Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa

Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kolmiportaisen tuen toteuttamista esiopetuksessa. Erityisesti kiinnostus kohdistui lasten saamaan tukeen yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen opettajien käsityksiä kolmiportaisen tuen hyvistä käytännöistä ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vehviläinen, Heli
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42877
_version_ 1826225712944644096
author Vehviläinen, Heli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vehviläinen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vehviläinen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vehviläinen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kolmiportaisen tuen toteuttamista esiopetuksessa. Erityisesti kiinnostus kohdistui lasten saamaan tukeen yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen opettajien käsityksiä kolmiportaisen tuen hyvistä käytännöistä ja kehittämisen kohdista. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelminä käytettiin lapsikohtaista kyselylomaketta ja teemahaastattelua. Tutkimukseen valikoitui neljä esiopetuksen opettajaa ja yksi varhaiserityisopettaja, joiden ryhmissä oli tukea tarvitsevia lapsia. Opettajat täyttivät pääasiassa avoimia kysymyksiä sisältävät kyselylomakkeet yhteensä kymmenen lapsen osalta. Lisäksi tutkimukseen osallistuneet opettajat haastateltiin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan kolmiportaisen tuen toteuttamiseen liittyvät kaikilla tuen portailla toistuvat erilaiset tuen muodot, tuen prosessointi ja tuen kontekstit. Tuen muodot voidaan jakaa aikuisen tarjoamaan välittömään tukeen, pedagogisiin menetelmiin ja toimintaympäristön muokkaukseen. Tuen prosessoinnissa toistuvat yksilöllisyys ja tarve johonkin enempään sekä tuen konteksteissa laadukas esiopetus, kodin tarjoama tuki ja esiopetuksen jälkeinen perusopetus. Kolmiportaisen tuen toimivuuden arvioinnissa sekä hyväksi käytännöksi että kehittämisen kohdaksi kuvataan dokumentointi ja jatkuvuus esiopetuksesta perusopetukseen. Pelkäksi hyväksi käytännöksi arvioidaan muun muassa lasten oikeus saada tukea ja yhteistyö kodin kanssa. Kehittämisen kohdiksi koetaan vielä muun muassa uuden käytännön siirtyminen osaksi arjen toimintaa ja yhteiset linjaukset tuen muodoista.
first_indexed 2023-03-22T09:57:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vehvil\u00e4inen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-27T16:59:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-27T16:59:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1307240", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42877", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kolmiportaisen tuen toteuttamista esiopetuksessa. Erityisesti kiinnostus kohdistui lasten saamaan tukeen yleisess\u00e4, tehostetussa ja erityisess\u00e4 tuessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kolmiportaisen tuen hyvist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 ja kehitt\u00e4misen kohdista.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin lapsikohtaista kyselylomaketta ja teemahaastattelua. Tutkimukseen valikoitui nelj\u00e4 esiopetuksen opettajaa ja yksi varhaiserityisopettaja, joiden ryhmiss\u00e4 oli tukea tarvitsevia lapsia. Opettajat t\u00e4yttiv\u00e4t p\u00e4\u00e4asiassa avoimia kysymyksi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t kyselylomakkeet yhteens\u00e4 kymmenen lapsen osalta. Lis\u00e4ksi tutkimukseen osallistuneet opettajat haastateltiin. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nTutkimustulosten mukaan kolmiportaisen tuen toteuttamiseen liittyv\u00e4t kaikilla tuen portailla toistuvat erilaiset tuen muodot, tuen prosessointi ja tuen kontekstit. Tuen muodot voidaan jakaa aikuisen tarjoamaan v\u00e4litt\u00f6m\u00e4\u00e4n tukeen, pedagogisiin menetelmiin ja toimintaymp\u00e4rist\u00f6n muokkaukseen. Tuen prosessoinnissa toistuvat yksil\u00f6llisyys ja tarve johonkin enemp\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tuen konteksteissa laadukas esiopetus, kodin tarjoama tuki ja esiopetuksen j\u00e4lkeinen perusopetus. Kolmiportaisen tuen toimivuuden arvioinnissa sek\u00e4 hyv\u00e4ksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ksi ett\u00e4 kehitt\u00e4misen kohdaksi kuvataan dokumentointi ja jatkuvuus esiopetuksesta perusopetukseen. Pelk\u00e4ksi hyv\u00e4ksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ksi arvioidaan muun muassa lasten oikeus saada tukea ja yhteisty\u00f6 kodin kanssa. Kehitt\u00e4misen kohdiksi koetaan viel\u00e4 muun muassa uuden k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n siirtyminen osaksi arjen toimintaa ja yhteiset linjaukset tuen muodoista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Vehvil\u00e4inen (hemavehv) on 2014-01-27 16:59:07.425677. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-27T16:59:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401271146.pdf: 1009800 bytes, checksum: 71ba9f13fe580a628ce5d801c40c0081 (MD5)\r\nlicense.html: 4892 bytes, checksum: c14ec3654232361df004ee360fd3285f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-27T16:59:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401271146.pdf: 1009800 bytes, checksum: 71ba9f13fe580a628ce5d801c40c0081 (MD5)\r\nlicense.html: 4892 bytes, checksum: c14ec3654232361df004ee360fd3285f (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401271146", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-27T16:59:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42877
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5be4743a-8fd9-4cc2-8186-28e855f88692\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401271146.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vehviläinen, Heli Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 esiopetus lapset
title Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
title_full Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
title_fullStr Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
title_full_unstemmed Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
title_short Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
title_sort kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
title_txtP Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
topic kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 esiopetus lapset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esiopetus kolmiportainen tuki lapset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42877 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401271146
work_keys_str_mv AT vehviläinenheli kolmiportaisentuentoteuttaminenesiopetuksessa