Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta

Tutkimukseni tarkoituksena on luoda pohjaa sukupuolitietoisen opettajuuden kehittämiselle opettajankoulutuksessa. Tutkimuksessani lähestyn aihetta kokemuksellisuuden ja erityisesti merkityksen käsitteen avulla. Tavoitteenani on selvittää, millaisten merkitysten välityksellä sukupuoli elää opintojens...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Etelämaa, Olli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65994
_version_ 1828193085520084992
author Etelämaa, Olli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Etelämaa, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Etelämaa, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Etelämaa, Olli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena on luoda pohjaa sukupuolitietoisen opettajuuden kehittämiselle opettajankoulutuksessa. Tutkimuksessani lähestyn aihetta kokemuksellisuuden ja erityisesti merkityksen käsitteen avulla. Tavoitteenani on selvittää, millaisten merkitysten välityksellä sukupuoli elää opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksissa. Tutkimusaineistonani on kahdeksan luokanopettajaopiskelijan haastattelut. Systemaattista fenomenologista analyysimenetelmää ja fenomenologian eettisiä sitoumuksia soveltamalla päädyn esittämään merkitysten verkoston, jonka avulla sukupuolen kokemuksellista yhteyttä opettajuuteen voidaan opettajankoulutuksessa lähestyä. Tutkimustuloksissani nousevat esille sukupuolen ongelmalliseksi koettu suhde oppilaan yksilölliseen kohtaamiseen, tyttö−poika-jaon elävyys oppilaille muodostuvien toimijuuksien muodostumisessa ja taustaoletuksena opettajien pedagogisissa käytännöissä, sukupuoli opettaja-oppilassuhdetta koetusti lähentävänä tai loitontavana tekijänä sekä äitiopettajuuden konstruktio opettajuuteen yleisesti liittyvänä ilmiönä. Pohdintaosiossa peilaan tutkimustuloksia sukupuolitietoisen opetuksen ydinajatuksiin. Keskeisiksi päätelmiksi erottuvat sukupuolen moninaisuuden näkökulman hedelmällisyys sukupuolikäsitysten tiedostamisessa, yksilöllisen kohtaamisen paradigman kriittisen tarkastelun tarve sekä mahdollisuus hahmottaa sukupuolen rakenteellisia vaikutuksia tarkastelemalla usein vaiettua opettajan sukupuolisuutta.
first_indexed 2019-10-23T20:02:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Etel\u00e4maa, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-23T06:22:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-23T06:22:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena on luoda pohjaa sukupuolitietoisen opettajuuden kehitt\u00e4miselle opettajankoulutuksessa. Tutkimuksessani l\u00e4hestyn aihetta kokemuksellisuuden ja erityisesti merkityksen k\u00e4sitteen avulla. Tavoitteenani on selvitt\u00e4\u00e4, millaisten merkitysten v\u00e4lityksell\u00e4 sukupuoli el\u00e4\u00e4 opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksissa. Tutkimusaineistonani on kahdeksan luokanopettajaopiskelijan haastattelut. Systemaattista fenomenologista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 ja fenomenologian eettisi\u00e4 sitoumuksia soveltamalla p\u00e4\u00e4dyn esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n merkitysten verkoston, jonka avulla sukupuolen kokemuksellista yhteytt\u00e4 opettajuuteen voidaan opettajankoulutuksessa l\u00e4hesty\u00e4. Tutkimustuloksissani nousevat esille sukupuolen ongelmalliseksi koettu suhde oppilaan yksil\u00f6lliseen kohtaamiseen, tytt\u00f6\u2212poika-jaon el\u00e4vyys oppilaille muodostuvien toimijuuksien muodostumisessa ja taustaoletuksena opettajien pedagogisissa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4, sukupuoli opettaja-oppilassuhdetta koetusti l\u00e4hent\u00e4v\u00e4n\u00e4 tai loitontavana tekij\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 \u00e4itiopettajuuden konstruktio opettajuuteen yleisesti liittyv\u00e4n\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4. Pohdintaosiossa peilaan tutkimustuloksia sukupuolitietoisen opetuksen ydinajatuksiin. Keskeisiksi p\u00e4\u00e4telmiksi erottuvat sukupuolen moninaisuuden n\u00e4k\u00f6kulman hedelm\u00e4llisyys sukupuolik\u00e4sitysten tiedostamisessa, yksil\u00f6llisen kohtaamisen paradigman kriittisen tarkastelun tarve sek\u00e4 mahdollisuus hahmottaa sukupuolen rakenteellisia vaikutuksia tarkastelemalla usein vaiettua opettajan sukupuolisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-23T06:22:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-23T06:22:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "118", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolitietoinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolitietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910234574", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65994
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/91e19e08-f226-4de7-8c7a-0599fa6e5500\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910234574.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Etelämaa, Olli Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta sukupuolitietoinen opetus sukupuolitietoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuolisensitiivisyys fenomenologia sukupuoli opettajuus opettajankoulutus
title Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
title_full Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
title_fullStr Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
title_full_unstemmed Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
title_short Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys
title_sort sukupuoli opettajuus ja eletty merkitys kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
title_sub kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
title_txtP Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
topic sukupuolitietoinen opetus sukupuolitietoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuolisensitiivisyys fenomenologia sukupuoli opettajuus opettajankoulutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologia opettajankoulutus opettajuus sukupuoli sukupuolisensitiivisyys sukupuolitietoinen opetus sukupuolitietoisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65994 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910234574
work_keys_str_mv AT etelämaaolli sukupuoliopettajuusjaelettymerkityskokemuksellisestikohtisukupuolitietoistaopettaju