Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa

Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien kokemana. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta perusopetuksen opett...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Jaana
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86714
_version_ 1828193038243987456
author Mäkelä, Jaana
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkelä, Jaana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkelä, Jaana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkelä, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien kokemana. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta perusopetuksen opettajaa eri puolilta Suomea, joilla oli kokemusta koira-avusteisesta pedagogiikasta. Tieteenfilosofisena lähtökohtana tutkimuksessa oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen avoimen teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysillä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat koira-avusteisen pedagogiikan edistävän oppilaiden oppimista tuoden mielekkyyttä erityisesti lukuharjoitustilanteisiin ja tukevan oppilaan hyvinvointia sekä tunne- ja empatiataitoja. He kokivat koira-avusteisuuden vahvistavan oppilaan ja opettajan sekä oppilaiden välisiä keskinäisiä suhteita, jotka vaikuttivat luokassa yhteisöllisyyden kokemiseen. Koiran kanssa työskentely lisäsi opettajien kokemusten mukaan oppilaiden arjen hallintataitoja. Opettajat kokivat koulukoiran työparinaan, joka edistää heidän työviihtyvyyttään sekä opettajien työssäjaksamista, vaikka koiran läsnäolon koettiin myös lisäävän opettajien työmäärää. Koulukoira nähtiin tukiresurssina, jota voi hyödyntää kolmiportaisen tuen eri askelmilla.
first_indexed 2023-05-02T20:02:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Iso-Somppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-02T07:38:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-02T07:38:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86714", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sek\u00e4 tarkastella niiden merkityksi\u00e4 heille itselleen sek\u00e4 oppilaille, opettajien \nkokemana. Tutkimukseen haastateltiin yhteens\u00e4 kuutta perusopetuksen opettajaa eri puolilta Suomea, joilla oli kokemusta koira-avusteisesta pedagogiikasta. Tieteenfilosofisena l\u00e4ht\u00f6kohtana tutkimuksessa oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin laadullisen avoimen teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysill\u00e4. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat koira-avusteisen pedagogiikan edist\u00e4v\u00e4n oppilaiden oppimista tuoden mielekkyytt\u00e4 erityisesti lukuharjoitustilanteisiin ja tukevan oppilaan hyvinvointia sek\u00e4 tunne- ja empatiataitoja. He kokivat koira-avusteisuuden vahvistavan oppilaan ja opettajan sek\u00e4 oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 keskin\u00e4isi\u00e4 suhteita, jotka vaikuttivat luokassa yhteis\u00f6llisyyden kokemiseen. Koiran kanssa ty\u00f6skentely lis\u00e4si opettajien kokemusten mukaan oppilaiden arjen hallintataitoja. Opettajat kokivat koulukoiran ty\u00f6parinaan, joka edist\u00e4\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6viihtyvyytt\u00e4\u00e4n sek\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4jaksamista, vaikka koiran l\u00e4sn\u00e4olon koettiin my\u00f6s lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opettajien ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Koulukoira n\u00e4htiin tukiresurssina, jota voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kolmiportaisen tuen eri askelmilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-02T07:38:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-02T07:38:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteinen ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Canine-Assisted Intervention (CAI)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen tutkiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305022809", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86714
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:16Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/17c32856-8a7a-404f-8f55-e349588a3aa1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305022809.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Jaana Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa koira-avusteinen työskentely Canine-Assisted Intervention (CAI) fenomenologis-hermeneuttinen tutkiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat koira oppilaat luokanopettajat vuorovaikutus pedagogiikka työhyvinvointi
title Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
title_full Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
title_short Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
title_sort luokanopettajien kokemuksia koira avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
topic koira-avusteinen työskentely Canine-Assisted Intervention (CAI) fenomenologis-hermeneuttinen tutkiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat koira oppilaat luokanopettajat vuorovaikutus pedagogiikka työhyvinvointi
topic_facet 103 Canine-Assisted Intervention (CAI) Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologis-hermeneuttinen tutkiminen koira koira-avusteinen työskentely luokanopettajat opettajat oppilaat pedagogiikka työhyvinvointi vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86714 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305022809
work_keys_str_mv AT mäkeläjaana luokanopettajienkokemuksiakoiraavusteisestapedagogiikastayleisopetuksenluokassa