Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyvinvoinnin ulottuvuuksia opettajille suunnatuissa Instagram-julkaisuissa esiintyy. Tämän lisäksi tarkasteltiin, miten hyvinvoinnista kyseisissä Instagram-julkaisuissa puhutaan. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja analyysim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtanen, Selina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95784
_version_ 1828193032743157760
author Virtanen, Selina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virtanen, Selina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virtanen, Selina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virtanen, Selina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyvinvoinnin ulottuvuuksia opettajille suunnatuissa Instagram-julkaisuissa esiintyy. Tämän lisäksi tarkasteltiin, miten hyvinvoinnista kyseisissä Instagram-julkaisuissa puhutaan. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi. Hyvinvointiin liittyvien Instagram-julkaisujen luokittelu toteutui hyödyntäen Martelan (2022) hahmotelmaa hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja niiden indikaattoreista, jotka hän on laatinut Allardtin (1976) teoriaa päivittämällä. Aineistona toimi kolmen viime vuoden aikana laaditut 530 humoristista julkaisua valitulta julkiselta Instagram-tililtä. Analyysin kohteena olivat Instagram-julkaisujen tekstit ja ristikkomerkillä merkatut avainsanat. Julkaisuista nousi eniten esille hyvinvoinnin ulottuvuudet ihminen kokevana olentona (being) sekä ihminen aktiivisena olentona (doing). Julkaisuissa hyvinvoinnin indikaattoreista negatiiviset tunteet, fyysinen ja henkinen toimintakyky, kykenevyyden kokemukset ja kontaktit paikallisyhteisön kanssa painottuivat. Suurin osa julkaisuissa kuvatuista opettajuuteen liittyvistä kokemuksista oli negatiivisia. Opettajan työ saatetaan kokea kuormittavana, jos fyysinen ja henkinen toimintakyky on heikko ja kykenevyyden kokemus on huono. Saadut tulokset ovat linjassa aiempien hyvinvointitutkimusten tulosten kanssa.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aarto-Pesonen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Selina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T08:55:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T08:55:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95784", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 hyvinvoinnin \nulottuvuuksia opettajille suunnatuissa Instagram-julkaisuissa esiintyy. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkasteltiin, miten hyvinvoinnista kyseisiss\u00e4 Instagram-julkaisuissa puhutaan. \nTutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja \nanalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi teorial\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Hyvinvointiin liittyvien Instagram-julkaisujen luokittelu toteutui hy\u00f6dynt\u00e4en Martelan (2022) hahmotelmaa hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja niiden indikaattoreista, jotka h\u00e4n on laatinut Allardtin (1976) teoriaa p\u00e4ivitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Aineistona toimi kolmen viime vuoden aikana laaditut 530 humoristista julkaisua valitulta julkiselta Instagram-tililt\u00e4. Analyysin kohteena olivat Instagram-julkaisujen tekstit ja ristikkomerkill\u00e4 merkatut avainsanat. \nJulkaisuista nousi eniten esille hyvinvoinnin ulottuvuudet ihminen \nkokevana olentona (being) sek\u00e4 ihminen aktiivisena olentona (doing). Julkaisuissa hyvinvoinnin indikaattoreista negatiiviset tunteet, fyysinen ja henkinen toimintakyky, kykenevyyden kokemukset ja kontaktit \npaikallisyhteis\u00f6n kanssa painottuivat. Suurin osa julkaisuissa kuvatuista \nopettajuuteen liittyvist\u00e4 kokemuksista oli negatiivisia. Opettajan ty\u00f6 saatetaan kokea kuormittavana, jos fyysinen ja henkinen toimintakyky on heikko ja kykenevyyden kokemus on huono. Saadut tulokset ovat linjassa aiempien hyvinvointitutkimusten tulosten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-12T08:55:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T08:55:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi opettajien hyvinvointia k\u00e4sittelevist\u00e4 Instagram-julkaisuista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124551", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95784
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/391a9099-f650-4173-99e5-61c180b10dd8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124551.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Selina Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 hyvinvointi opettajat sosiaalinen media yhteisöllisyys
title Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista
title_full Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista
title_fullStr Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista
title_full_unstemmed Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista
title_short Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista
title_sort sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä instagram julkaisuista
title_txtP Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 hyvinvointi opettajat sosiaalinen media yhteisöllisyys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi opettajat sosiaalinen media yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95784 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124551
work_keys_str_mv AT virtanenselina sisällönanalyysiopettajienhyvinvointiakäsittelevistäinstagramjulkaisuista