Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa

Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää itäsuomalaisessa inklusiivisessa peruskoulussa työskentelevien opettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kokemuksia oppilaiden tukemisen keinoista, kun koulussa on käytössä kaksi teoreettiselta taustaltaan eroavaa toimintamallia. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmäl...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantatulkkila, Outi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63222
_version_ 1826225698563424256
author Rantatulkkila, Outi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantatulkkila, Outi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantatulkkila, Outi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantatulkkila, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää itäsuomalaisessa inklusiivisessa peruskoulussa työskentelevien opettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kokemuksia oppilaiden tukemisen keinoista, kun koulussa on käytössä kaksi teoreettiselta taustaltaan eroavaa toimintamallia. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä kahden kehystarinan pohjalta kirjoitettuina tarinoina, joissa opettajia ja koulunkäynnin ohjaajia pyydettiin kuvaamaan oppilaiden tukemisen keinoja ProKoulu-mallia ja montessoripedagogista viitekehystä toteuttavassa peruskoulussa. Analyysi tehtiin aineistolähtöisellä, teoriaohjaavalla analyysilla. Opettajat ja koulunkäynnin ohjaajat kuvasivat oppilaiden tukemisen keinoja monipuolisesti. Kuvausten perusteella aikuisten keskinäisellä työnjaolla ja yhteisillä toimintakäytänteillä oli suuri merkitys. Oppilaiden toiminnanohjauksen ja itseohjautuvuuden tukemista sekä yksilöllisen ja erityisen tuen antamista kuvattiin eri tavoin. Kaverisuhteiden tukemista, oppilaiden keskinäistä yhteistyötä, ja toisten auttamista pidettiin kuvausten mukaan tärkeänä. Myönteistä toimintakulttuuria kuvattiin vahvistettavan tukemalla yhteisöllisyyttä. Oppilaiden palkitsemista ja kannustamista yhteisten toimintaohjeiden noudattamisesta kuvattiin monin tavoin. Opettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kuvauksista tehtyjä havaintoja voidaan hyödyntää suunniteltaessa peruskoulujen pedagogisia malleja sekä oppilaiden tukemisen keinoja. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia oppilaiden kokemuksia tuen saamisesta erilaisissa pedagogisissa toimintakulttuureissa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantatulkkila, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-19T10:39:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-19T10:39:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63222", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 it\u00e4suomalaisessa inklusiivisessa peruskoulussa ty\u00f6skentelevien opettajien ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajien kokemuksia oppilaiden tukemisen keinoista, kun koulussa on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kaksi teoreettiselta taustaltaan eroavaa toimintamallia.\nAineisto ker\u00e4ttiin el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4 kahden kehystarinan pohjalta kirjoitettuina tarinoina, joissa opettajia ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajia pyydettiin kuvaamaan oppilaiden tukemisen keinoja ProKoulu-mallia ja montessoripedagogista viitekehyst\u00e4 toteuttavassa peruskoulussa. Analyysi tehtiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4, teoriaohjaavalla analyysilla.\nOpettajat ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajat kuvasivat oppilaiden tukemisen keinoja monipuolisesti. Kuvausten perusteella aikuisten keskin\u00e4isell\u00e4 ty\u00f6njaolla ja yhteisill\u00e4 toimintak\u00e4yt\u00e4nteill\u00e4 oli suuri merkitys. Oppilaiden toiminnanohjauksen ja itseohjautuvuuden tukemista sek\u00e4 yksil\u00f6llisen ja erityisen tuen antamista kuvattiin eri tavoin. Kaverisuhteiden tukemista, oppilaiden keskin\u00e4ist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4, ja toisten auttamista pidettiin kuvausten mukaan t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. My\u00f6nteist\u00e4 toimintakulttuuria kuvattiin vahvistettavan tukemalla yhteis\u00f6llisyytt\u00e4. Oppilaiden palkitsemista ja kannustamista yhteisten toimintaohjeiden noudattamisesta kuvattiin monin tavoin.\nOpettajien ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajien kuvauksista tehtyj\u00e4 havaintoja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 suunniteltaessa peruskoulujen pedagogisia malleja sek\u00e4 oppilaiden tukemisen keinoja. Tulevaisuudessa olisi hyv\u00e4 tutkia oppilaiden kokemuksia tuen saamisesta erilaisissa pedagogisissa toimintakulttuureissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-19T10:39:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-19T10:39:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaikille yhteinen koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ProKoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "montessoripedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskin\u00e4isess\u00e4 toimintakulttuurissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903191898", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynninohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63222
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4b43e09-4b1b-4326-95c5-94b09984c7d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903191898.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantatulkkila, Outi Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa kaikille yhteinen koulu ProKoulu montessoripedagogiikka Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat inkluusio opettajat eläytymismenetelmä koulunkäynninohjaajat
title Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
title_full Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
title_fullStr Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
title_full_unstemmed Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
title_short Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
title_sort oppilaiden tukeminen prokoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
title_txtP Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
topic kaikille yhteinen koulu ProKoulu montessoripedagogiikka Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat inkluusio opettajat eläytymismenetelmä koulunkäynninohjaajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka ProKoulu Special Education eläytymismenetelmä inkluusio kaikille yhteinen koulu koulunkäynninohjaajat montessoripedagogiikka opettajat oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63222 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191898
work_keys_str_mv AT rantatulkkilaouti oppilaidentukeminenprokoulunjamontessoripedagogiikankeskinäisessätoimintakultt