Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä

Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajaksi opiskelevien k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Parpala, Eetu, Siljanto, Lassi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57580
Kuvaus
Yhteenveto:Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta sekaryhmissä ja erillisryhmissä. Tutkimus pyrkii tuomaan uusia näkökulmia liikunnanopetukseen, erityisesti opetusryhmien muodostamiseen, selvittämällä liikunnanopettajaksi opiskelevien mielipiteitä ja kokemuksia. Kokemusten ja käsitysten tutkiminen ja selvittäminen ovat avainasemassa, kun kyse on opettajan ja oppilaiden viihtymisestä koulun liikuntatunnilla. Myös ryhmäjakojen eri vahvuuksia ja heikkouksia on hyvä tietää, kun suunnitellaan mm. opetussisältöjä ja –ryhmiä. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Jyväskylän yliopistolla 2017. Tutkimuksessa selvitettiin kahdeksan liikunnanopettajaksi opiskelevan henkilön käsityksiä liikunnantuntien ryhmäjaoista. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti kvalitatiivisella tutkimusotteella. Haastatelluista suurin osa on tyytyväisiä nykyiseen erillisryhmäopetukseen. Kuitenkin ryhmiä muodostettaessa tulee ottaa huomioon yksilöiden erilaiset tarpeet ja mieltymykset. Erityisesti opetuksen eriyttämisen kannalta oppilaiden taitotason huomioon ottaminen ja sukupuolten välisten rajojen ylittäminen on tulevaisuudessa tarpeen. Sukupuoli ei voi olla suurimpana kriteerinä ryhmäjakoa tehtäessä, koska tyttöjen harrastajamäärät aikaisemmin miehisiksi mielletyissä lajeissa ovat olleet suuressa nousussa. Tämä pakottaa koulut ainakin jonkinasteisiin muutoksiin liikunnanopetusryhmiä ja niiden opetusta suunniteltaessa.