Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä

Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajaksi opiskelevien k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Parpala, Eetu, Siljanto, Lassi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57580
_version_ 1826225709911113728
author Parpala, Eetu Siljanto, Lassi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Parpala, Eetu Siljanto, Lassi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Parpala, Eetu Siljanto, Lassi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Parpala, Eetu
datasource_str_mv jyx
description Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta sekaryhmissä ja erillisryhmissä. Tutkimus pyrkii tuomaan uusia näkökulmia liikunnanopetukseen, erityisesti opetusryhmien muodostamiseen, selvittämällä liikunnanopettajaksi opiskelevien mielipiteitä ja kokemuksia. Kokemusten ja käsitysten tutkiminen ja selvittäminen ovat avainasemassa, kun kyse on opettajan ja oppilaiden viihtymisestä koulun liikuntatunnilla. Myös ryhmäjakojen eri vahvuuksia ja heikkouksia on hyvä tietää, kun suunnitellaan mm. opetussisältöjä ja –ryhmiä. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Jyväskylän yliopistolla 2017. Tutkimuksessa selvitettiin kahdeksan liikunnanopettajaksi opiskelevan henkilön käsityksiä liikunnantuntien ryhmäjaoista. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti kvalitatiivisella tutkimusotteella. Haastatelluista suurin osa on tyytyväisiä nykyiseen erillisryhmäopetukseen. Kuitenkin ryhmiä muodostettaessa tulee ottaa huomioon yksilöiden erilaiset tarpeet ja mieltymykset. Erityisesti opetuksen eriyttämisen kannalta oppilaiden taitotason huomioon ottaminen ja sukupuolten välisten rajojen ylittäminen on tulevaisuudessa tarpeen. Sukupuoli ei voi olla suurimpana kriteerinä ryhmäjakoa tehtäessä, koska tyttöjen harrastajamäärät aikaisemmin miehisiksi mielletyissä lajeissa ovat olleet suuressa nousussa. Tämä pakottaa koulut ainakin jonkinasteisiin muutoksiin liikunnanopetusryhmiä ja niiden opetusta suunniteltaessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parpala, Eetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siljanto, Lassi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-12T11:28:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-12T11:28:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57580", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. \u201dLiikunnanopettajaksi opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmiss\u00e4\u201d. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu \u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaksi opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 liikunnanopetuksesta sekaryhmiss\u00e4 ja erillisryhmiss\u00e4. Tutkimus pyrkii tuomaan uusia n\u00e4k\u00f6kulmia liikunnanopetukseen, erityisesti opetusryhmien muodostamiseen, selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 liikunnanopettajaksi opiskelevien mielipiteit\u00e4 ja kokemuksia. Kokemusten ja k\u00e4sitysten tutkiminen ja selvitt\u00e4minen ovat avainasemassa, kun kyse on opettajan ja oppilaiden viihtymisest\u00e4 koulun liikuntatunnilla. My\u00f6s ryhm\u00e4jakojen eri vahvuuksia ja heikkouksia on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, kun suunnitellaan mm. opetussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja \u2013ryhmi\u00e4. \r\nTutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistolla 2017. Tutkimuksessa selvitettiin kahdeksan liikunnanopettajaksi opiskelevan henkil\u00f6n k\u00e4sityksi\u00e4 liikunnantuntien ryhm\u00e4jaoista. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti kvalitatiivisella tutkimusotteella. \r\nHaastatelluista suurin osa on tyytyv\u00e4isi\u00e4 nykyiseen erillisryhm\u00e4opetukseen. Kuitenkin ryhmi\u00e4 muodostettaessa tulee ottaa huomioon yksil\u00f6iden erilaiset tarpeet ja mieltymykset. Erityisesti opetuksen eriytt\u00e4misen kannalta oppilaiden taitotason huomioon ottaminen ja sukupuolten v\u00e4listen rajojen ylitt\u00e4minen on tulevaisuudessa tarpeen. Sukupuoli ei voi olla suurimpana kriteerin\u00e4 ryhm\u00e4jakoa teht\u00e4ess\u00e4, koska tytt\u00f6jen harrastajam\u00e4\u00e4r\u00e4t aikaisemmin miehisiksi mielletyiss\u00e4 lajeissa ovat olleet suuressa nousussa. T\u00e4m\u00e4 pakottaa koulut ainakin jonkinasteisiin muutoksiin liikunnanopetusryhmi\u00e4 ja niiden opetusta suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eetu Parpala (eeedparp) on 2018-04-12 11:28:45.238085. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-12T11:28:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804122051.docx: 95038 bytes, checksum: 0a988b96c54359a8e3717825a2c7c73d (MD5)\r\nlicense.html: 5163 bytes, checksum: a17e2a6139e6d8f3146511d50f03dc08 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-12T11:28:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804122051.docx: 95038 bytes, checksum: 0a988b96c54359a8e3717825a2c7c73d (MD5)\r\nlicense.html: 5163 bytes, checksum: a17e2a6139e6d8f3146511d50f03dc08 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Avainsanat: liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sekaryhm\u00e4opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erillisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajaksi opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804122051", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-12T11:28:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57580
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4af0a38a-d904-40d4-8518-658c503890de\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201804122051.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parpala, Eetu Siljanto, Lassi Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä Avainsanat: liikunnanopetus sekaryhmäopetus erillisopetus tasa-arvo Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululiikunta liikunta opetus
title Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
title_full Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
title_fullStr Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
title_full_unstemmed Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
title_short Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
title_sort liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan opetuksesta seka ja erillisryhmissä
title_txtP Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
topic Avainsanat: liikunnanopetus sekaryhmäopetus erillisopetus tasa-arvo Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululiikunta liikunta opetus
topic_facet 103 Avainsanat: liikunnanopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education erillisopetus koululiikunta liikunta opetus sekaryhmäopetus tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57580 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804122051
work_keys_str_mv AT parpalaeetu liikunnanopettajaksiopiskelevienkäsityksiäliikunnanopetuksestasekajaerillisryhmissä