Luokanopettajan tunnetuki ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys 2. ja 4. luokalla

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien tunnetukea ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä näiden välistä yhteyttä 2. ja 4. luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimushanketta (Lerkkanen ym., 2006–2011). Tutkimusaineisto koostui oppilaiden matema...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkinen, Emma, Muurimäki, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80101
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien tunnetukea ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä näiden välistä yhteyttä 2. ja 4. luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimushanketta (Lerkkanen ym., 2006–2011). Tutkimusaineisto koostui oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä luokanopettajan tunnetukea kartoittavista aineistoista. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä mitattiin yksilötestitilanteessa ja luokanopettajan tunnetukea havainnoimalla opetustilanteita luokissa CLASS K−3 -manuaaliin perustuen. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2009 ja 2011, jolloin tutkimukseen osallistui 2. luokan osalta 29 opettajaa 122 oppilasta sekä 4. luokan osalta 26 opettajaa ja 102 oppilasta. Tunnetukea ja matematiikan oppijaminäkäsitystä tarkasteltiin kuvailevien tietojen avulla. Tunnetuen mahdollista eroa 2. ja 4. luokalla tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä ja Mann-Whitneyn U-testillä. Tunnetuen ja matematiikan oppijaminäkäsityksen välistä yhteyttä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella. Tulokset osoittivat luokanopettajien tunnetuen olevan melko samantasoista 2. ja 4. luokalla, vaikkakin 4. luokan opettajilla tunnetuki oli hieman korkeampaa. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys osoittautui melko kor-keaksi 2. ja 4. luokalla, joskin 4. luokalla oppijaminäkäsitys oli hieman heikompi. Tunnetuki oli negatiivisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkäsitykseen 2. luokalla ja positiivisesti 4. luokalla. Tulokset vahvistavat aiempaa tietoa opettajan merkityksestä oppilaan oppijaminäkäsitykselle ja korostavat tunnetuen roolia siinä, miten oppilas näkee itsensä matematiikan oppijana.