The effect of instructions on writing an argumentative text a study on upper secondary school students' written performance in English

Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina myös ylioppilastutkintoihin, sillä vuodesta 2016 alkaen ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan sähköisesti tietokoneita hyödyntäen. Myös englannin kielen opetukselle tekstinkäsittelyohjelmilla kirjoitettavat ylioppilasaineet asettavat haas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keskitalo, Venla
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44249
_version_ 1826225734697353216
author Keskitalo, Venla
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Keskitalo, Venla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Keskitalo, Venla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Keskitalo, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina myös ylioppilastutkintoihin, sillä vuodesta 2016 alkaen ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan sähköisesti tietokoneita hyödyntäen. Myös englannin kielen opetukselle tekstinkäsittelyohjelmilla kirjoitettavat ylioppilasaineet asettavat haasteita ja mahdollisuuksia. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin lukiolaisten englanninkielisen kantaa ottavan tekstin tuottamisen taitoja tekstinkäsittelyohjelmien asettamien mahdollisuuksien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset muokkaavat tekstinkäsittelyohjelmaa hyödyntäen kirjoittamansa mielipidekirjoituksen argumentaatiota saatuaan lisäohjeistusta. Tutkimus on vertaileva tutkimus, jonka aineistona on yhden lukioluokan (20 opiskelijaa) kahdessa eri vaiheessa kirjoittamat mielipidekirjoitukset. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat kirjoittivat mielipidekirjoituksen. Tämän jälkeen he saivat ohjeita mielipidekirjoituksen parantamiseksi, ja toisessa vaiheessa, ohjeiden jälkeen he muokkasivat kirjoituksiaan. Tekstien argumentaatiotekniikoita analysoitiin soveltaen Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa tutkimuksen teoriapohjana. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat hyödynsivät Perelmanin argumentointitekniikoita mielipideteksteissään monipuolisesti. Eniten käytettiin lopetusta, seuraavaksi eniten syy- ja seurausargumentteja sekä esimerkkejä ja neljänneksi yleisimpiä olivat vertailut. Analyysi osoitti, että annettujen ohjeiden vaikutus opiskelijoiden jälkimmäisiin tekstiversioihin näytti olleen ilmeinen, koska kaikkien lisättyjen argumenttien tulkittiin kuuluvan ohjeissa ehdotettuihin luokkiin. Lisäksi voidaan todeta, että ohjeistus paransi mielipidetekstien argumentoinnin vakuuttavuutta. Tutkielman tulokset osoittivat, että argumentaatiotaitojen opettamista lisäämällä englannin kielessä opiskelijoiden tuotokset paranivat. Tutkimus antaakin yhden mallin, jolla mielipidekirjoitusten kirjoittamista on mahdollista kehittää. Argumentointi on tärkeä taito, jonka tutkimusta eri teksteissä ja konteksteissa onkin tarpeen jatkaa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskitalo, Venla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-12T10:20:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-12T10:20:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445485", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44249", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina my\u00f6s ylioppilastutkintoihin, sill\u00e4 vuodesta 2016 alkaen ensimm\u00e4iset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan s\u00e4hk\u00f6isesti tietokoneita hy\u00f6dynt\u00e4en. My\u00f6s englannin kielen opetukselle tekstink\u00e4sittelyohjelmilla kirjoitettavat ylioppilasaineet asettavat haasteita ja mahdollisuuksia. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin lukiolaisten englanninkielisen kantaa ottavan tekstin tuottamisen taitoja tekstink\u00e4sittelyohjelmien asettamien mahdollisuuksien n\u00e4k\u00f6kulmasta. \r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lukiolaiset muokkaavat tekstink\u00e4sittelyohjelmaa hy\u00f6dynt\u00e4en kirjoittamansa mielipidekirjoituksen argumentaatiota saatuaan lis\u00e4ohjeistusta. Tutkimus on vertaileva tutkimus, jonka aineistona on yhden lukioluokan (20 opiskelijaa) kahdessa eri vaiheessa kirjoittamat mielipidekirjoitukset. Ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa opiskelijat kirjoittivat mielipidekirjoituksen. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen he saivat ohjeita mielipidekirjoituksen parantamiseksi, ja toisessa vaiheessa, ohjeiden j\u00e4lkeen he muokkasivat kirjoituksiaan. Tekstien argumentaatiotekniikoita analysoitiin soveltaen Cha\u00efm Perelmanin argumentaatioteoriaa tutkimuksen teoriapohjana.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opiskelijat hy\u00f6dynsiv\u00e4t Perelmanin argumentointitekniikoita mielipideteksteiss\u00e4\u00e4n monipuolisesti. Eniten k\u00e4ytettiin lopetusta, seuraavaksi eniten syy- ja seurausargumentteja sek\u00e4 esimerkkej\u00e4 ja nelj\u00e4nneksi yleisimpi\u00e4 olivat vertailut. Analyysi osoitti, ett\u00e4 annettujen ohjeiden vaikutus opiskelijoiden j\u00e4lkimm\u00e4isiin tekstiversioihin n\u00e4ytti olleen ilmeinen, koska kaikkien lis\u00e4ttyjen argumenttien tulkittiin kuuluvan ohjeissa ehdotettuihin luokkiin. Lis\u00e4ksi voidaan todeta, ett\u00e4 ohjeistus paransi mielipidetekstien argumentoinnin vakuuttavuutta. Tutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 argumentaatiotaitojen opettamista lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 englannin kieless\u00e4 opiskelijoiden tuotokset paranivat. Tutkimus antaakin yhden mallin, jolla mielipidekirjoitusten kirjoittamista on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4. Argumentointi on t\u00e4rke\u00e4 taito, jonka tutkimusta eri teksteiss\u00e4 ja konteksteissa onkin tarpeen jatkaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Venla Keskitalo (ulvekesk) on 2014-09-12 10:20:49.712679. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-12T10:20:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409122787.pdf: 648887 bytes, checksum: 9cf9181169e81c6e028a03e69fc630df (MD5)\r\nlicense.html: 4896 bytes, checksum: b825d48a1a3a0c65f12675579a4f74e5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-12T10:20:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409122787.pdf: 648887 bytes, checksum: 9cf9181169e81c6e028a03e69fc630df (MD5)\r\nlicense.html: 4896 bytes, checksum: b825d48a1a3a0c65f12675579a4f74e5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "argumentation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinion pieces", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "genre", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Study on upper secondary school students' written performance in English", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409122787", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-12T10:20:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "argumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipidekirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ainekirjoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44249
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8716227f-e0c8-4db0-8c85-c876fa9b9a43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409122787.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keskitalo, Venla The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English argumentation opinion pieces genre students Englannin kieli English 301 ylioppilaskirjoitukset argumentointi lukiolaiset mielipidekirjoitukset englannin kieli ainekirjoitus
title The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
title_alt Study on upper secondary school students' written performance in English
title_full The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
title_fullStr The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
title_full_unstemmed The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
title_short The effect of instructions on writing an argumentative text
title_sort effect of instructions on writing an argumentative text a study on upper secondary school students written performance in english
title_sub a study on upper secondary school students' written performance in English
title_txtP The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
topic argumentation opinion pieces genre students Englannin kieli English 301 ylioppilaskirjoitukset argumentointi lukiolaiset mielipidekirjoitukset englannin kieli ainekirjoitus
topic_facet 301 Englannin kieli English ainekirjoitus argumentation argumentointi englannin kieli genre lukiolaiset mielipidekirjoitukset opinion pieces students ylioppilaskirjoitukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409122787
work_keys_str_mv AT keskitalovenla effectofinstructionsonwritinganargumentativetextastudyonuppersecondaryschoolstude AT keskitalovenla theeffectofinstructionsonwritinganargumentativetextastudyonuppersecondaryschoolst