“Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen seurantajakson aikana. Tutkittavista suurin osa muodosti tutkimuksen koeryhmän j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laalo, Terhi, Ojala, Camilla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60666
_version_ 1826225713025384448
author Laalo, Terhi Ojala, Camilla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laalo, Terhi Ojala, Camilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laalo, Terhi Ojala, Camilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laalo, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen seurantajakson aikana. Tutkittavista suurin osa muodosti tutkimuksen koeryhmän ja osallistui MALTTI- tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutusinterventioon. Tutkimus toteutettiin tilastollisin menetelmin. Aineisto kerättiin tietyistä Etelä-, Keski- ja Itä- Suomen alakouluista Niilo Mäki Instituutin järjestämän SELDI- hankkeen puitteissa. Aineiston keräämisessä käytettiin BERS-, SDQ- ja KESKY- kyselylomakkeita. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Tutkimus osoitti, että eri vastaajaryhmien käsitykset oppilaista muuttuivat pääosin samansuuntaisesti riippumatta siitä, kuuluiko oppilas koe- vai kontrolliryhmään. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että intervention myönteinen tai kielteinen sujuminen muuttaa opettajien käsityksiä oppilaiden ongelmista ja oppilaiden omia käsityksiä vahvuuksistaan samalla tavalla myönteisesti tai kielteisesti. Tuloksista ilmeni myös, että eri vastaajaryhmien käsitysten muutoksilla ei juuri ollut yhteyttä toisten vastaajaryhmien käsitysten muutoksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että intervention sujumisella on vaikutus opettajan suhtautumiseen oppilaaseen. Esimerkiksi hyvin sujunut interventio voi muuttaa opettaja-oppilas vuorovaikutussuhdetta myönteisemmäksi. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta että, interventiojakson aikana saadun palautteen avulla oppilaan itsearviointitaidot voivat muuttua realistisemmiksi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laalo, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Camilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-19T06:27:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-19T06:27:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden k\u00e4sityksiss\u00e4 tarkkaavuuden vaikeuksista k\u00e4rsivist\u00e4 oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sit\u00e4 seuranneen seurantajakson aikana. Tutkittavista suurin osa muodosti tutkimuksen koeryhm\u00e4n ja osallistui MALTTI- tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhm\u00e4kuntoutusinterventioon. \nTutkimus toteutettiin tilastollisin menetelmin. Aineisto ker\u00e4ttiin tietyist\u00e4 Etel\u00e4-, Keski- ja It\u00e4- Suomen alakouluista Niilo M\u00e4ki Instituutin j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4n SELDI- hankkeen puitteissa. Aineiston ker\u00e4\u00e4misess\u00e4 k\u00e4ytettiin BERS-, SDQ- ja KESKY- kyselylomakkeita. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 eri vastaajaryhmien k\u00e4sitykset oppilaista muuttuivat p\u00e4\u00e4osin samansuuntaisesti riippumatta siit\u00e4, kuuluiko oppilas koe- vai kontrolliryhm\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 intervention my\u00f6nteinen tai kielteinen sujuminen muuttaa opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaiden ongelmista ja oppilaiden omia k\u00e4sityksi\u00e4 vahvuuksistaan samalla tavalla my\u00f6nteisesti tai kielteisesti. Tuloksista ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 eri vastaajaryhmien k\u00e4sitysten muutoksilla ei juuri ollut yhteytt\u00e4 toisten vastaajaryhmien k\u00e4sitysten muutoksiin.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 intervention sujumisella on vaikutus opettajan suhtautumiseen oppilaaseen. Esimerkiksi hyvin sujunut interventio voi muuttaa opettaja-oppilas vuorovaikutussuhdetta my\u00f6nteisemm\u00e4ksi. Tutkimuksen perusteella voidaan my\u00f6s todeta ett\u00e4, interventiojakson aikana saadun palautteen avulla oppilaan itsearviointitaidot voivat muuttua realistisemmiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-19T06:27:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-19T06:27:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cLevoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan\u201d : opettajien, vanhempien ja oppilaiden k\u00e4sitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista k\u00e4rsivist\u00e4 oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812195206", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60666
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c305a7c-0e61-4131-9dec-3943d4ddcba9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812195206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laalo, Terhi Ojala, Camilla “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat opettajat interventio vanhemmat tarkkaavaisuus käsitykset
title “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
title_full “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
title_fullStr “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
title_full_unstemmed “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
title_short “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan”
title_sort levoton yliaktiivinen ei pysty olemaan hiljaa paikallaan opettajien vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
title_sub opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
title_txtP “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat opettajat interventio vanhemmat tarkkaavaisuus käsitykset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education interventio käsitykset opettajat oppilaat tarkkaavaisuus vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60666 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195206
work_keys_str_mv AT laaloterhi levotonyliaktiivineneipystyolemaanhiljaapaikallaanopettajienvanhempienjaoppilaidenkäs