Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskykyä sekä aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka omasivat kokemusta sekä 45 minuuttia, että sitä pidempään kestävistä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Grönfors, Samuli, Siponen, Miska
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95759
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskykyä sekä aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka omasivat kokemusta sekä 45 minuuttia, että sitä pidempään kestävistä oppitunneista. Opettajia haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä, jonka jälkeen haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kevään 2024 aikana. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opettajat kokivat oppitunnin sisällön ja rakenteen olevan suuremmassa roolissa, kuin oppitunnin pituuden. Tutkimus kuitenkin osoitti, että oppitunnin pituus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten oppitunti suunnitellaan, jolloin oppitunnin pituudella voidaan vaikuttaa oppitunnin sisältöön. Oppitunnin sisällöistä oppimisen, keskittymiskyvyn ja aktiivisen osallistumisen kannalta opettajat näkivät tärkeänä toiminnallisuuden, oppiaineiden integroimisen, oppitunnin jaksotuksen ja opetuksen monipuolisuuden.