Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa

Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä muiden kanssa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Aineisto on kerätty haastatte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Manninen, Mariikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63270
_version_ 1826225699700080640
author Manninen, Mariikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Mariikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Mariikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Mariikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä muiden kanssa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa peruskoulussa työskentelevää luokanopettajaa, joiden työnkuvaan kuuluu vahvasti yhteisopettajuus. Tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella aineistolähtöisesti sekä teoriaohjaavasti. Tutkimusaineisto kerättiin parihaastatteluilla ja teemat liittyivät minäpystyvyyteen, ammatti-identiteettiin, koulutukseen ja työuraan sekä työssäoppimiseen ja yhteisopettajuuteen. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu teemoittelun sekä tyypittelyn avulla. Teemoissa nousee esille luokanopettajuuden toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sen eri ulottuvuuksia. Toimijuuteen liittyvät kokemukset ja niitä kuvaavat merkitykset jäsentyivät tutkimustuloksissa neljäksi pääteemaksi, jotka ovat vapaus, toimijuus uskona omaan itseensä, reflektiivinen vuorovaikutus sekä toimijuus inhimillisyytenä. Tyypittelyn avulla löytyi erilaisia toimijuustyyppejä, joiden mukaan toimijuus ilmenee aktiivisena vaikuttamisena, muovautumisena sekä intentionaalisena kehittämisenä. Tutkimuksen tulokset kuvaavat toimijuuden rakentuvan luokanopettajien kokemasta vapaudesta toteuttaa omaa työtään, heidän vaikuttamismahdollisuuksistansa oman työnsä sisältöihin, omien vahvuuksien toteuttamisesta sekä ammatillisesta kehittymisestä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Mariikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-25T11:49:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-25T11:49:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n sosiokulttuurisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, jolloin toimijuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n rakentuvan yhdess\u00e4 muiden kanssa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.\nAineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla kahdeksaa peruskoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 luokanopettajaa, joiden ty\u00f6nkuvaan kuuluu vahvasti yhteisopettajuus. Tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sek\u00e4 teoriaohjaavasti. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin parihaastatteluilla ja teemat liittyiv\u00e4t min\u00e4pystyvyyteen, ammatti-identiteettiin, koulutukseen ja ty\u00f6uraan sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4oppimiseen ja yhteisopettajuuteen. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu teemoittelun sek\u00e4 tyypittelyn avulla.\nTeemoissa nousee esille luokanopettajuuden toimijuuteen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ja sen eri ulottuvuuksia. Toimijuuteen liittyv\u00e4t kokemukset ja niit\u00e4 kuvaavat merkitykset j\u00e4sentyiv\u00e4t tutkimustuloksissa nelj\u00e4ksi p\u00e4\u00e4teemaksi, jotka ovat vapaus, toimijuus uskona omaan itseens\u00e4, reflektiivinen vuorovaikutus sek\u00e4 toimijuus inhimillisyyten\u00e4. Tyypittelyn avulla l\u00f6ytyi erilaisia toimijuustyyppej\u00e4, joiden mukaan toimijuus ilmenee aktiivisena vaikuttamisena, muovautumisena sek\u00e4 intentionaalisena kehitt\u00e4misen\u00e4. Tutkimuksen tulokset kuvaavat toimijuuden rakentuvan luokanopettajien kokemasta vapaudesta toteuttaa omaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n, heid\u00e4n vaikuttamismahdollisuuksistansa oman ty\u00f6ns\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6ihin, omien vahvuuksien toteuttamisesta sek\u00e4 ammatillisesta kehittymisest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-25T11:49:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-25T11:49:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903251953", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63270
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a63b91bd-30c0-4b5e-ac14-e24d340c0338\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903251953.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Mariikka Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa ammatillinen toimijuus sosiokulttuurinen näkökulma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus yhteisopettajuus ammatti-identiteetti luokanopettajat ammatillinen kehitys
title Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
title_full Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
title_fullStr Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
title_full_unstemmed Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
title_short Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
title_sort luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
title_txtP Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
topic ammatillinen toimijuus sosiokulttuurinen näkökulma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus yhteisopettajuus ammatti-identiteetti luokanopettajat ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys ammatillinen toimijuus ammatti-identiteetti luokanopettajat sosiokulttuurinen näkökulma toimijuus yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63270 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903251953
work_keys_str_mv AT manninenmariikka luokanopettajanammatillisentoimijuudenulottuvuudetyhteisopettajuudessa