9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom

Oppilaiden rohkaisu englannin kielen käyttöön monipuolissa vuorovaikutustilanteissa on kirjattu vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä tutkielma selvittää, kuinka tavoite on näkyvissä 9. luokan englannin kielen oppikirjoissa. Tutkielman aineistona oli yhteensä neljä eri en...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piispanen, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94763
_version_ 1826225811389153280
author Piispanen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Piispanen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Piispanen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Piispanen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Oppilaiden rohkaisu englannin kielen käyttöön monipuolissa vuorovaikutustilanteissa on kirjattu vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä tutkielma selvittää, kuinka tavoite on näkyvissä 9. luokan englannin kielen oppikirjoissa. Tutkielman aineistona oli yhteensä neljä eri englannin oppikirjaa eli kaksi tekstikirjaa ja kaksi työkirjaa kirjasarjoista Scene ja On the Go. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Kaikki tehtävät, jotka sisältävät oppilaiden välistä vuorovaikutusta, jaettiin kymmeneen eri kategoriaan. Kategoriat perustuvat vuorovaikutuksen laatuun, esimerkiksi keskustelutehtäviin ja yhteistyötehtäviin. Tutkielmassa pohditaan ja annetaan esimerkkejä jokaisen kategorian tehtävätyypeistä. Tutkitusta aineistosta löytyi paljon erilaisia vuorovaikutustehtäviä. Yleisimpiä tehtävätyyppejä ovat parikeskustelut, vuorotellen sanominen, käännöstehtävät ja erilaiset pienet esitelmät, joihin kuuluu sekä kirjallisten tuotosten esittely että omin sanoin aiheesta kertominen. Vuorovaikutus on kirjoissa tärkeässä roolissa ja siihen kannustetaan monipuolisilla tehtävillä sekä sanallisilla vinkeillä ja muistutuksilla, joita löytyi molemmista kirjasarjoista. Paritehtävät ovat hyvin yleisiä. Ryhmätehtäviä kirjoissa on jonkin verran. Kaikki paritehtävät eivät kuitenkaan ole yhtä vuorovaikutteisia, sillä joissain tehtävissä parit eivät varsinaisesti keskustele toistensa kanssa, vaan pelkästään lausuvat tai luettelevat sanoja tai tehtävien vastauksia. Kirjoissa on myös esitelty jonkin verran erilaisia kommunikaatiostrategioita, kuten sanatonta viestintää sekä puuttuvien sanojen kuvailua eri sanoin ja elein. Lisäksi tulokset kertovat, että yhdeksännen luokan Scene-kirjasarjassa on lähes kaksikertainen määrä suullisia tehtäviä verrattuna On the Go -sarjaan. Tutkimus antaa tietoa suullisen kielitaidon harjoittelun roolista peruskoulun lopulla. Löydökset myös osoittavat, minkälaisia lisätehtäviä opettajat voisivat tarjota tasapainottamaan kirjojen tarjoamia tehtäviä.
first_indexed 2024-09-03T10:51:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oittinen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piispanen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-11T06:20:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-11T06:20:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94763", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaiden rohkaisu englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n monipuolissa vuorovaikutustilanteissa on kirjattu vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. T\u00e4m\u00e4 tutkielma selvitt\u00e4\u00e4, kuinka tavoite on n\u00e4kyviss\u00e4 9. luokan englannin kielen oppikirjoissa.\n\nTutkielman aineistona oli yhteens\u00e4 nelj\u00e4 eri englannin oppikirjaa eli kaksi tekstikirjaa ja kaksi ty\u00f6kirjaa kirjasarjoista Scene ja On the Go. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Kaikki teht\u00e4v\u00e4t, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t oppilaiden v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta, jaettiin kymmeneen eri kategoriaan. Kategoriat perustuvat vuorovaikutuksen laatuun, esimerkiksi keskusteluteht\u00e4viin ja yhteisty\u00f6teht\u00e4viin. Tutkielmassa pohditaan ja annetaan esimerkkej\u00e4 jokaisen kategorian teht\u00e4v\u00e4tyypeist\u00e4. \n\nTutkitusta aineistosta l\u00f6ytyi paljon erilaisia vuorovaikutusteht\u00e4vi\u00e4. Yleisimpi\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 ovat parikeskustelut, vuorotellen sanominen, k\u00e4\u00e4nn\u00f6steht\u00e4v\u00e4t ja erilaiset pienet esitelm\u00e4t, joihin kuuluu sek\u00e4 kirjallisten tuotosten esittely ett\u00e4 omin sanoin aiheesta kertominen. Vuorovaikutus on kirjoissa t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa ja siihen kannustetaan monipuolisilla teht\u00e4vill\u00e4 sek\u00e4 sanallisilla vinkeill\u00e4 ja muistutuksilla, joita l\u00f6ytyi molemmista kirjasarjoista. Pariteht\u00e4v\u00e4t ovat hyvin yleisi\u00e4. Ryhm\u00e4teht\u00e4vi\u00e4 kirjoissa on jonkin verran. Kaikki pariteht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan ole yht\u00e4 vuorovaikutteisia, sill\u00e4 joissain teht\u00e4viss\u00e4 parit eiv\u00e4t varsinaisesti keskustele toistensa kanssa, vaan pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n lausuvat tai luettelevat sanoja tai teht\u00e4vien vastauksia. Kirjoissa on my\u00f6s esitelty jonkin verran erilaisia kommunikaatiostrategioita, kuten sanatonta viestint\u00e4\u00e4 sek\u00e4 puuttuvien sanojen kuvailua eri sanoin ja elein. Lis\u00e4ksi tulokset kertovat, ett\u00e4 yhdeks\u00e4nnen luokan Scene-kirjasarjassa on l\u00e4hes kaksikertainen m\u00e4\u00e4r\u00e4 suullisia teht\u00e4vi\u00e4 verrattuna On the Go -sarjaan. Tutkimus antaa tietoa suullisen kielitaidon harjoittelun roolista peruskoulun lopulla. L\u00f6yd\u00f6kset my\u00f6s osoittavat, mink\u00e4laisia lis\u00e4teht\u00e4vi\u00e4 opettajat voisivat tarjota tasapainottamaan kirjojen tarjoamia teht\u00e4vi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-11T06:20:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-11T06:20:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "9th grade English books\u2019 contribution to creating and encouraging interaction in the classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405113534", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "classroom work", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94763
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4826c45-4b46-4115-964c-7c3238787e57\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405113534.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piispanen, Roosa 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom Englannin kieli English 301 englannin kieli oppikirjat vuorovaikutus tehtävät oppimateriaali puheviestintä luokkatyöskentely English language textbooks interaction tasks study material oral communication classroom work
title 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
title_full 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
title_fullStr 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
title_full_unstemmed 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
title_short 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
title_sort 9th grade english books contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
title_txtP 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli oppikirjat vuorovaikutus tehtävät oppimateriaali puheviestintä luokkatyöskentely English language textbooks interaction tasks study material oral communication classroom work
topic_facet 301 Englannin kieli English English language classroom work englannin kieli interaction luokkatyöskentely oppikirjat oppimateriaali oral communication puheviestintä study material tasks tehtävät textbooks vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94763 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405113534
work_keys_str_mv AT piispanenroosa 9thgradeenglishbookscontributiontocreatingandencouraginginteractionintheclassroom