"Tehdään pelottavaa musiikkia" musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa

Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä esitystilanteissa. Maisterintutkielmassani pohdin Musatornin käyttömahdollisuuksia lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Harri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57227
Description
Summary:Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä esitystilanteissa. Maisterintutkielmassani pohdin Musatornin käyttömahdollisuuksia luovuuden edistämiseen alakoulussa. Musatorni on yliopistonopettaja Mikko Myllykosken uusi innovaatio. Sen perusideana on luoda musiikkikasvatukseen soveltuva yhteistoiminnallinen mobiiliteknologiaan perustuva oppimisympäristö. Säveltämisen ja improvisoinnin opettaminen alakoulussa ei ole helppoa. Musiikkikasvatusteknologian avulla on mahdollista alentaa luovan musisoinnin kynnystä. Tutkielmani on empiirinen ja aineistonkeruun sekä havainnoinnin toteutin syksyllä 2015 1–6 luokilla pienellä kyläkoululla. Tarkkailin oppilaiden luovaa työskentelyä Musatornilla kolmen viikon ajan. Yhteistoiminnalliset musisointiopetustuokiot toteutettiin luokanopettajan suunnittelemina ja ohjaamina. Musiikkikulttuurissamme olemme omaksuneet useimmiten roolin musiikin kuluttajana emmekä tuottajana. Uuden opetussuunnitelman mukaan musiikkikasvatuksen tehtävänä on rohkaista kaikkia ihmisiä kokeilemaan uusia säveltämiskäytäntöjä. Säveltämistä voidaan pitää osana yksilön sosiaalistumista ja siksi sillä on oma paikkansa yleisessä kasvatuksessa. Keksiminen, improvisointi ja säveltäminen hoitaa ihmistä henkisesti, lisää itsetuntemusta ja sosiaalisuutta.