Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? liikunnanopettajan näkökulma

Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda katsaus lasten ja nuorten voimaharjoittelusta. Tutkielmassa vastataan ensisijaisesti kysymyksiin miksi, milloin ja miten lasten ja nuorten tulisi harjoittaa voimaa. Selvitän myös, millaisia erityispiirteitä harjoittelussa tulisi ottaa huomioon sekä minkälainen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Erola, Inka
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80413
_version_ 1828193200971448320
author Erola, Inka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Erola, Inka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Erola, Inka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Erola, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda katsaus lasten ja nuorten voimaharjoittelusta. Tutkielmassa vastataan ensisijaisesti kysymyksiin miksi, milloin ja miten lasten ja nuorten tulisi harjoittaa voimaa. Selvitän myös, millaisia erityispiirteitä harjoittelussa tulisi ottaa huomioon sekä minkälainen rooli liikunnanopettajilla ja valmentajilla on lasten ja nuorten voimaharjoittelun tukemisessa. Voimaharjoittelu on itselleni tuttu harjoitusmuoto niin ammatillisen osaamisen kuin oman aktiivisen harjoittelun myötä. Tulevana liikunnanopettajana on mielenkiintoista ja tärkeää syventyä juuri lasten ja nuorten voimaharjoitteluun. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa on pyritty löytämään aiheen kannalta keskeisin ja ajankohtaisin kirjallisuus ja tutkimustulokset. Tutkielmassa taustoitan ensin, mitä voimaharjoittelulla tarkoitetaan, ja minkälaista teoriaa käsitteen ympärille lukeutuu. Tämän jälkeen tarkastelen voimaharjoittelua kohderyhmän – eli lasten ja nuorten – näkökulmasta. Tutkielman lopussa tuon esiin etenkin koulun ja liikunnanopettajien roolin ja mahdollisuudet tukea lasten ja nuorten voimaharjoittelua sekä esitän mahdolliset jatkotutkimusaiheet. Voimaharjoittelu vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten terveyteen niin fyysisellä, psyykkisellä kuin sosiaalisellakin tasolla. Lasten ja nuorten on mahdollista kasvattaa voimatasojaan turvallisesti ja tehokkaasti yhtä lailla kuin aikuistenkin, mutta voimatasojen nousua selittää ennen murrosikää enemmän hermostolliset muutokset kuin lihaskasvu. Voimaharjoittelu voidaan aloittaa samoihin aikoihin, kun lapsi osallistuu muuhunkin liikunnalliseen toimintaan huomioiden kuitenkin yksilöllinen kehitystaso. Lasten ja nuorten voimaharjoittelu etenee monipuolisesta kehonpainolla tehtävästä harjoittelusta ja liiketekniikoiden opettelusta aina aikuismaiseen ja lajinomaiseen voimaharjoitteluun saakka.
first_indexed 2024-09-11T08:50:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemist\u00f6, Donna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erola, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-29T06:53:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-29T06:53:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80413", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on luoda katsaus lasten ja nuorten voimaharjoittelusta. Tutkielmassa vastataan ensisijaisesti kysymyksiin miksi, milloin ja miten lasten ja nuorten tulisi harjoittaa voimaa. Selvit\u00e4n my\u00f6s, millaisia erityispiirteit\u00e4 harjoittelussa tulisi ottaa huomioon sek\u00e4 mink\u00e4lainen rooli liikunnanopettajilla ja valmentajilla on lasten ja nuorten voimaharjoittelun tukemisessa. Voimaharjoittelu on itselleni tuttu harjoitusmuoto niin ammatillisen osaamisen kuin oman aktiivisen harjoittelun my\u00f6t\u00e4. Tulevana liikunnanopettajana on mielenkiintoista ja t\u00e4rke\u00e4\u00e4 syventy\u00e4 juuri lasten ja nuorten voimaharjoitteluun. \n\nTutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa on pyritty l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n aiheen kannalta keskeisin ja ajankohtaisin kirjallisuus ja tutkimustulokset. Tutkielmassa taustoitan ensin, mit\u00e4 voimaharjoittelulla tarkoitetaan, ja mink\u00e4laista teoriaa k\u00e4sitteen ymp\u00e4rille lukeutuu. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tarkastelen voimaharjoittelua kohderyhm\u00e4n \u2013 eli lasten ja nuorten \u2013 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman lopussa tuon esiin etenkin koulun ja liikunnanopettajien roolin ja mahdollisuudet tukea lasten ja nuorten voimaharjoittelua sek\u00e4 esit\u00e4n mahdolliset jatkotutkimusaiheet.\n\nVoimaharjoittelu vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten terveyteen niin fyysisell\u00e4, psyykkisell\u00e4 kuin sosiaalisellakin tasolla. Lasten ja nuorten on mahdollista kasvattaa voimatasojaan turvallisesti ja tehokkaasti yht\u00e4 lailla kuin aikuistenkin, mutta voimatasojen nousua selitt\u00e4\u00e4 ennen murrosik\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n hermostolliset muutokset kuin lihaskasvu. Voimaharjoittelu voidaan aloittaa samoihin aikoihin, kun lapsi osallistuu muuhunkin liikunnalliseen toimintaan huomioiden kuitenkin yksil\u00f6llinen kehitystaso. Lasten ja nuorten voimaharjoittelu etenee monipuolisesta kehonpainolla teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 harjoittelusta ja liiketekniikoiden opettelusta aina aikuismaiseen ja lajinomaiseen voimaharjoitteluun saakka.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-03-29T06:53:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-29T06:53:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastusharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203292098", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimaharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80413
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:08Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6b1ed762-3e30-495b-82ce-3002d7326f56\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203292098.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erola, Inka Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma vastusharjoittelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret voimaharjoittelu lapset (ikäryhmät) harjoittelu
title Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma
title_full Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma
title_fullStr Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma
title_full_unstemmed Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma
title_short Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten?
title_sort lasten ja nuorten voimaharjoittelu miksi milloin ja miten liikunnanopettajan näkökulma
title_sub liikunnanopettajan näkökulma
title_txtP Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma
topic vastusharjoittelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret voimaharjoittelu lapset (ikäryhmät) harjoittelu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education harjoittelu lapset (ikäryhmät) nuoret vastusharjoittelu voimaharjoittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80413 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203292098
work_keys_str_mv AT erolainka lastenjanuortenvoimaharjoittelumiksimilloinjamitenliikunnanopettajannäkökulma