Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen

Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Hyödynsimme TEAMS-hankkeessa (Te...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kangosjärvi, Samuli, Kääriäinen, Okko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83428
Description
Summary:Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Hyödynsimme TEAMS-hankkeessa (Teaching that matters for immigrant students) oppilailta sähköisesti kerättyä kyselyaineistoa (N=189). Määrällistä aineistoa analysoimme Mann Whitney U -testillä. Lisäksi keräsimme opettajilta (N=3) haastatteluaineiston tavoitteenamme syventää ymmärrystä määrällisen tutkimuksen tuloksista. Haastattelut toteutettiin toisen niistä kouluista opettajille, joiden oppilaat vastasivat TEAMS-hankkeen kyselyyn. Analysoimme haastatteluaineistot käyttäen temaattista analyysia. Määrällisissä tuloksissa maahanmuuttotaustaisten emotionaalinen kouluun kiinnittyminen oli voimakkaampaa opettaja–oppilassuhteen ja vertaisten tuen oppimiselle suhteen kuin kantaväestön oppilailla. Kodin tuella koulunkäynnille ei ollut ryhmien välillä eroja. Haastatteluaineiston perusteella opettajien kokemukset vastasivat emotionaalisen kouluun kiinnittymisen aikaisempaa tutkimusta, jossa esimerkiksi opettaja–oppilassuhde, kielitaito ja vertaissuhteet ovat tärkeässä roolissa. Turvallinen ja luotettava ympäristö, lämmin opettaja–oppilassuhde ja oppilaan tarpeisiin vastaava eriyttäminen osoittautuivat tärkeimmiksi keinoiksi maahanmuuttotaustaisen oppilaan emotionaalisen kouluun kiinnittymisen tukemisessa.