Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen

Virtuaalitodellisuuden (VR) hyödyntäminen koulutuksessa mahdollistaa immersiivisen ja vuorovaikutteisen oppimiskokemuksen, joka ei muilla tavoin olisi välttämättä mahdollista resurssi tai tilarajoitteiden puolesta. Virtuaalitodellisuutta opetukseen käyttävän koulutuksen laadullinen parantaminen on s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Puranen, Toni
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66831
_version_ 1826225815889641472
author Puranen, Toni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puranen, Toni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puranen, Toni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puranen, Toni
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuuden (VR) hyödyntäminen koulutuksessa mahdollistaa immersiivisen ja vuorovaikutteisen oppimiskokemuksen, joka ei muilla tavoin olisi välttämättä mahdollista resurssi tai tilarajoitteiden puolesta. Virtuaalitodellisuutta opetukseen käyttävän koulutuksen laadullinen parantaminen on siksi tärkeää ja sen avulla virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä voidaan laajentaa opetuksessa. On tärkeää ymmärtää virtuaalitodellisuuden haasteita, rajoitteita ja mahdollisuuksia virtuaalisten oppimisympäristöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulokset alan tutkimuksissa tukevat virtuaalitodellisuuden toimivan opetuksen työvälineenä muiden opetusmenetelmien avustamana. Virtuaalitodellisuuden on todettu parantavan aktiivioppimista hyödynnettäessä oppilaan motivaatiota immersion, osallistumisen ja tunteiden kautta. Lisäksi oppija saa paremman kontrollin oppimiseensa ja pystyy parempaan reflektioon. Multimediaoppimisen alueella oppilaalle voidaan tarjota monimuotoisesti korostettuja esimerkkejä, joiden kautta oppija muodostaa mentaalisia linkkejä omaamiensa tietojen välille. Lisäksi virtuaalitodellisuuden on todettu olevan halvempi ja turvallisempi vaihtoehto monien alojen koulutuksessa, kuten lääketieteessä ja insinööriopinnoissa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoitus on tarkastella tämän hetkistä virtuaalitodellisuutta määritellen sen konseptit, virtuaalitodellisuuden avulla opettamista, määritellä oppimisen konseptin sekä keskeiset oppimismenetelmät, joihin VR vaikuttaa eniten. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetään olemassa olevaa tutkimusta, jonka pohjalta virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä tarkastellaan aktiivi- ja multi-mediaoppimisen näkökulmasta sekä esitetään kuinka tutkimusta voi hyödyntää VR-oppimisympäristöjen suunnittelussa. Use of virtual reality (VR) in education allows for immersive and interactive learning experiences which might not otherwise be possible due resource or facility restrictions. Hence, improving the quality of virtual reality education is important and through better quality the VR can be utilized in a larger scale in education. It is important for the developers and teachers to understand the challenges, limitations, and opportunities VR can provide while designing or developing virtual reality learning environments. Results of the studies show that virtual reality is a viable teaching tool when combined with other teaching methods. Studies show that while using active learning methods the virtual reality improves student motivation through immersion, emotions, and engagement. Furthermore, the learner acquires better control over his learning process and becomes capable to better reflect the knowledge gained. Using multi-media learning with VR offers the learner more varied examples and types of media to form links with the knowledge the learner already possesses. Virtual reality is also cheaper and safer teaching method on many fields like medicine and engineering. This literary review will go through the current state of VR while defining basic concepts, defining learning and study methods affected most by VR, and utilization of VR in teaching. The literary review utilizes existing studies and re-search on the subject matter and examines the learning through active- and multi-media learning and presents how the results can be used in design of learning environments utilizing VR.
first_indexed 2019-12-16T21:07:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puranen, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-16T12:13:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-16T12:13:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66831", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuuden (VR) hy\u00f6dynt\u00e4minen koulutuksessa mahdollistaa immersiivisen ja vuorovaikutteisen oppimiskokemuksen, joka ei muilla tavoin olisi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 mahdollista resurssi tai tilarajoitteiden puolesta. Virtuaalitodellisuutta opetukseen k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n koulutuksen laadullinen parantaminen on siksi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja sen avulla virtuaalitodellisuuden hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 voidaan laajentaa opetuksessa. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 virtuaalitodellisuuden haasteita, rajoitteita ja mahdollisuuksia virtuaalisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulokset alan tutkimuksissa tukevat virtuaalitodellisuuden toimivan opetuksen ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 muiden opetusmenetelmien avustamana. Virtuaalitodellisuuden on todettu parantavan aktiivioppimista hy\u00f6dynnett\u00e4ess\u00e4 oppilaan motivaatiota immersion, osallistumisen ja tunteiden kautta. Lis\u00e4ksi oppija saa paremman kontrollin oppimiseensa ja pystyy parempaan reflektioon. Multimediaoppimisen alueella oppilaalle voidaan tarjota monimuotoisesti korostettuja esimerkkej\u00e4, joiden kautta oppija muodostaa mentaalisia linkkej\u00e4 omaamiensa tietojen v\u00e4lille. Lis\u00e4ksi virtuaalitodellisuuden on todettu olevan halvempi ja turvallisempi vaihtoehto monien alojen koulutuksessa, kuten l\u00e4\u00e4ketieteess\u00e4 ja insin\u00f6\u00f6riopinnoissa. T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tarkoitus on tarkastella t\u00e4m\u00e4n hetkist\u00e4 virtuaalitodellisuutta m\u00e4\u00e4ritellen sen konseptit, virtuaalitodellisuuden avulla opettamista, m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 oppimisen konseptin sek\u00e4 keskeiset oppimismenetelm\u00e4t, joihin VR vaikuttaa eniten. Kirjallisuuskatsauksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n olemassa olevaa tutkimusta, jonka pohjalta virtuaalitodellisuuden hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 tarkastellaan aktiivi- ja multi-mediaoppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n kuinka tutkimusta voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 VR-oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen suunnittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Use of virtual reality (VR) in education allows for immersive and interactive learning experiences which might not otherwise be possible due resource or facility restrictions. Hence, improving the quality of virtual reality education is important and through better quality the VR can be utilized in a larger scale in education. It is important for the developers and teachers to understand the challenges, limitations, and opportunities VR can provide while designing or developing virtual reality learning environments. Results of the studies show that virtual reality is a viable teaching tool when combined with other teaching methods. Studies show that while using active learning methods the virtual reality improves student motivation through immersion, emotions, and engagement. Furthermore, the learner acquires better control over his learning process and becomes capable to better reflect the knowledge gained. Using multi-media learning with VR offers the learner more varied examples and types of media to form links with the knowledge the learner already possesses. Virtual reality is also cheaper and safer teaching method on many fields like medicine and engineering.\nThis literary review will go through the current state of VR while defining basic concepts, defining learning and study methods affected most by VR, and utilization of VR in teaching. The literary review utilizes existing studies and re-search on the subject matter and examines the learning through active- and multi-media learning and presents how the results can be used in design of learning environments utilizing VR.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-16T12:13:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-16T12:13:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalitodellisuuden k\u00e4ytt\u00f6 koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912165323", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66831
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78d92696-ec50-4a6c-bde7-4a09562603dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912165323.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puranen, Toni Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 virtuaalitodellisuus oppiminen opetus
title Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen
title_full Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen
title_fullStr Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen
title_full_unstemmed Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen
title_short Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen
title_sort virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen
title_txtP Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 virtuaalitodellisuus oppiminen opetus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede opetus oppiminen virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66831 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912165323
work_keys_str_mv AT puranentoni virtuaalitodellisuudenkäyttökoulutuksessajasenvaikutuksetoppimiseen