Learning and using English and Swedish beyond the classroom activity systems of six upper secondary school students

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole aiemmin lähestytty. Tutkimus vastaa seuraaviin kysymyksiin: 1) Ovatko abiturientit enem...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fagerlund, Tarja
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37489
_version_ 1828193129184886785
author Fagerlund, Tarja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Fagerlund, Tarja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Fagerlund, Tarja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Fagerlund, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole aiemmin lähestytty. Tutkimus vastaa seuraaviin kysymyksiin: 1) Ovatko abiturientit enemmän kielenkäyttäjiä vai -oppijoita englannissa ja ruotsissa koulun ulkopuolella? 2) Millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä heidän toiminnassaan on englannissa ja ruotsissa? 3) Mitkä tekijät selittävät aktiivisuutta ja passiivisuutta? Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona on kuusi puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavat ovat 18-vuotiaita lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijoita: kolme tyttöä ja kolme poikaa. Haastattelut nauhoitettiin, litterointiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että abiturientit olivat olleet koulun ulkopuolella englannin kielen aktiivisia käyttäjiä, jotka olivat kuitenkin myös tietoisesti pyrkineet oppimaan kieltä, esimerkiksi katsomalla tv-ohjelmia ilman tekstityksiä. Ruotsin kielen suhteen he olivat olleet melko passiivisia, mutta varsinkin lähestyvät ylioppilaskirjoitukset olivat tehneet monista aktiivisia kielenoppijoita myös koulun ulkopuolella. Viisi kuudesta haastatellusta oli tuottanut englantia useammin itse kuin ruotsia. He myös kokivat oppineensa englantia enemmän ja helpommin, ja se oli selvemmin sidottu tavoitteisiin kuin ruotsi. Yhtäläisyyksiä kielten välillä oli oppimisen kannalta hyödyllisimmiksi koetuissa välineissä sekä käsityksissä koulussa ja vapaa-ajalla opitun välisestä suhteesta. Englannin oppimista edistivät erityisesti kokemukset oppimisen helppoudesta, yhteisöltä saatu tuki, korkealle asetetut tavoitteet sekä englannin kielen kokeminen osaksi identiteettiä, kun taas ruotsia kannusti oppimaan erityisesti ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen. Oppilaat tiesivät, että mahdollisuuksia oppia ruotsia olisi saatavilla, mutta oppimista estivät esimerkiksi käsitykset siitä, että ruotsin oppiminen koulun ulkopuolella ei ole tarpeen sekä ”pakkoruotsi”-asenteet ja heikko luottamus omiin taitoihin. Yhdellä haastatelluista englannin oppimista olivat vaikeuttaneet heikko luottamus omiin taitoihin, negatiiviset kokemukset oppimisesta koulussa sekä näiden seurauksena aktiivisuuden puute. Sen sijaan ruotsin oppijana ja käyttäjänä hän oli ollut aktiivinen, mitä olivat edistäneet muun muassa suomenruotsalaiset ystävät ja positiiviset kokemukset ruotsin oppimisesta koulussa. Tulosten pohjalta herää kysymyksiä esimerkiksi siitä, miten motivoida oppilaita kielten opiskeluun koulun ulkopuolella sekä miten tukea myös heikkoja oppilaita kielten oppimiseen koulun ulkopuolella.
first_indexed 2024-09-11T08:52:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Fagerlund, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-06T11:53:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-06T11:53:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1195476", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian\nja erityisesti Engestr\u00f6min (1987, 1999) toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4mallin n\u00e4k\u00f6kulmasta, josta aihetta ei ole aiemmin\nl\u00e4hestytty. Tutkimus vastaa seuraaviin kysymyksiin: 1) Ovatko abiturientit enemm\u00e4n kielenk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 vai -oppijoita\nenglannissa ja ruotsissa koulun ulkopuolella? 2) Millaisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 heid\u00e4n toiminnassaan on\nenglannissa ja ruotsissa? 3) Mitk\u00e4 tekij\u00e4t selitt\u00e4v\u00e4t aktiivisuutta ja passiivisuutta?\nTutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona on kuusi puolistrukturoitua haastattelua.\nHaastateltavat ovat 18-vuotiaita lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijoita: kolme tytt\u00f6\u00e4 ja kolme poikaa.\nHaastattelut nauhoitettiin, litterointiin ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 abiturientit olivat olleet koulun ulkopuolella englannin kielen aktiivisia\nk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4, jotka olivat kuitenkin my\u00f6s tietoisesti pyrkineet oppimaan kielt\u00e4, esimerkiksi katsomalla tv-ohjelmia\nilman tekstityksi\u00e4. Ruotsin kielen suhteen he olivat olleet melko passiivisia, mutta varsinkin l\u00e4hestyv\u00e4t\nylioppilaskirjoitukset olivat tehneet monista aktiivisia kielenoppijoita my\u00f6s koulun ulkopuolella. Viisi kuudesta\nhaastatellusta oli tuottanut englantia useammin itse kuin ruotsia. He my\u00f6s kokivat oppineensa englantia enemm\u00e4n\nja helpommin, ja se oli selvemmin sidottu tavoitteisiin kuin ruotsi. Yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 kielten v\u00e4lill\u00e4 oli oppimisen\nkannalta hy\u00f6dyllisimmiksi koetuissa v\u00e4lineiss\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4sityksiss\u00e4 koulussa ja vapaa-ajalla opitun v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta.\nEnglannin oppimista edistiv\u00e4t erityisesti kokemukset oppimisen helppoudesta, yhteis\u00f6lt\u00e4 saatu tuki, korkealle\nasetetut tavoitteet sek\u00e4 englannin kielen kokeminen osaksi identiteetti\u00e4, kun taas ruotsia kannusti oppimaan\nerityisesti ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen. Oppilaat tiesiv\u00e4t, ett\u00e4 mahdollisuuksia oppia ruotsia olisi\nsaatavilla, mutta oppimista estiv\u00e4t esimerkiksi k\u00e4sitykset siit\u00e4, ett\u00e4 ruotsin oppiminen koulun ulkopuolella ei ole\ntarpeen sek\u00e4 \u201dpakkoruotsi\u201d-asenteet ja heikko luottamus omiin taitoihin. Yhdell\u00e4 haastatelluista englannin\noppimista olivat vaikeuttaneet heikko luottamus omiin taitoihin, negatiiviset kokemukset oppimisesta koulussa\nsek\u00e4 n\u00e4iden seurauksena aktiivisuuden puute. Sen sijaan ruotsin oppijana ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 h\u00e4n oli ollut aktiivinen, mit\u00e4\nolivat edist\u00e4neet muun muassa suomenruotsalaiset yst\u00e4v\u00e4t ja positiiviset kokemukset ruotsin oppimisesta koulussa.\nTulosten pohjalta her\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 esimerkiksi siit\u00e4, miten motivoida oppilaita kielten opiskeluun koulun\nulkopuolella sek\u00e4 miten tukea my\u00f6s heikkoja oppilaita kielten oppimiseen koulun ulkopuolella.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tarja Fagerlund (takafage) on 2012-03-06 11:53:56.717155. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-03-06T11:53:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203061340.pdf: 2153643 bytes, checksum: 2e34a6e6a08ea3b45cdbd45f77f26c55 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 9a81adc7c929f12d70c5338eaafc610c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-06T11:53:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203061340.pdf: 2153643 bytes, checksum: 2e34a6e6a08ea3b45cdbd45f77f26c55 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 9a81adc7c929f12d70c5338eaafc610c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "153 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "activity theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "human activity system model", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning beyond the classroom", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203061340", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-03-06T11:53:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnan teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37489
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/284287c9-9f8f-464d-a6e2-cb27945287da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201203061340.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fagerlund, Tarja Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students second language acquisition activity theory human activity system model learning beyond the classroom Englannin kieli English Tapaustutkimus 301 toinen kieli ruotsin kieli englannin kieli toiminnan teoria oppiminen
title Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
title_full Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
title_fullStr Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
title_full_unstemmed Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
title_short Learning and using English and Swedish beyond the classroom
title_sort learning and using english and swedish beyond the classroom activity systems of six upper secondary school students
title_sub activity systems of six upper secondary school students
title_txtP Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
topic second language acquisition activity theory human activity system model learning beyond the classroom Englannin kieli English Tapaustutkimus 301 toinen kieli ruotsin kieli englannin kieli toiminnan teoria oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English Tapaustutkimus activity theory englannin kieli human activity system model learning beyond the classroom oppiminen ruotsin kieli second language acquisition toiminnan teoria toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37489 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203061340
work_keys_str_mv AT fagerlundtarja learningandusingenglishandswedishbeyondtheclassroomactivitysystemsofsixuppersecon