Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen

Jutila, Jonna. Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 77 sivua, 4 liitesivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata matematiikan oppituntien eriyttämisen vuorovaikutusta ja eriyttämisen ilmenemistä....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jutila, Jonna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43084
_version_ 1828193117024550913
author Jutila, Jonna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jutila, Jonna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jutila, Jonna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jutila, Jonna
datasource_str_mv jyx
description Jutila, Jonna. Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 77 sivua, 4 liitesivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata matematiikan oppituntien eriyttämisen vuorovaikutusta ja eriyttämisen ilmenemistä. Lisäksi tarkasteltiin opettajien omia käsityksiä oman opetuksen eriyttämisestä. Tutkimus on osa MUST -projektia (matematiikan oppimisen sosiokulttuurinen tausta, Björn & Vehkakoski 2012, käsikirjoitus tekeillä), jossa matematiikan aineenopettajien opetusta ja heidän käyttämiään matemaattisia käsitteitä tarkastellaan vuorovaikutuksellisesta näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2012 aikana videoimalla kuuden (6) opettajan viisi (5) opetustuntia. Videoituja oppitunteja kertyi yhteensä 30. Lisäksi aineistoa täydennettiin aineenopettajien stimulated recall -haastatteluilla, joissa opettajilla oli mahdollisuus pohtia opetuksensa eriyttämistä. Yhteensä haastatteluja kertyi kuusi (6). Aineisto litteroitiin kesän 2012 aikana. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysin avulla. Tutkimuksen tutkimuslöydösten mukaan opettajien eriyttämisen oli moninaista. Opettajat kannustivat oppilaitaan matemaattiseen keskusteluun ja pyrkivät eriyttämistä tukevan, sallivan ja vapaan ilmapiirin kehittämiseen. Lisäksi opettajat tarjosivat oppilailleen yksilöllistä ohjausta, haastoivat oppilaiden omaa pohdintaa ja motivoivat oppilaitaan. Opettajat jäsensivät oppituntien rakennetta ja tarjosivat oppilailleen erilaisia materiaaleja opetuksen tueksi. Opettajat antoivat oppilailleen palautetta, varmensivat oppilaiden ymmärtämistä ja tarjosivat oppilailleen arkielämän esimerkkejä oppimisen tueksi. Tutkimuksen tulokset ovat sellaisenaan hyödynnettävissä yläkoulun matematiikan opetuksen kehittämiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jutila, Jonna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-19T11:19:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-19T11:19:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jutila, Jonna. Yl\u00e4koulun matematiikan opetuksen eriytt\u00e4minen. Erityispedagogiikan pro\ngradu \u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 77 sivua, 4\nliitesivua.\n\nTutkimuksen tavoitteena oli kuvata matematiikan oppituntien eriytt\u00e4misen vuorovaikutusta\nja eriytt\u00e4misen ilmenemist\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin opettajien omia k\u00e4sityksi\u00e4 oman\nopetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4. Tutkimus on osa MUST -projektia (matematiikan oppimisen\nsosiokulttuurinen tausta, Bj\u00f6rn & Vehkakoski 2012, k\u00e4sikirjoitus tekeill\u00e4), jossa\nmatematiikan aineenopettajien opetusta ja heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n matemaattisia k\u00e4sitteit\u00e4\ntarkastellaan vuorovaikutuksellisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4n 2012 aikana videoimalla kuuden (6) opettajan viisi\n(5) opetustuntia. Videoituja oppitunteja kertyi yhteens\u00e4 30. Lis\u00e4ksi aineistoa t\u00e4ydennettiin\naineenopettajien stimulated recall -haastatteluilla, joissa opettajilla oli mahdollisuus pohtia opetuksensa eriytt\u00e4mist\u00e4. Yhteens\u00e4 haastatteluja kertyi kuusi (6). Aineisto litteroitiin kes\u00e4n 2012 aikana. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysin avulla.\n\nTutkimuksen tutkimusl\u00f6yd\u00f6sten mukaan opettajien eriytt\u00e4misen oli moninaista. Opettajat\nkannustivat oppilaitaan matemaattiseen keskusteluun ja pyrkiv\u00e4t eriytt\u00e4mist\u00e4 tukevan,\nsallivan ja vapaan ilmapiirin kehitt\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi opettajat tarjosivat oppilailleen\nyksil\u00f6llist\u00e4 ohjausta, haastoivat oppilaiden omaa pohdintaa ja motivoivat oppilaitaan.\nOpettajat j\u00e4sensiv\u00e4t oppituntien rakennetta ja tarjosivat oppilailleen erilaisia materiaaleja opetuksen tueksi. Opettajat antoivat oppilailleen palautetta, varmensivat oppilaiden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja tarjosivat oppilailleen arkiel\u00e4m\u00e4n esimerkkej\u00e4 oppimisen tueksi.\nTutkimuksen tulokset ovat sellaisenaan hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 yl\u00e4koulun matematiikan opetuksen kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jonna Jutila (joanjuti) on 2014-03-19 11:19:22.659197. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-03-19T11:19:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403191372.pdf: 430416 bytes, checksum: 3c5f9278a79ac0858759f525bb3b75f0 (MD5)\nlicense.html: 4881 bytes, checksum: c164e2c0ae154a9bb2000d6e559296e2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-19T11:19:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403191372.pdf: 430416 bytes, checksum: 3c5f9278a79ac0858759f525bb3b75f0 (MD5)\nlicense.html: 4881 bytes, checksum: c164e2c0ae154a9bb2000d6e559296e2 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun matematiikan opetuksen eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403191372", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-03-19T11:19:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiokulttuuriset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43084
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:57Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3ee4ca6b-198a-439a-951e-7b7bebea3432\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201403191372.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jutila, Jonna Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen eriyttäminen sosiokulttuurinen oppimiskäsitys yläkoulu matematiikan opetus Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimiskäsitykset matematiikka opetus sosiokulttuuriset tekijät
title Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
title_full Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
title_fullStr Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
title_full_unstemmed Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
title_short Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
title_sort yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
title_txtP Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
topic eriyttäminen sosiokulttuurinen oppimiskäsitys yläkoulu matematiikan opetus Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimiskäsitykset matematiikka opetus sosiokulttuuriset tekijät
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education eriyttäminen matematiikan opetus matematiikka opetus oppimiskäsitykset sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sosiokulttuuriset tekijät yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43084 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403191372
work_keys_str_mv AT jutilajonna yläkoulunmatematiikanopetukseneriyttäminen