksenteista ja tavoiteltavasta suullisesta kielitaidosta on lisääntynyt. Suomalainen koulutusjärjestelmä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma korostavat kommunikaatiotaitoja ja merkityksen välittämistä osana kieltenopiskelua (ks. esim. NCCHS, 2019: 181; NCCBE, 2014: 220). Lisäksi maailmalla kasvaa ajatus aksentin vapauttamisesta (ks. esim. Tsang, 2019), jolloin Englantia voitaisiin puhua jokainen omalla aksentillaan. Se, onko englannin opettajilla samanlaiset mahdollisuudet valita oma aksenttinsa tai ääntämismallinsa kuin opiskelijoilla, on täten ajankohtainen kysymys. Aiempi tutkimus on puutteellista, sillä tutkimusta aiheesta on tällä hetkellä vain Aasiasta (ks. esim. Tsang, 2020, 2019). Opiskelijoiden asenteita opettajien suullista kielitaitoa, esimerkiksi aksenttia ja ääntämystä, kohtaan on tutkittu (ks. esim. Ilola, 2018; Vaarala, 2013). Sen sijaan näiden osa-alueiden vaikutusta auktoriteettiin tai ammattitaitoon ei ole juurikaan tutkittu. Siksi tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään lukio-opiskelijoiden näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen keskiössä ovat lukio-opintoja tutkimushetkellä suorittavat opiskelijat (n=183) Keski-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin suomenkielisenä Webropol-kyselynä, ja se sisälsi sekä laadullista että määrällistä dataa tuottavia kysymyksiä. Määrällinen data analysoitiin käyttämällä SPSS-tilasto-ohjelmaa ristiintaulukointiin sekä kuvailevaa tilastoanalyysia. Laadullinen data analysoitiin hyödyntämällä temaattista analyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat näkivät yhteyden opettajan suullisella kielitaidolla ja opettajan auktoriteetilla ja ammattitaidolla. Vaikka nykyinen kieltenopetus onkin painottanut merkityksen välittämistä ja kommunikaatiotaitoja kieltenopetuksessa, opiskelijat silti tavoittelevat vahvasti natiivinkaltaista suullista kielitaitoa. Toisaalta opiskelijat eivät varsinaisesti vaadi natiivintasoista suullista kielitaitoa opettajalta tai täydellisyyttä. Sen sijaan tärkeintä oli, että opettajan suullinen kielitaito vastasi työnkuvaa eli opettaja pystyi mallintamaan kieltä ja opettamaan mm. ääntämään oikein. Opiskelijan omalla suullisen kielitaidon tasolla oli joissakin tapauksissa vaikusta siihen, millaisia vastauksia kysymyksiin annettiin. Selkeää eroa eri taitotasojen välillä ei kuitenkaan löytynyt. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa opettajankoulutuksen kehittämiseen sekä tuomaan esille vähemmän tutkittuja auktoriteettiin ja ammattitaitoon vaikuttavia tekijöitä. Lisätutkimusta aiheesta tulisi tehdä esimerkiksi monikulttuurillisemmalla alueella Suomessa tai eri koulutusasteilla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Elo, Vilja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-13T06:57:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-13T06:57:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95831", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisaation ja englannin kielen\u201d lingua franca\u201d-roolin my\u00f6t\u00e4 keskustelu aksenteista ja tavoiteltavasta\nsuullisesta kielitaidosta on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Suomalainen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4 ja valtakunnallinen opetussuunnitelma korostavat kommunikaatiotaitoja ja merkityksen v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4 osana kieltenopiskelua (ks. esim.\nNCCHS, 2019: 181; NCCBE, 2014: 220). Lis\u00e4ksi maailmalla kasvaa ajatus aksentin vapauttamisesta (ks.\nesim. Tsang, 2019), jolloin Englantia voitaisiin puhua jokainen omalla aksentillaan. Se, onko englannin\nopettajilla samanlaiset mahdollisuudet valita oma aksenttinsa tai \u00e4\u00e4nt\u00e4mismallinsa kuin opiskelijoilla, on\nt\u00e4ten ajankohtainen kysymys.\n\nAiempi tutkimus on puutteellista, sill\u00e4 tutkimusta aiheesta on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 vain Aasiasta (ks. esim.\nTsang, 2020, 2019). Opiskelijoiden asenteita opettajien suullista kielitaitoa, esimerkiksi aksenttia ja \u00e4\u00e4nt\u00e4myst\u00e4, kohtaan on tutkittu (ks. esim. Ilola, 2018; Vaarala, 2013). Sen sijaan n\u00e4iden osa-alueiden vaikutusta\nauktoriteettiin tai ammattitaitoon ei ole juurikaan tutkittu. Siksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n lukio-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 aiheesta. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 ovat lukio-opintoja tutkimushetkell\u00e4 suorittavat opiskelijat (n=183) Keski-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin suomenkielisen\u00e4 Webropol-kyselyn\u00e4, ja se sis\u00e4lsi sek\u00e4 laadullista ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 dataa tuottavia kysymyksi\u00e4. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen data analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 SPSS-tilasto-ohjelmaa ristiintaulukointiin sek\u00e4 kuvailevaa tilastoanalyysia. Laadullinen data analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 temaattista analyysi\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukio-opiskelijat n\u00e4kiv\u00e4t yhteyden opettajan suullisella kielitaidolla ja opettajan auktoriteetilla ja ammattitaidolla. Vaikka nykyinen kieltenopetus onkin painottanut\nmerkityksen v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4 ja kommunikaatiotaitoja kieltenopetuksessa, opiskelijat silti tavoittelevat vahvasti natiivinkaltaista suullista kielitaitoa. Toisaalta opiskelijat eiv\u00e4t varsinaisesti vaadi natiivintasoista\nsuullista kielitaitoa opettajalta tai t\u00e4ydellisyytt\u00e4. Sen sijaan t\u00e4rkeint\u00e4 oli, ett\u00e4 opettajan suullinen kielitaito\nvastasi ty\u00f6nkuvaa eli opettaja pystyi mallintamaan kielt\u00e4 ja opettamaan mm. \u00e4\u00e4nt\u00e4m\u00e4\u00e4n oikein. Opiskelijan omalla suullisen kielitaidon tasolla oli joissakin tapauksissa vaikusta siihen, millaisia vastauksia kysymyksiin annettiin. Selke\u00e4\u00e4 eroa eri taitotasojen v\u00e4lill\u00e4 ei kuitenkaan l\u00f6ytynyt. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 muun muassa opettajankoulutuksen kehitt\u00e4miseen sek\u00e4 tuomaan esille v\u00e4hemm\u00e4n tutkittuja auktoriteettiin ja ammattitaitoon vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4tutkimusta aiheesta tulisi tehd\u00e4 esimerkiksi monikulttuurillisemmalla alueella Suomessa tai eri koulutusasteilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-13T06:57:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-13T06:57:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The effect of teacher\u2019s oral language skills on high school students\u2019 views of the teacher\u2019s authority and professionalism", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406134598", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professionalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aksentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "authority", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professionalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fluency", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "accent (linguistics)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95831
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:09Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58e61233-250b-40e3-b07d-b62a89027095\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406134598.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Elo, Vilja The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism English Englannin kieli 301 auktoriteetti professionalismi sujuvuus aksentti englannin kieli suullinen kielitaito ääntäminen kieltenopettajat authority professionalism fluency accent (linguistics) English language oral language skills pronunciation language teachers
title The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
title_full The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
title_fullStr The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
title_full_unstemmed The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
title_short The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
title_sort effect of teacher s oral language skills on high school students views of the teacher s authority and professionalism
title_txtP The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
topic English Englannin kieli 301 auktoriteetti professionalismi sujuvuus aksentti englannin kieli suullinen kielitaito ääntäminen kieltenopettajat authority professionalism fluency accent (linguistics) English language oral language skills pronunciation language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language accent (linguistics) aksentti auktoriteetti authority englannin kieli fluency kieltenopettajat language teachers oral language skills professionalism professionalismi pronunciation sujuvuus suullinen kielitaito ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95831 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406134598
work_keys_str_mv AT elovilja effectofteachersorallanguageskillsonhighschoolstudentsviewsoftheteachersauthorityandpro AT elovilja theeffectofteachersorallanguageskillsonhighschoolstudentsviewsoftheteachersauthorityand