"Keskeneräinen draama" kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla

Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. Prosessidraamat on tehty koulu projektissa nimeltä :Draaman kuuma rooli, jossa oli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hiironen, Miia
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43833
_version_ 1826225694441472000
author Hiironen, Miia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hiironen, Miia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hiironen, Miia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hiironen, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. Prosessidraamat on tehty koulu projektissa nimeltä :Draaman kuuma rooli, jossa oli kolme prosessidraama työpajaa: Seitsemän veljestä, Elisabet I ja Marco Polo. Seitsemän veljestä edusti äidinkieltä ja Elisabet I sekä Marco Polo historian oppiaineista tehtyjä prosessidraamoja. Aineisto tutkimuksessa koostui videoista, oppilaiden ja ohjaajan oppimispäiväkirjoista sekä kolmesta eri kyselystä, jotka toteutettiin projektin alussa, heti prosessidraamojen loputtua sekä muutaman kuukauden kuluttua. Myös prosessien aikana syntyi laajasti aineistoa oppilaiden piirroksista ja teksteistä. Aineistoa tutkittiin teemoittelemalla.
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiironen, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-24T13:04:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-24T13:04:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43833", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \u2013 Abstract\r\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4 millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n opetuksessa historian ja \u00e4idinkielen aineissa. Prosessidraamat on tehty koulu projektissa nimelt\u00e4 :Draaman kuuma rooli, jossa oli kolme prosessidraama ty\u00f6pajaa: Seitsem\u00e4n veljest\u00e4, Elisabet I ja Marco Polo. Seitsem\u00e4n veljest\u00e4 edusti \u00e4idinkielt\u00e4 ja Elisabet I sek\u00e4 Marco Polo historian oppiaineista tehtyj\u00e4 prosessidraamoja.\r\nAineisto tutkimuksessa koostui videoista, oppilaiden ja ohjaajan oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjoista sek\u00e4 kolmesta eri kyselyst\u00e4, jotka toteutettiin projektin alussa, heti prosessidraamojen loputtua sek\u00e4 muutaman kuukauden kuluttua. My\u00f6s prosessien aikana syntyi laajasti aineistoa oppilaiden piirroksista ja teksteist\u00e4. Aineistoa tutkittiin teemoittelemalla.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hiironen (mihekrte) on 2014-06-24 13:04:27.380152. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-24T13:04:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406242137.docx: 10509652 bytes, checksum: f2df1e44faeac49d3d351a4b01c3a4ea (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: 483cc80f5ca745105678d15a6955b9aa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-24T13:04:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406242137.docx: 10509652 bytes, checksum: f2df1e44faeac49d3d351a4b01c3a4ea (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: 483cc80f5ca745105678d15a6955b9aa (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Prosessidraama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6tapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historianopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draamakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksellinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Keskener\u00e4inen draama\" : kuinka prosessidraama muuttui ty\u00f6tavaksi alakoulussa historian ja \u00e4idinkielen oppitunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kuinka prosessidraama muuttui ty\u00f6tavaksi alakoulussa historian ja \u00e4idinkielen oppitunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406242137", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-24T13:04:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessidraama", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tavat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43833
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2121b8ff-a2d5-4cb2-8725-4f3adfba8cbf\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201406242137.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiironen, Miia "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla Prosessidraama työtapa historianopetus äidinkielen opetus alakoulu draamakasvatus kokemuksellinen oppiminen Taidekasvatus Art Education Kvalitatiivinen tutkimus 311 prosessidraama työtavat äidinkieli opetus historia kokemusoppiminen
title "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
title_alt Kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
title_full "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
title_fullStr "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
title_full_unstemmed "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
title_short "Keskeneräinen draama"
title_sort keskeneräinen draama kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
title_sub kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
title_txtP "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
topic Prosessidraama työtapa historianopetus äidinkielen opetus alakoulu draamakasvatus kokemuksellinen oppiminen Taidekasvatus Art Education Kvalitatiivinen tutkimus 311 prosessidraama työtavat äidinkieli opetus historia kokemusoppiminen
topic_facet 311 Art Education Kvalitatiivinen tutkimus Prosessidraama Taidekasvatus alakoulu draamakasvatus historia historianopetus kokemuksellinen oppiminen kokemusoppiminen opetus prosessidraama työtapa työtavat äidinkielen opetus äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43833 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406242137
work_keys_str_mv AT hiironenmiia keskeneräinendraamakuinkaprosessidraamamuuttuityötavaksialakoulussahistorianjaäidin