Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen

Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen koulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda interventio, joka tukee lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin kehitystä. Lisäksi tarkoituksena oli kuvailla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kanto, Johanna, Tick, Marianne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46120
_version_ 1828193111917985792
author Kanto, Johanna Tick, Marianne
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kanto, Johanna Tick, Marianne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kanto, Johanna Tick, Marianne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kanto, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen koulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda interventio, joka tukee lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin kehitystä. Lisäksi tarkoituksena oli kuvailla tutkimukseen osallistuneiden lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja niiltä osin kuin ne interventiossa tulivat esiin. Aihevalintaa ohjasi tutkijoiden kiinnostus ja koettu tarve tukea lasten sosiaalista ja emotionaalista kompetenssia kouluarjessa. Tämä tutkimus on toimintatutkimus, joka toteutettiin eräässä suomalaisessa starttiluokassa kevään 2014 aikana. Tutkimukseen osallistui kaksi tyttöä ja seitsemän poikaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Käytettyjä menetelmiä olivat MASK-testi, tutkijoiden päiväkirjat, tuokioilla tehdyt havainnoinnit sekä tuokionauhoitukset. Lisäksi lasten tuotoksia kerättiin hyödyntäen erilaisia menetelmiä. Tässä tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin tutkimukseen osallistuneen luokan tarpeisiin sopiva interventio, jossa pyrittiin tukemaan luokan lasten myönteistä minäkuvaa, omien tunteiden tunnistamista ja niiden nimeämistä, toisen asemaan asettumista sekä sosiaalisia taitoja. Toteutettu interventio mahdollisti myönteisen minäkuvan kehittymisen. Tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat nimetä perustunteet. Yhtä oppilasta lukuun ottamatta lapset osasivat myös liittää perustunteisiin omia kokemuksiaan. Lasten kyky asettua toisen asemaan vaihteli harjoitteiden välillä. Jossain harjoitteissa toisen asemaan asettuminen ei onnistunut kaikilta lapsilta, kun taas toisissa harjoitteissa se onnistui kaikilta lapsilta. Aikuisen asemaan asettuminen oli tutkimukseen osallistuneille lapsille vielä haasteellista. Sosiaalisten taitojen osalta tutkimus osoitti, että tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat kuvailla, millaista sosiaalisesti taitava toiminta on, mutta käytännön tilanteissa he eivät aina toimineet sosiaalisesti taitavalla tavalla. Tutkimuksessa suunniteltu interventio mahdollisti tutkimukseen osallistuneiden lasten sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukemisen. Interventio toimi kuitenkin vain alkuna, jonka pohjalta esi- ja alkuopetusikäisen lasten sosiaalista ja emotionaalista kompetenssia on mahdollisuus lähteä kehittämään.
first_indexed 2024-09-11T08:52:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kanto, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tick, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-29T09:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-29T09:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46120", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman aiheena on esi- ja alkuopetusik\u00e4isen lapsen sosiaalisen ja\nemotionaalisen kompetenssin tukeminen koulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli\nluoda interventio, joka tukee lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin kehityst\u00e4.\nLis\u00e4ksi tarkoituksena oli kuvailla tutkimukseen osallistuneiden lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja niilt\u00e4 osin kuin ne interventiossa tulivat esiin. Aihevalintaa ohjasi tutkijoiden kiinnostus ja koettu tarve tukea lasten sosiaalista ja emotionaalista kompetenssia kouluarjessa.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on toimintatutkimus, joka toteutettiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 suomalaisessa starttiluokassa\nkev\u00e4\u00e4n 2014 aikana. Tutkimukseen osallistui kaksi tytt\u00f6\u00e4 ja seitsem\u00e4n poikaa.\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin menetelm\u00e4triangulaatiota. K\u00e4ytettyj\u00e4 menetelmi\u00e4 olivat\nMASK-testi, tutkijoiden p\u00e4iv\u00e4kirjat, tuokioilla tehdyt havainnoinnit sek\u00e4 tuokionauhoitukset. Lis\u00e4ksi lasten tuotoksia ker\u00e4ttiin hy\u00f6dynt\u00e4en erilaisia menetelmi\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin tutkimukseen osallistuneen luokan\ntarpeisiin sopiva interventio, jossa pyrittiin tukemaan luokan lasten my\u00f6nteist\u00e4 min\u00e4kuvaa, omien tunteiden tunnistamista ja niiden nime\u00e4mist\u00e4, toisen asemaan asettumista sek\u00e4 sosiaalisia taitoja. Toteutettu interventio mahdollisti my\u00f6nteisen min\u00e4kuvan kehittymisen. Tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat nimet\u00e4 perustunteet. Yht\u00e4 oppilasta lukuun ottamatta lapset osasivat my\u00f6s liitt\u00e4\u00e4 perustunteisiin omia kokemuksiaan. Lasten kyky asettua toisen asemaan vaihteli harjoitteiden v\u00e4lill\u00e4. Jossain harjoitteissa toisen asemaan asettuminen ei onnistunut kaikilta lapsilta, kun taas toisissa harjoitteissa se onnistui kaikilta lapsilta. Aikuisen asemaan asettuminen oli tutkimukseen osallistuneille lapsille viel\u00e4 haasteellista. Sosiaalisten taitojen osalta tutkimus osoitti, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat kuvailla, millaista sosiaalisesti taitava toiminta on, mutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteissa he eiv\u00e4t aina toimineet sosiaalisesti taitavalla tavalla.\n\nTutkimuksessa suunniteltu interventio mahdollisti tutkimukseen osallistuneiden\nlasten sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukemisen. Interventio toimi kuitenkin\nvain alkuna, jonka pohjalta esi- ja alkuopetusik\u00e4isen lasten sosiaalista ja emotionaalista\nkompetenssia on mahdollisuus l\u00e4hte\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Kanto (johkatka) on 2015-05-29 09:14:32.494230. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-29T09:14:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505292103.pdf: 12981786 bytes, checksum: 2eacafce191527f09ccb5207499adbb9 (MD5)\nlicense.html: 5155 bytes, checksum: 44d8e5ac5ca237c9bb4d488e8376dcfa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-29T09:14:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505292103.pdf: 12981786 bytes, checksum: 2eacafce191527f09ccb5207499adbb9 (MD5)\nlicense.html: 5155 bytes, checksum: 44d8e5ac5ca237c9bb4d488e8376dcfa (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esi- ja alkuopetusik\u00e4inen lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen ilment\u00e4m\u00e4 kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esi- ja alkuopetusik\u00e4isen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505292103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-29T09:14:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46120
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:33Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/609123cd-2a92-4451-a395-1d7333ec9f7c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505292103.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kanto, Johanna Tick, Marianne Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen emotionaalinen kompetenssi esi- ja alkuopetusikäinen lapsi interventio lapsen ilmentämä kompetenssi sosiaalinen kompetenssi tukeminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset sosiaaliset taidot tunnetaidot tunteet kompetenssi koulu
title Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
title_full Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
title_fullStr Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
title_full_unstemmed Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
title_short Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
title_sort esi ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
title_txtP Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
topic emotionaalinen kompetenssi esi- ja alkuopetusikäinen lapsi interventio lapsen ilmentämä kompetenssi sosiaalinen kompetenssi tukeminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset sosiaaliset taidot tunnetaidot tunteet kompetenssi koulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education emotionaalinen kompetenssi esi- ja alkuopetusikäinen lapsi interventio kompetenssi koulu lapsen ilmentämä kompetenssi lapset sosiaalinen kompetenssi sosiaaliset taidot tukeminen tunnetaidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46120 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505292103
work_keys_str_mv AT kantojohanna esijaalkuopetusikäisenlapsensosiaalisenjaemotionaalisenkompetenssintukeminen