6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä kevätjuhlaprojektissa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät projektissa koettiin toimijuutta edistäviksi ja mitkä estäviksi tekijöiksi. Tutkimuksessa verrattiin myös oppilaiden haastatteluissa tuomia kok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lahdenniemi, Johanna, Lepistö, Henriikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81655
_version_ 1828193050259619840
author Lahdenniemi, Johanna Lepistö, Henriikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahdenniemi, Johanna Lepistö, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahdenniemi, Johanna Lepistö, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahdenniemi, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä kevätjuhlaprojektissa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät projektissa koettiin toimijuutta edistäviksi ja mitkä estäviksi tekijöiksi. Tutkimuksessa verrattiin myös oppilaiden haastatteluissa tuomia kokemuksia toimijuudesta projektin oppitunneilla toteutettuihin observointeihin ja selvitettiin, miten observointiaineisto tuki oppilaiden toimijuuden kokemuksia. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, ja sen tieteenfilosofinen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui kuusi kuudesluokkalaista oppilasta samalta luokalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen. Oppilaiden toimijuuden edistymisen kannalta tärkeitä asioita olivat sosiaalinen ulottuvuus, luovuus, osallistuminen, oma kokemusmaailma ja minäpystyvyys, vapaus sekä opettajan rooli. Tärkeäksi koettiin muun muassa turvallinen ryhmä, osallistumaan pääseminen, oman mielikuvituksen käyttö sekä projektin mielekkyys. Toimijuutta estäviksi tekijöiksi mainittiin ryhmän haastavuus sekä haasteet päästä osallistumaan. Havainnoinnit sekä tukivat että olivat osin ristiriidassa oppilaiden kokemusten kanssa.
first_indexed 2022-06-13T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahdenniemi, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepist\u00f6, Henriikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-13T06:28:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-13T06:28:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81655", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden kokemuksia toimijuudesta ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 kev\u00e4tjuhlaprojektissa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t projektissa koettiin toimijuutta edist\u00e4viksi ja mitk\u00e4 est\u00e4viksi tekij\u00f6iksi. Tutkimuksessa verrattiin my\u00f6s oppilaiden haastatteluissa tuomia kokemuksia \ntoimijuudesta projektin oppitunneilla toteutettuihin observointeihin ja selvitettiin, miten observointiaineisto tuki oppilaiden toimijuuden kokemuksia. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, ja sen tieteenfilosofinen l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui kuusi kuudesluokkalaista oppilasta samalta luokalta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ett\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Oppilaiden toimijuuden edistymisen kannalta t\u00e4rkeit\u00e4 asioita olivat sosiaalinen ulottuvuus, luovuus, osallistuminen, oma kokemusmaailma ja min\u00e4pystyvyys, vapaus sek\u00e4 opettajan rooli. T\u00e4rke\u00e4ksi koettiin muun muassa turvallinen ryhm\u00e4, osallistumaan p\u00e4\u00e4seminen, oman mielikuvituksen k\u00e4ytt\u00f6 \nsek\u00e4 projektin mielekkyys. Toimijuutta est\u00e4viksi tekij\u00f6iksi mainittiin ryhm\u00e4n haastavuus sek\u00e4 haasteet p\u00e4\u00e4st\u00e4 osallistumaan. Havainnoinnit sek\u00e4 tukivat ett\u00e4 olivat osin ristiriidassa oppilaiden kokemusten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-13T06:28:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-13T06:28:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6inen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monialainen oppimiskokonaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 oppimisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206133264", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmi\u00f6oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81655
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:43Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f0eddc0-641d-44f3-b300-59af8908cd15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206133264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahdenniemi, Johanna Lepistö, Henriikka 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa ilmiölähtöinen oppiminen monialainen oppimiskokonaisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus oppiminen kokemukset ilmiöoppiminen oppilaat
title 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
title_full 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
title_fullStr 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
title_full_unstemmed 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
title_short 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
title_sort 6 luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
title_txtP 6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
topic ilmiölähtöinen oppiminen monialainen oppimiskokonaisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus oppiminen kokemukset ilmiöoppiminen oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmiölähtöinen oppiminen ilmiöoppiminen kokemukset monialainen oppimiskokonaisuus oppilaat oppiminen toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81655 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206133264
work_keys_str_mv AT lahdenniemijohanna 6luokkalaistenkokemuksiatoimijuudestailmiölähtöisessäoppimisessa