Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Lisäksi tarkasteltiin luokanopettajien käsity...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Himanko, Nina, Honkanen, Jarmo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82014
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Lisäksi tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä siitä, mikä merkitys kouluun kiinnittymisellä on oppilaan koulunkäyntiin. Tutkimuksen avulla kuvattiin myös sitä, millaisena oppilaan kouluun kiinnittyminen näyttäytyy koulun arjessa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sitä määrittää fenomenografinen tutkimusote, jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten käsitykset ja arkiajattelu. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina toukokuussa 2022. Kaikki haastateltavat opettajat työskentelevät alakouluissa luokanopettajina. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraista otantaa käyttäen ja perustuen vapaaehtoisuuteen. Aineisto analysoitiin fenomenografisesti ja kuvauskategoriat muodostavat tutkimuksen päätulokset. Tutkimus osoitti, että luokanopettajien käsitykset kouluun kiinnittymisestä liittyvät turvallisuuden tunteeseen ja osallisuuden kokemukseen. Kouluun kiinnittynyt oppilas tulee kouluun mielellään ja on sitoutunut osallistumaan kaikkeen koulun toimintaan. Hänellä on koulussa ainakin yksi hyvä kaveri ja kodin asenne on koulunkäyntiä tukeva. Opettajan rooli turvallisen ilmapiirin rakentajana ja lämminhenkisenä, helposti lähestyttävänä, oppilasta kannustavana aikuisena tukee oppilaan kiinnittymistä kouluun. Myös jatkuvalla ryhmäytymisellä ja systemaattisella hyvinvointitaitojen opettamisella nähdään olevan kiinnittymistä tukevia vaikutuksia.