Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6

Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen liittyy myös sanaton vuorovaikutus, jonka merkitystä ei useinkaan tulla edes ajatell...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hakkarainen, Jyri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73893
_version_ 1828193203979812864
author Hakkarainen, Jyri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Jyri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Jyri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Jyri
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen liittyy myös sanaton vuorovaikutus, jonka merkitystä ei useinkaan tulla edes ajatelleeksi, mutta jonka merkitys vuorovaikutusprosessin kannalta on kuitenkin melko oleellinen. Suurista oppilasmääristä sekä nopeasti vaihtuvista tilanteista johtuen opettaja työskentelee melko haastavissa olosuhteissa yrittäessään muodostaa jokaisesta oppilaasta realistista käsitystä heidän sen hetkisestä osaamisen tasostaan. On selvää, ettei opettaja mitenkään ehdi opetustilanteen luonteesta johtuen kommunikoimaan tehokkaasti jokaisen oppilaan kanssa suullisen vuorovaikutuksen keinoin. Tämän vuoksi koen tärkeänä selvittää, mikä merkitys sanattomalla vuorovaikutuksella on ja miten opettaja voisi valjastaa sanattoman vuorovaikutuksen työvälineekseen opetusta tukemaan. Tarkastelemaani aihetta on tutkittu etukäteen jo melko runsaasti ja tavoitteenani onkin kirjallisuuskatsaukselle tyypilliseen tapaan vetää yhteen eri näkökulmia ja sitä kautta pyrkiä tuomaan joukkoon omia näkökulmiani aiheeseen liittyen. Tutkimani aineiston perusteella käy ilmi, että vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio ovat hyvin tiiviissä suhteessa keskenään ja niiden vaikutusten tiedostaminen on äärimmäisen tärkeää onnistuneen oppimiskokemuksen kannalta. Jatkotutkimusideoiden näkökulmasta katsottuna aion selvittää kentällä työskentelevien opettajien kokemuksia onnistuneista oppimiskokemuksista sekä niiden edellyttämistä vaatimuksista joihin vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio olennaisesti liittyvät. Näin ollen tähän voitaisiin reagoida jo opettajien koulutuksessa aiempaa tehokkaammin ja siten opetuksen laadun yhdenmukaisuus voitaisiin taata paremmin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Jyri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-01T06:40:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-01T06:40:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73893", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sek\u00e4 arvioinnin merkityst\u00e4 oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lis\u00e4ksi vuorovaikutukseen liittyy\nmy\u00f6s sanaton vuorovaikutus, jonka merkityst\u00e4 ei useinkaan tulla edes ajatelleeksi, mutta jonka merkitys vuorovaikutusprosessin kannalta on kuitenkin melko oleellinen.\nSuurista oppilasm\u00e4\u00e4rist\u00e4 sek\u00e4 nopeasti vaihtuvista tilanteista johtuen opettaja ty\u00f6skentelee melko haastavissa olosuhteissa yritt\u00e4ess\u00e4\u00e4n muodostaa jokaisesta oppilaasta realistista k\u00e4sityst\u00e4 heid\u00e4n sen hetkisest\u00e4 osaamisen tasostaan.\nOn selv\u00e4\u00e4, ettei opettaja mitenk\u00e4\u00e4n ehdi opetustilanteen luonteesta johtuen kommunikoimaan tehokkaasti jokaisen\noppilaan kanssa suullisen vuorovaikutuksen keinoin. T\u00e4m\u00e4n vuoksi koen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 merkitys sanattomalla vuorovaikutuksella on ja miten opettaja voisi valjastaa sanattoman vuorovaikutuksen ty\u00f6v\u00e4lineekseen opetusta\ntukemaan.\nTarkastelemaani aihetta on tutkittu etuk\u00e4teen jo melko runsaasti ja tavoitteenani onkin kirjallisuuskatsaukselle tyypilliseen tapaan vet\u00e4\u00e4 yhteen eri n\u00e4k\u00f6kulmia ja sit\u00e4 kautta pyrki\u00e4 tuomaan joukkoon omia n\u00e4k\u00f6kulmiani aiheeseen\nliittyen.\nTutkimani aineiston perusteella k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 vuorovaikutus, arviointi sek\u00e4 motivaatio ovat hyvin tiiviiss\u00e4 suhteessa\nkesken\u00e4\u00e4n ja niiden vaikutusten tiedostaminen on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 onnistuneen oppimiskokemuksen kannalta.\nJatkotutkimusideoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna aion selvitt\u00e4\u00e4 kent\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6skentelevien opettajien kokemuksia onnistuneista oppimiskokemuksista sek\u00e4 niiden edellytt\u00e4mist\u00e4 vaatimuksista joihin vuorovaikutus, arviointi sek\u00e4 motivaatio olennaisesti liittyv\u00e4t. N\u00e4in ollen t\u00e4h\u00e4n voitaisiin reagoida jo opettajien koulutuksessa aiempaa tehokkaammin ja\nsiten opetuksen laadun yhdenmukaisuus voitaisiin taata paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-01T06:40:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-01T06:40:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielek\u00e4st\u00e4 musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102011352", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73893
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:06Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e195f6e4-768f-4b98-bd2c-62d7e886b0ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102011352.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Jyri Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6 Musiikkikasvatus Music Education 3052 minäkuva motivaatio vuorovaikutus musiikki opettajat oppiminen musiikkikasvatus opetus arviointi sosiaaliset taidot oppilaat
title Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
title_full Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
title_fullStr Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6 Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
title_full_unstemmed Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6 Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
title_short Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
title_sort opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1 6
title_txtP Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 minäkuva motivaatio vuorovaikutus musiikki opettajat oppiminen musiikkikasvatus opetus arviointi sosiaaliset taidot oppilaat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus arviointi minäkuva motivaatio musiikki musiikkikasvatus opettajat opetus oppilaat oppiminen sosiaaliset taidot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73893 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102011352
work_keys_str_mv AT hakkarainenjyri opettajanvuorovaikutustaidotosanamielekästämusiikinoppimistaperuskoulunvuosiluok