Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ICT eli informaatio- ja viestintäteknologia alan organisaatioissa opitaan ja mihin työntekijät ovat sitoutuneet. Samalla tutkimuksessa kartoitetaan niitä organisaation tekijöitä, jotka voivat tukea tai estää työntekijöiden oppimista ja sitoutumista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peurala, Sonja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63002
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ICT eli informaatio- ja viestintäteknologia alan organisaatioissa opitaan ja mihin työntekijät ovat sitoutuneet. Samalla tutkimuksessa kartoitetaan niitä organisaation tekijöitä, jotka voivat tukea tai estää työntekijöiden oppimista ja sitoutumista. ICT-alan nopean kehittymisen takia oppimisen tutkiminen on tärkeää kyseisessä kontekstissa, samoin kuin osaamisen säilyttämiseen eli työntekijöiden sitoutumiseen liittyvien tekijöiden tutkiminen. Ilmiötä tarkastellaan tässä tutkimuksessa ICT-alalla työuransa alussa olevien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto koos-tuu 11 Hermo-hankkeen yhteydessä kerätyistä haastattelusta. Aineisto analysoitiin laadullisin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Löydösten mukaan oppiminen on ICT-alan organisaatiossa jatkuvaa ja työn ohessa tapahtuvaa. Informaalin oppimisen lisäksi organisaatioissa on havaittavissa non-formaalia ja formaalia oppimista. Ensisijainen sitoutumisen kohde uransa alussa oleville tulosten perusteella on oma ura ja osaamisen kehittäminen. Organisaatioon sitoutuminen on laskelmoivaa, eli organisaatioon sitoudutaan niin kauan, kun se tukee omaa kehittymistä eikä organisaatiosta lähteminen ole kannattavaa. Löydösten perusteella uransa alussa olevat ICT-alan työntekijät omaavat vahvan oppimisorientaation ja työn jatkuvan oppimisen vaatimus on työntekijöille kuin itsestäänselvyys. Organisaatioiden odotetaan tukevan työntekijöiden oppimista, ja tärkeää on etenkin esimiehiltä saatu palaute tehdystä työstä. Oppiminen onkin merkittävä tekijä vahvan oppimisorientaation omaavien työntekijöiden organisaatioon sitoutumisessa.