6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä kevätjuhlaprojektissa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät projektissa koettiin toimijuutta edistäviksi ja mitkä estäviksi tekijöiksi. Tutkimuksessa verrattiin myös oppilaiden haastatteluissa tuomia kok...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lahdenniemi, Johanna, Lepistö, Henriikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81655
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä kevätjuhlaprojektissa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät projektissa koettiin toimijuutta edistäviksi ja mitkä estäviksi tekijöiksi. Tutkimuksessa verrattiin myös oppilaiden haastatteluissa tuomia kokemuksia toimijuudesta projektin oppitunneilla toteutettuihin observointeihin ja selvitettiin, miten observointiaineisto tuki oppilaiden toimijuuden kokemuksia. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, ja sen tieteenfilosofinen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui kuusi kuudesluokkalaista oppilasta samalta luokalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen. Oppilaiden toimijuuden edistymisen kannalta tärkeitä asioita olivat sosiaalinen ulottuvuus, luovuus, osallistuminen, oma kokemusmaailma ja minäpystyvyys, vapaus sekä opettajan rooli. Tärkeäksi koettiin muun muassa turvallinen ryhmä, osallistumaan pääseminen, oman mielikuvituksen käyttö sekä projektin mielekkyys. Toimijuutta estäviksi tekijöiksi mainittiin ryhmän haastavuus sekä haasteet päästä osallistumaan. Havainnoinnit sekä tukivat että olivat osin ristiriidassa oppilaiden kokemusten kanssa.