Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Valtonen, Tiia, Kananen, Essi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95637
_version_ 1826225696234536960
author Valtonen, Tiia Kananen, Essi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Valtonen, Tiia Kananen, Essi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Valtonen, Tiia Kananen, Essi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Valtonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymistapana oli fenomenografia. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kunnassa. Aineistonkeruu-menetelminä oli ryhmäkeskustelu (n=5) ja Webropol-kysely (n=6). Yhteensä osallistujia oli 11, joista 6 oli päiväkodin johtajaa ja 5 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin keinoin. Inkluusiota määriteltiin asiakirjojen velvoittamina arvoina. Osallisuus nähtiin sekä lapsia ja henkilöstöä koskevana keskeisenä inklusiivisena arvona, että inkluusion päämääränä. Lisäksi inkluusiota kuvattiin moninaisuuden ja erilaisuuden arvostamisena sekä kasvatuksellisena ideologiana. Päiväkodin johtajilla ja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla molemmilla mainittiin olevan inkluusion johtamiseen liittyviä perustehtäviä, mutta varhaiskasvatuksen erityisopettajan johtajuutta ei tunnistettu eikä tunnustettu suoraan. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamiseen liitettiin myös inklusiivisen pedagogiikan johtaminen ja resurssijohtaminen. Inkluusion toteutumisen kannalta yhteinen ymmärrys inklusiivisista arvoista sekä jaettu pedagoginen johtajuus nähtiin keskeisimpänä tekijänä toteuttaa ja johtaa inklusiivista varhaiskasvatusta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtonen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kananen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-07T07:28:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-07T07:28:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sek\u00e4 tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehitt\u00e4miseksi. \n\nTutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa l\u00e4hestymistapana oli fenomenografia. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kunnassa. Aineistonkeruu-menetelmin\u00e4 oli ryhm\u00e4keskustelu (n=5) ja Webropol-kysely (n=6). Yhteens\u00e4 osallistujia oli 11, joista 6 oli p\u00e4iv\u00e4kodin johtajaa ja 5 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin keinoin.\n\nInkluusiota m\u00e4\u00e4riteltiin asiakirjojen velvoittamina arvoina. Osallisuus n\u00e4htiin sek\u00e4 lapsia ja henkil\u00f6st\u00f6\u00e4 koskevana keskeisen\u00e4 inklusiivisena arvona, ett\u00e4 inkluusion p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi inkluusiota kuvattiin moninaisuuden ja erilaisuuden arvostamisena sek\u00e4 kasvatuksellisena ideologiana. P\u00e4iv\u00e4kodin johtajilla ja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla molemmilla mainittiin olevan inkluusion johtamiseen liittyvi\u00e4 perusteht\u00e4vi\u00e4, mutta varhaiskasvatuksen erityisopettajan johtajuutta ei tunnistettu eik\u00e4 tunnustettu suoraan. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamiseen liitettiin my\u00f6s inklusiivisen pedagogiikan johtaminen ja resurssijohtaminen. Inkluusion toteutumisen kannalta yhteinen ymm\u00e4rrys inklusiivisista arvoista sek\u00e4 jaettu pedagoginen johtajuus n\u00e4htiin keskeisimp\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 toteuttaa ja johtaa inklusiivista varhaiskasvatusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-07T07:28:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-07T07:28:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406074399", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95637
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37dee041-e128-4dbf-9714-90958f809ece\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406074399.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valtonen, Tiia Kananen, Essi Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta varhaiserityiskasvatus Early Childhood Education Special Education Varhaiskasvatus Erityispedagogiikka 104 101 fenomenografia varhaiskasvatus inkluusio johtaminen johtajuus
title Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
title_full Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
title_fullStr Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
title_full_unstemmed Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
title_short Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
title_sort päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
title_txtP Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
topic varhaiserityiskasvatus Early Childhood Education Special Education Varhaiskasvatus Erityispedagogiikka 104 101 fenomenografia varhaiskasvatus inkluusio johtaminen johtajuus
topic_facet 101 104 Early Childhood Education Erityispedagogiikka Special Education Varhaiskasvatus fenomenografia inkluusio johtajuus johtaminen varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95637 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406074399
work_keys_str_mv AT valtonentiia päiväkodinjohtajienjavarhaiskasvatuksenerityisopettajienkäsityksiäinkluusiostajaink