Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa

Pelillistäminen tietojärjestelmätieteellisenä ilmiönä ilmentää teknologisen kehityksen myötävaikutusta ihmisten ja (tieto)järjestelmien väliseen vuorovaikutukseen ja niiden taustalla käytettäviin suunnittelumenetelmiin. Yksi suosituimmista pelillistämisen sovellutuksen kohteita on ollut oppiminen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taskinen, Jari-Matti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76329
_version_ 1826225739609931776
author Taskinen, Jari-Matti
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Taskinen, Jari-Matti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Taskinen, Jari-Matti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Taskinen, Jari-Matti
datasource_str_mv jyx
description Pelillistäminen tietojärjestelmätieteellisenä ilmiönä ilmentää teknologisen kehityksen myötävaikutusta ihmisten ja (tieto)järjestelmien väliseen vuorovaikutukseen ja niiden taustalla käytettäviin suunnittelumenetelmiin. Yksi suosituimmista pelillistämisen sovellutuksen kohteita on ollut oppiminen ja sen tukeminen. Opetuksen ja koulutuksen parissa pelioppiminen on kasvattanut nopeasti suosiotaan, ja sen menetelmistä yleisimpiä ovat pelillistäminen ja hyötypelit. Pelimäistä suunnittelunäkökulmaa tukee nykysukupolvien oppimiskulttuuri ja luontainen suhtautuminen tietojärjestelmien hyödyntämiseen hedonistisista ja utilitaristisista näkökulmista. Tässä Pro Gradu -tutkielmassa selvitetään arviointitutkimuksena pelillistämisen tarjoamia mahdollisuuksia kehittää Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktiseen koulutukseen käytettäviä tietojärjestelmiä. Tutkimusprosessina käytettiin suunnittelutieteellistä tutkimusprosessia, jonka avulla tuotettiin tietoa tutkimuksen rinnalla toteutetun kehityshankkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin. Tutkimusprosessin aikana kohdeorganisaatiossa toteutettiin useampia empiirisiä tiedonkeruu tapahtumia, joiden avulla tuotettiin tietoa tutkimuksen kohteena olevan lentokoulutusvaiheen koulutussisällöstä ja pelillistämisen vaikutuksesta opiskelijoiden kokemaan motivaatioon. Pelillistäminen voidaan tutkielmassa kerätyn tiedon perusteella nähdä tietojärjestelmien suunnittelumenetelmänä, jolla tavoitellaan peleissä ilmenevän vetovoiman valjastamista hyötykäyttöön. Tutkimuksen aikana kerätyn tiedon tuella kehitettiin Hävittäjälentolaivue 41:lle pelillistetty koulutusympäristö, joka tutkielman tiedonkeruun ja analyysien perusteella mahdollistaa Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisen koulutuksen tehostamisen. Tutkimusprosessin aikana tuotettua tietoa voidaan myöhemmin hyödyntää lentokoulutusvaiheen 4 koulutussuunnittelussa, sekä toimialan korkeakoulutuksen kehittämisessä. Kyky tuottaa koulutusjärjestelmiä, joiden käyttökokemus tukee nykysukupolvien odotusarvoa autonomian ja merkityksellisyyden osalta, palvelee korkeamman tason organisaatiollisia tavoitteita toimintaympäristöön adaptoitumisen ja jatkuvan kehittämisen kannalta. Gamification as IS phenomenon reflects the effects of technological development to the interaction between people and (information) systems and design methodologies behind them. One of the most popular targets of the gamification has been enhancement of education and learning. Within education domain the game-based learning has rapidly grown its popularity. The most used methods of game-based learning are gamification and serious games. Game design-oriented design perspective supports the learning culture of present generations and the intrinsic utilization of information systems from hedonistic and utilitarian perspectives. This Master's thesis implements evaluation research of the utilization possibilities of gamification to enhance information systems used in the tactical training of Finnish Air Force's flight training phase 4. The research process used was a design science research process, which was used to produce information for the planning and implementation phases of a development project carried out alongside the research. During the research process, several empirical data collection events were carried out in the target organization to produce information on the educational content of the flight training phase 4 and the effects of gamification to the motivation experienced by the students. Based on the information gathered in the dissertation, gamification can be seen as a method of designing information systems, which aims to harness the attraction of games for utilitarian purposes. With the support of the information collected during the study, a gamified training environment was developed for the Finnish Air Force Fighter Squadron 41. The analysis of collected data from interviews and surveys indicates that the gamified training system enables the enhancement of the tactical training in the Finnish Air Force's flight training phase 4. The information produced during the research process can later be utilized in the instructional design and syllabus development for the flight training phase 4, as well as in the development of higher education in the national defence university of Finnish Defence Forces. Ability to produce educational information systems that generates user experiences that supports the expectation value of current generations in terms of autonomy and meaningfulness, serves the higher-level organizational goals in terms of adaptation to the operating environment and continuous development.
first_indexed 2021-06-08T20:04:04Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pulkkinen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taskinen, Jari-Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T09:37:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T09:37:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76329", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelillist\u00e4minen tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteellisen\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 ilment\u00e4\u00e4 teknologisen kehityksen my\u00f6t\u00e4vaikutusta ihmisten ja (tieto)j\u00e4rjestelmien v\u00e4liseen vuorovaikutukseen ja niiden taustalla k\u00e4ytett\u00e4viin suunnittelumenetelmiin. Yksi suosituimmista pelillist\u00e4misen sovellutuksen kohteita on ollut oppiminen ja sen tukeminen. Opetuksen ja koulutuksen parissa pelioppiminen on kasvattanut nopeasti suosiotaan, ja sen menetelmist\u00e4 yleisimpi\u00e4 ovat pelillist\u00e4minen ja hy\u00f6typelit. Pelim\u00e4ist\u00e4 suunnittelun\u00e4k\u00f6kulmaa tukee nykysukupolvien oppimiskulttuuri ja luontainen suhtautuminen tietoj\u00e4rjestelmien hy\u00f6dynt\u00e4miseen hedonistisista ja utilitaristisista n\u00e4k\u00f6kulmista. T\u00e4ss\u00e4 Pro Gradu -tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n arviointitutkimuksena pelillist\u00e4misen tarjoamia mahdollisuuksia kehitt\u00e4\u00e4 Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktiseen koulutukseen k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4. Tutkimusprosessina k\u00e4ytettiin suunnittelutieteellist\u00e4 tutkimusprosessia, jonka avulla tuotettiin tietoa tutkimuksen rinnalla toteutetun kehityshankkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin. Tutkimusprosessin aikana kohdeorganisaatiossa toteutettiin useampia empiirisi\u00e4 tiedonkeruu tapahtumia, joiden avulla tuotettiin tietoa tutkimuksen kohteena olevan lentokoulutusvaiheen koulutussis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 ja pelillist\u00e4misen vaikutuksesta opiskelijoiden kokemaan motivaatioon. Pelillist\u00e4minen voidaan tutkielmassa ker\u00e4tyn tiedon perusteella n\u00e4hd\u00e4 tietoj\u00e4rjestelmien suunnittelumenetelm\u00e4n\u00e4, jolla tavoitellaan peleiss\u00e4 ilmenev\u00e4n vetovoiman valjastamista hy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen aikana ker\u00e4tyn tiedon tuella kehitettiin H\u00e4vitt\u00e4j\u00e4lentolaivue 41:lle pelillistetty koulutusymp\u00e4rist\u00f6, joka tutkielman tiedonkeruun ja analyysien perusteella mahdollistaa Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisen koulutuksen tehostamisen. Tutkimusprosessin aikana tuotettua tietoa voidaan my\u00f6hemmin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lentokoulutusvaiheen 4 koulutussuunnittelussa, sek\u00e4 toimialan korkeakoulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4. Kyky tuottaa koulutusj\u00e4rjestelmi\u00e4, joiden k\u00e4ytt\u00f6kokemus tukee nykysukupolvien odotusarvoa autonomian ja merkityksellisyyden osalta, palvelee korkeamman tason organisaatiollisia tavoitteita toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n adaptoitumisen ja jatkuvan kehitt\u00e4misen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Gamification as IS phenomenon reflects the effects of technological development to the interaction between people and (information) systems and design methodologies behind them. One of the most popular targets of the gamification has been enhancement of education and learning. Within education domain the game-based learning has rapidly grown its popularity. The most used methods of game-based learning are gamification and serious games. Game design-oriented design perspective supports the learning culture of present generations and the intrinsic utilization of information systems from hedonistic and utilitarian perspectives. This Master's thesis implements evaluation research of the utilization possibilities of gamification to enhance information systems used in the tactical training of Finnish Air Force's flight training phase 4. The research process used was a design science research process, which was used to produce information for the planning and implementation phases of a development project carried out alongside the research. During the research process, several empirical data collection events were carried out in the target organization to produce information on the educational content of the flight training phase 4 and the effects of gamification to the motivation experienced by the students. Based on the information gathered in the dissertation, gamification can be seen as a method of designing information systems, which aims to harness the attraction of games for utilitarian purposes. With the support of the information collected during the study, a gamified training environment was developed for the Finnish Air Force Fighter Squadron 41. The analysis of collected data from interviews and surveys indicates that the gamified training system enables the enhancement of the tactical training in the Finnish Air Force's flight training phase 4. The information produced during the research process can later be utilized in the instructional design and syllabus development for the flight training phase 4, as well as in the development of higher education in the national defence university of Finnish Defence Forces. Ability to produce educational information systems that generates user experiences that supports the expectation value of current generations in terms of autonomy and meaningfulness, serves the higher-level organizational goals in terms of adaptation to the operating environment and continuous development.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-08T09:37:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T09:37:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelutiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelillist\u00e4misen hy\u00f6dynt\u00e4minen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083543", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmavoimat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76329
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taskinen, Jari-Matti Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa suunnittelutiede Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 pelillistäminen koulutus ilmavoimat tietojärjestelmätiede
title Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
title_full Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
title_fullStr Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
title_full_unstemmed Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
title_short Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
title_sort pelillistämisen hyödyntäminen ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
title_txtP Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
topic suunnittelutiede Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 pelillistäminen koulutus ilmavoimat tietojärjestelmätiede
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ilmavoimat koulutus pelillistäminen suunnittelutiede tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76329 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083543
work_keys_str_mv AT taskinenjarimatti pelillistämisenhyödyntäminenilmavoimienlentokoulutusvaiheen4taktisessakoulutuk