Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisesta. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Laadulline...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Harju, Henna, Kellokoski, Linda
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68577
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisesta. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Laadullinen aineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla alkuvuodesta 2020. Haastateltavana oli kuusi luokanopettajaa Keski- ja Etelä-Pohjanmaan alueelta. Aineiston analyysipolku on edennyt fenomenografisen analyysin mukaisesti viiden vaiheen kautta. Analyysin myötä muodostui viisi kuvauskategoriaa. Psyykkisen oireilun esiintymistä kuvaa ulospäin suuntautuvan oireilun sekä sisäänpäin suuntautuvan oireilun kuvauskategoriat. Oireilu nähtiin hyvin moninaisena, mutta toisaalta helposti tunnistettavana. Huolen herääminen, opettajan pedagogiset ratkaisut ja asiantuntijat tukemisessa selittävät psyykkisen oireilun tukemista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että edistävinä tekijöinä psyykkisen oireilun tukemisessa nähtiin olevan varhainen puuttuminen, asiantuntijoiden ja kodin tuki sekä erilaiset tukitoimet. Onnistuakseen psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisessa vaaditaan oppilaan kanssa toimijoilta samaa, lapsen edun mukaista tavoitetta. Tukemisen näkökulmasta tarkasteltuna korostui vahva oppilaantuntemus sekä huolen eteenpäin vieminen. Tutkittavat kuitenkin kaipasivat enemmän valmiuksia itseltään psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemiseen.