Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä noudattaen. Aineisto kerät...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hallikainen, Emmi, Komu, Maija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48032
_version_ 1828193115356266496
author Hallikainen, Emmi Komu, Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hallikainen, Emmi Komu, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hallikainen, Emmi Komu, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hallikainen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä noudattaen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä kymmenen, joista neljä keväällä 2013 ja kuusi kevättalvella 2015. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta selvisi, että opettajan auktoriteetin rakentumiseen vaikuttavat opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet, opettajan asiantuntijuus, vuorovaikutus sekä luokanhallinta. Opettajan auktoriteetin kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat työkokemus, koulutus, elämänkokemus, kollegat, yhteiskunta sekä reflektio. Tutkimus osoitti, että opettaja voi itse kehittää omaa auktoriteettiaan. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan näin tee. Nuorten ja kokeneiden opettajien auktoriteettikokemusten välillä ei löytynyt merkittäviä eroja. Nuorista opettajista poiketen kokeneet opettajat toivat esiin yhteiskunnan muutosten vaikutukset auktoriteettiinsa. Johtopäätöksenä esitämme, että auktoriteetti on vuorovaikutuksessa luotava suhde, ja sen kehittämiseksi on tehtävä jatkuvasti töitä. Reflektio on merkittävä auktoriteetin kehittämisen työkalu. Auktoriteetin kehittyminen liittyy kokonaisvaltaiseen opettajuuden kehittymiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hallikainen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Komu, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-09T10:07:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-09T10:07:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505850", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48032", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sek\u00e4 sen kehittymisest\u00e4. T\u00e4llaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnett\u00e4 noudattaen. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteens\u00e4 kymmenen, joista nelj\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013 ja kuusi kev\u00e4ttalvella 2015. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksesta selvisi, ett\u00e4 opettajan auktoriteetin rakentumiseen vaikuttavat opettajan henkil\u00f6kohtaiset ominaisuudet, opettajan asiantuntijuus, vuorovaikutus sek\u00e4 luokanhallinta. Opettajan auktoriteetin kehittymiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ovat ty\u00f6kokemus, koulutus, el\u00e4m\u00e4nkokemus, kollegat, yhteiskunta sek\u00e4 reflektio. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 opettaja voi itse kehitt\u00e4\u00e4 omaa auktoriteettiaan. Kaikki opettajat eiv\u00e4t kuitenkaan n\u00e4in tee. Nuorten ja kokeneiden opettajien auktoriteettikokemusten v\u00e4lill\u00e4 ei l\u00f6ytynyt merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja. Nuorista opettajista poiketen kokeneet opettajat toivat esiin yhteiskunnan muutosten vaikutukset auktoriteettiinsa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 esit\u00e4mme, ett\u00e4 auktoriteetti on vuorovaikutuksessa luotava suhde, ja sen kehitt\u00e4miseksi on teht\u00e4v\u00e4 jatkuvasti t\u00f6it\u00e4. Reflektio on merkitt\u00e4v\u00e4 auktoriteetin kehitt\u00e4misen ty\u00f6kalu. Auktoriteetin kehittyminen liittyy kokonaisvaltaiseen opettajuuden kehittymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Hallikainen (emkahall) on 2015-12-09 10:07:14.625148. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-09T10:07:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512093944.pdf: 873050 bytes, checksum: 64b9f0e6aeb2177e49aafe1b0d6ce2e9 (MD5)\nlicense.html: 5160 bytes, checksum: b7d0e6c5866aa69b303b40ea7a5b8c2f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-09T10:07:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512093944.pdf: 873050 bytes, checksum: 64b9f0e6aeb2177e49aafe1b0d6ce2e9 (MD5)\nlicense.html: 5160 bytes, checksum: b7d0e6c5866aa69b303b40ea7a5b8c2f (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (124 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auktoriteetin rakentuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auktoriteetin kehittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuori opettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokenut opettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512093944", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-09T10:07:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48032
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/45604bb6-c691-4f24-bba1-ae7b410eb4d1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512093944.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hallikainen, Emmi Komu, Maija Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä opettajan auktoriteetti auktoriteetin rakentuminen auktoriteetin kehittyminen nuori opettaja kokenut opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat auktoriteetti
title Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
title_full Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
title_fullStr Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
title_full_unstemmed Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
title_short Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
title_sort nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
title_txtP Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
topic opettajan auktoriteetti auktoriteetin rakentuminen auktoriteetin kehittyminen nuori opettaja kokenut opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat auktoriteetti
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education auktoriteetin kehittyminen auktoriteetin rakentuminen auktoriteetti kokenut opettaja nuori opettaja opettajan auktoriteetti opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48032 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512093944
work_keys_str_mv AT hallikainenemmi nuortenjakokeneidenopettajienkokemuksiaauktoriteetinrakentumisestajakehittymises