Ketä minä opetan opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon

Oppimiseen ja koulunkäyntiinsä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta järjestetään nykyään yhä enemmän inklusiivisesti yleisopetuksen luokissa. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin opettajien asenteita erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden inkluusioon sekä näihin asenteisiin vaikut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantalainen, Pauliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62638
_version_ 1826225735777386496
author Rantalainen, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantalainen, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantalainen, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantalainen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Oppimiseen ja koulunkäyntiinsä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta järjestetään nykyään yhä enemmän inklusiivisesti yleisopetuksen luokissa. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin opettajien asenteita erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden inkluusioon sekä näihin asenteisiin vaikuttavia tekijöitä. Opettajien asenteita inkluusioon on tutkittu melko paljon niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, mutta tämän tutkimuksen näkökulma oli harvinaisempi: asiaa tarkasteltiin opettajien näkemyksistä oppilaille sopivimman oppimisympäristön kautta. Lisäksi tutkittiin, tapahtuuko opettajien inkluusioasenteissa muutosta vuosien 2010 ja 2012 aikana. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli osa Itä-Suomen Erityisopetuksen kehittämisverkosto (ISKE) -hanketta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena vuosina 2010-2012 kuuden pienen tai keskisuuren itäsuomalaisen kunnan kouluilta. Tutkimuksessa ei ollut mukana erityiskouluja. Tässä pro gradu- tutkielmassa hyödynnettiin vuosien 2010 ja 2012 kyselyjä. Tutkimusaineisto analysoitiin erilaisin tilastollisin menetelmin. Tulosten perusteella opettajat suhtautuivat erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden inkluusioon pääosin myönteisesti. Oppilaan vamman tai häiriön tyyppi ja sen vakavuus olivat kuitenkin yhteydessä siihen, kuinka myönteisesti opettaja asennoitui erityistä tukea tarvitsevan oppilaan inkluusioon yleisopetuksen ryhmään. Yleisesti ottaen lievempiin vammoihin ja häiriöihin suhtauduttiin myönteisemmin kuin vakavampiin. Inkluusioasenteet muuttuivat opettajilla myönteisemmiksi vuodesta 2010 vuoteen 2012 oppilaalla olevien lievien ja vakavien vammojen ja häiriöiden suhteen, mutta aistivammojen osalta opettajien asenteissa ei tapahtunut muutosta. Opettajien inkluusioasenteiden muutos oli samanlaista riippumatta opettajan sukupuolesta, tehtävänimikkeestä tai työkokemuksesta. Tutkimus osoittaa sen, että pääosin opettajien asenteet ovat kehittymässä inklusiivisempaan suuntaan. Yksilöllisyyttä ja oppilaiden moninaisuutta arvostetaan koululuokissa yhä enemmän. Osattaessa huomioida ja vastata oppilaiden erilaisiin tuen tarpeisiin sekä kohdattaessa oppilaat omina yksilöinään ilman vamman tai häiriön asettamaa leimaa, inklusiiviset koulut voivat olla erilaisten opettajien ja oppilaiden toimivia ja luontevia kohtauspaikkoja.
first_indexed 2019-08-19T08:21:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantalainen, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-30T07:10:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-30T07:10:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62638", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimiseen ja koulunk\u00e4yntiins\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n yh\u00e4 enemm\u00e4n inklusiivisesti yleisopetuksen luokissa. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu- tutkielmassa selvitettiin opettajien asenteita erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden inkluusioon sek\u00e4 n\u00e4ihin asenteisiin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Opettajien asenteita inkluusioon on tutkittu melko paljon niin Suomessa kuin kansainv\u00e4lisestikin, mutta t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulma oli harvinaisempi: asiaa tarkasteltiin opettajien n\u00e4kemyksist\u00e4 oppilaille sopivimman oppimisymp\u00e4rist\u00f6n kautta. Lis\u00e4ksi tutkittiin, tapahtuuko opettajien inkluusioasenteissa muutosta vuosien 2010 ja 2012 aikana.\n\nTutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto oli osa It\u00e4-Suomen Erityisopetuksen kehitt\u00e4misverkosto (ISKE) -hanketta. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselytutkimuksena vuosina 2010-2012 kuuden pienen tai keskisuuren it\u00e4suomalaisen kunnan kouluilta. Tutkimuksessa ei ollut mukana erityiskouluja. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu- tutkielmassa hy\u00f6dynnettiin vuosien 2010 ja 2012 kyselyj\u00e4. Tutkimusaineisto analysoitiin erilaisin tilastollisin menetelmin.\n\nTulosten perusteella opettajat suhtautuivat erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden inkluusioon p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisesti. Oppilaan vamman tai h\u00e4iri\u00f6n tyyppi ja sen vakavuus olivat kuitenkin yhteydess\u00e4 siihen, kuinka my\u00f6nteisesti opettaja asennoitui erityist\u00e4 tukea tarvitsevan oppilaan inkluusioon yleisopetuksen ryhm\u00e4\u00e4n. Yleisesti ottaen lievempiin vammoihin ja h\u00e4iri\u00f6ihin suhtauduttiin my\u00f6nteisemmin kuin vakavampiin. Inkluusioasenteet muuttuivat opettajilla my\u00f6nteisemmiksi vuodesta 2010 vuoteen 2012 oppilaalla olevien lievien ja vakavien vammojen ja h\u00e4iri\u00f6iden suhteen, mutta aistivammojen osalta opettajien asenteissa ei tapahtunut muutosta. Opettajien inkluusioasenteiden muutos oli samanlaista riippumatta opettajan sukupuolesta, teht\u00e4v\u00e4nimikkeest\u00e4 tai ty\u00f6kokemuksesta.\n\nTutkimus osoittaa sen, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4osin opettajien asenteet ovat kehittym\u00e4ss\u00e4 inklusiivisempaan suuntaan. Yksil\u00f6llisyytt\u00e4 ja oppilaiden moninaisuutta arvostetaan koululuokissa yh\u00e4 enemm\u00e4n. Osattaessa huomioida ja vastata oppilaiden erilaisiin tuen tarpeisiin sek\u00e4 kohdattaessa oppilaat omina yksil\u00f6in\u00e4\u00e4n ilman vamman tai h\u00e4iri\u00f6n asettamaa leimaa, inklusiiviset koulut voivat olla erilaisten opettajien ja oppilaiden toimivia ja luontevia kohtauspaikkoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-01-30T07:10:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-30T07:10:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ket\u00e4 min\u00e4 opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901301359", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62638
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6d5cec46-25d8-4552-ba76-c5a9c80ecc54\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901301359.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantalainen, Pauliina Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio opettajat oppilaat erityisopetus yleisopetus erityisoppilaat asenteet
title Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
title_full Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
title_fullStr Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
title_full_unstemmed Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
title_short Ketä minä opetan
title_sort ketä minä opetan opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
title_sub opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
title_txtP Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio opettajat oppilaat erityisopetus yleisopetus erityisoppilaat asenteet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asenteet erityisopetus erityisoppilaat inkluusio opettajat oppilaat yleisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62638 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901301359
work_keys_str_mv AT rantalainenpauliina ketäminäopetanopettajienasenteeterilaistenoppilaideninkluusioon