Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland

Toiminnallisuus kielten opetuksessa on yleistynyt 2000-luvun alusta alkaen ja se jatkaa suosiotaan edelleen. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa kielenopetuksen viitekehykset, kuten Eurooppalainen viitekehys kielille (EVK) sekä Perusopetuksen opetussuunnitelma (OPS). Molemmat viitekehykset painostav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruotsalainen, Moona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69159
_version_ 1826225809735548928
author Ruotsalainen, Moona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruotsalainen, Moona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruotsalainen, Moona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruotsalainen, Moona
datasource_str_mv jyx
description Toiminnallisuus kielten opetuksessa on yleistynyt 2000-luvun alusta alkaen ja se jatkaa suosiotaan edelleen. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa kielenopetuksen viitekehykset, kuten Eurooppalainen viitekehys kielille (EVK) sekä Perusopetuksen opetussuunnitelma (OPS). Molemmat viitekehykset painostavat toiminnallisten työtapojen käyttämistä kielten oppimisessa eri ikäluokilla. Vaikka toiminnallisuudesta nykyään puhutaankin kielen opettamisen yhteydessä suhteellisen usein, tämän opetusmenetelmän vaikutuksista oppilaisiin ja oppimiseen ei ole laajemmin tutkittu. Täten, tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, kuinka toiminnallisia opetusmenetelmiä käytetään peruskoulun englannin kielen tunneilla sekä millaisia vaikutuksia toiminnallisilla tehtävillä on niin oppilaisiin kuin oppimistilanteisiin. Tutkielma otti huomioon sekä oppilaiden ja opettajien näkökulmat, mutta painotti kuitenkin oppilaiden kokemuksia. Aineisto koostui kahdesta englannin kielen oppitunnin observoinnista ja kahden englannin kielen opettajan sekä kahden oppilasryhmän haastatteluista. Aineiston analyysissa on käytetty sisällönanalyysia. Tuloksien mukaan toiminnallisten työtapojen osuus viikoittaisesta opetuksesta on rajallinen, vaikka opettajat käyttävätkin monipuolisia aktiviteetteja opetuksessaan. Toiminnallisuuden käytön vähäisyyteen vaikuttavat kurssikirjojen tiukka etenemistahti sekä haasteet erilaisten ryhmien kanssa. Kuitenkin niin oppilaat kuin opettajatkin suosivat toiminnallisuutta ja pitävät sitä mieluisana oppimis- ja opetusmenetelmänä. Tutkimuksessa ilmeni, että toiminnallisilla työtavoilla on positiivisia vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin, heidän käyttäytymiseensä sekä motivaatioon. Opettajien mielestä toiminnallisuus vaikuttaa muun muassa oppilaiden oppimistuloksiin, keskittymiseen, mielentilaan sekä luokan yhteiseen ilmapiiriin. Tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan yleistää rajallisen aineiston perusteella.
first_indexed 2020-05-25T20:00:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruotsalainen, Moona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-25T07:38:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-25T07:38:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69159", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnallisuus kielten opetuksessa on yleistynyt 2000-luvun alusta alkaen ja se jatkaa suosiotaan edelleen. T\u00e4h\u00e4n ovat vaikuttaneet muun muassa kielenopetuksen viitekehykset, kuten Eurooppalainen viitekehys kielille (EVK) sek\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelma (OPS). Molemmat viitekehykset painostavat toiminnallisten ty\u00f6tapojen k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 kielten oppimisessa eri ik\u00e4luokilla. Vaikka toiminnallisuudesta nyky\u00e4\u00e4n puhutaankin kielen opettamisen yhteydess\u00e4 suhteellisen usein, t\u00e4m\u00e4n opetusmenetelm\u00e4n vaikutuksista oppilaisiin ja oppimiseen ei ole laajemmin tutkittu. T\u00e4ten, t\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia, kuinka toiminnallisia opetusmenetelmi\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n peruskoulun englannin kielen tunneilla sek\u00e4 millaisia vaikutuksia toiminnallisilla teht\u00e4vill\u00e4 on niin oppilaisiin kuin oppimistilanteisiin. Tutkielma otti huomioon sek\u00e4 oppilaiden ja opettajien n\u00e4k\u00f6kulmat, mutta painotti kuitenkin oppilaiden kokemuksia. Aineisto koostui kahdesta englannin kielen oppitunnin observoinnista ja kahden englannin kielen opettajan sek\u00e4 kahden oppilasryhm\u00e4n haastatteluista. Aineiston analyysissa on k\u00e4ytetty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\nTuloksien mukaan toiminnallisten ty\u00f6tapojen osuus viikoittaisesta opetuksesta on rajallinen, vaikka opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tkin monipuolisia aktiviteetteja opetuksessaan. Toiminnallisuuden k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4h\u00e4isyyteen vaikuttavat kurssikirjojen tiukka etenemistahti sek\u00e4 haasteet erilaisten ryhmien kanssa. Kuitenkin niin oppilaat kuin opettajatkin suosivat toiminnallisuutta ja pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 mieluisana oppimis- ja opetusmenetelm\u00e4n\u00e4. Tutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 toiminnallisilla ty\u00f6tavoilla on positiivisia vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin, heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4 sek\u00e4 motivaatioon. Opettajien mielest\u00e4 toiminnallisuus vaikuttaa muun muassa oppilaiden oppimistuloksiin, keskittymiseen, mielentilaan sek\u00e4 luokan yhteiseen ilmapiiriin. Tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan yleist\u00e4\u00e4 rajallisen aineiston perusteella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-25T07:38:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-25T07:38:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "action-based teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "action-oriented teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005253412", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lessons", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69159
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/372b4ac1-ad4f-44bd-bf5a-cd5dea2d109f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005253412.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruotsalainen, Moona Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland action-based teaching action-oriented teaching toiminnallisuus Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli oppiminen opettajat oppitunnit teaching and instruction English language learning teachers lessons
title Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland
title_full Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland
title_fullStr Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland
title_full_unstemmed Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland
title_short Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland
title_sort views on the use and the effects of action based teaching in sixth graders english language classes in finland
title_txtP Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland
topic action-based teaching action-oriented teaching toiminnallisuus Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli oppiminen opettajat oppitunnit teaching and instruction English language learning teachers lessons
topic_facet 301 Englannin kieli English English language action-based teaching action-oriented teaching englannin kieli learning lessons opettajat opetus oppiminen oppitunnit teachers teaching and instruction toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69159 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005253412
work_keys_str_mv AT ruotsalainenmoona viewsontheuseandtheeffectsofactionbasedteachinginsixthgradersenglishlanguagecl