Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ICT eli informaatio- ja viestintäteknologia alan organisaatioissa opitaan ja mihin työntekijät ovat sitoutuneet. Samalla tutkimuksessa kartoitetaan niitä organisaation tekijöitä, jotka voivat tukea tai estää työntekijöiden oppimista ja sitoutumista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peurala, Sonja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63002
_version_ 1828193079132160000
author Peurala, Sonja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peurala, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peurala, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peurala, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ICT eli informaatio- ja viestintäteknologia alan organisaatioissa opitaan ja mihin työntekijät ovat sitoutuneet. Samalla tutkimuksessa kartoitetaan niitä organisaation tekijöitä, jotka voivat tukea tai estää työntekijöiden oppimista ja sitoutumista. ICT-alan nopean kehittymisen takia oppimisen tutkiminen on tärkeää kyseisessä kontekstissa, samoin kuin osaamisen säilyttämiseen eli työntekijöiden sitoutumiseen liittyvien tekijöiden tutkiminen. Ilmiötä tarkastellaan tässä tutkimuksessa ICT-alalla työuransa alussa olevien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto koos-tuu 11 Hermo-hankkeen yhteydessä kerätyistä haastattelusta. Aineisto analysoitiin laadullisin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Löydösten mukaan oppiminen on ICT-alan organisaatiossa jatkuvaa ja työn ohessa tapahtuvaa. Informaalin oppimisen lisäksi organisaatioissa on havaittavissa non-formaalia ja formaalia oppimista. Ensisijainen sitoutumisen kohde uransa alussa oleville tulosten perusteella on oma ura ja osaamisen kehittäminen. Organisaatioon sitoutuminen on laskelmoivaa, eli organisaatioon sitoudutaan niin kauan, kun se tukee omaa kehittymistä eikä organisaatiosta lähteminen ole kannattavaa. Löydösten perusteella uransa alussa olevat ICT-alan työntekijät omaavat vahvan oppimisorientaation ja työn jatkuvan oppimisen vaatimus on työntekijöille kuin itsestäänselvyys. Organisaatioiden odotetaan tukevan työntekijöiden oppimista, ja tärkeää on etenkin esimiehiltä saatu palaute tehdystä työstä. Oppiminen onkin merkittävä tekijä vahvan oppimisorientaation omaavien työntekijöiden organisaatioon sitoutumisessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peurala, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-04T07:22:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-04T07:22:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63002", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten ICT eli informaatio- ja viestint\u00e4teknologia alan organisaatioissa opitaan ja mihin ty\u00f6ntekij\u00e4t ovat sitoutuneet. Samalla tutkimuksessa kartoitetaan niit\u00e4 organisaation tekij\u00f6it\u00e4, jotka voivat tukea tai est\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden oppimista ja sitoutumista. ICT-alan nopean kehittymisen takia oppimisen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kyseisess\u00e4 kontekstissa, samoin kuin osaamisen s\u00e4ilytt\u00e4miseen eli ty\u00f6ntekij\u00f6iden sitoutumiseen liittyvien tekij\u00f6iden tutkiminen. Ilmi\u00f6t\u00e4 tarkastellaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ICT-alalla ty\u00f6uransa alussa olevien ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusaineisto koos-tuu 11 Hermo-hankkeen yhteydess\u00e4 ker\u00e4tyist\u00e4 haastattelusta. Aineisto analysoitiin laadullisin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin teemoittelemalla. \nL\u00f6yd\u00f6sten mukaan oppiminen on ICT-alan organisaatiossa jatkuvaa ja ty\u00f6n ohessa tapahtuvaa. Informaalin oppimisen lis\u00e4ksi organisaatioissa on havaittavissa non-formaalia ja formaalia oppimista. Ensisijainen sitoutumisen kohde uransa alussa oleville tulosten perusteella on oma ura ja osaamisen kehitt\u00e4minen. Organisaatioon sitoutuminen on laskelmoivaa, eli organisaatioon sitoudutaan niin kauan, kun se tukee omaa kehittymist\u00e4 eik\u00e4 organisaatiosta l\u00e4hteminen ole kannattavaa. \nL\u00f6yd\u00f6sten perusteella uransa alussa olevat ICT-alan ty\u00f6ntekij\u00e4t omaavat vahvan oppimisorientaation ja ty\u00f6n jatkuvan oppimisen vaatimus on ty\u00f6ntekij\u00f6ille kuin itsest\u00e4\u00e4nselvyys. Organisaatioiden odotetaan tukevan ty\u00f6ntekij\u00f6iden oppimista, ja t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on etenkin esimiehilt\u00e4 saatu palaute tehdyst\u00e4 ty\u00f6st\u00e4. Oppiminen onkin merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 vahvan oppimisorientaation omaavien ty\u00f6ntekij\u00f6iden organisaatioon sitoutumisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-04T07:22:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-04T07:22:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietointensiivinen organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen ty\u00f6uran alussa ICT-alan organisaatioissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903041705", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot (j\u00e4rjestelm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63002
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2141bfec-a585-43bc-85d9-0311b633d457\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903041705.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peurala, Sonja Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa ICT tietointensiivinen organisaatio Aikuiskasvatus Adult Education 102 sitoutuminen työntekijät oppiminen organisaatiot (järjestelmät)
title Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
title_full Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
title_fullStr Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
title_full_unstemmed Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
title_short Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
title_sort oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ict alan organisaatioissa
title_txtP Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
topic ICT tietointensiivinen organisaatio Aikuiskasvatus Adult Education 102 sitoutuminen työntekijät oppiminen organisaatiot (järjestelmät)
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ICT oppiminen organisaatiot (järjestelmät) sitoutuminen tietointensiivinen organisaatio työntekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63002 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903041705
work_keys_str_mv AT peuralasonja oppimisenjasitoutumisentukeminentyöuranalussaictalanorganisaatioissa