Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6

Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen liittyy myös sanaton vuorovaikutus, jonka merkitystä ei useinkaan tulla edes ajatell...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hakkarainen, Jyri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73893
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen liittyy myös sanaton vuorovaikutus, jonka merkitystä ei useinkaan tulla edes ajatelleeksi, mutta jonka merkitys vuorovaikutusprosessin kannalta on kuitenkin melko oleellinen. Suurista oppilasmääristä sekä nopeasti vaihtuvista tilanteista johtuen opettaja työskentelee melko haastavissa olosuhteissa yrittäessään muodostaa jokaisesta oppilaasta realistista käsitystä heidän sen hetkisestä osaamisen tasostaan. On selvää, ettei opettaja mitenkään ehdi opetustilanteen luonteesta johtuen kommunikoimaan tehokkaasti jokaisen oppilaan kanssa suullisen vuorovaikutuksen keinoin. Tämän vuoksi koen tärkeänä selvittää, mikä merkitys sanattomalla vuorovaikutuksella on ja miten opettaja voisi valjastaa sanattoman vuorovaikutuksen työvälineekseen opetusta tukemaan. Tarkastelemaani aihetta on tutkittu etukäteen jo melko runsaasti ja tavoitteenani onkin kirjallisuuskatsaukselle tyypilliseen tapaan vetää yhteen eri näkökulmia ja sitä kautta pyrkiä tuomaan joukkoon omia näkökulmiani aiheeseen liittyen. Tutkimani aineiston perusteella käy ilmi, että vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio ovat hyvin tiiviissä suhteessa keskenään ja niiden vaikutusten tiedostaminen on äärimmäisen tärkeää onnistuneen oppimiskokemuksen kannalta. Jatkotutkimusideoiden näkökulmasta katsottuna aion selvittää kentällä työskentelevien opettajien kokemuksia onnistuneista oppimiskokemuksista sekä niiden edellyttämistä vaatimuksista joihin vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio olennaisesti liittyvät. Näin ollen tähän voitaisiin reagoida jo opettajien koulutuksessa aiempaa tehokkaammin ja siten opetuksen laadun yhdenmukaisuus voitaisiin taata paremmin.