fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Fagerlund, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-06T11:53:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-06T11:53:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1195476", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian\nja erityisesti Engestr\u00f6min (1987, 1999) toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4mallin n\u00e4k\u00f6kulmasta, josta aihetta ei ole aiemmin\nl\u00e4hestytty. Tutkimus vastaa seuraaviin kysymyksiin: 1) Ovatko abiturientit enemm\u00e4n kielenk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 vai -oppijoita\nenglannissa ja ruotsissa koulun ulkopuolella? 2) Millaisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 heid\u00e4n toiminnassaan on\nenglannissa ja ruotsissa? 3) Mitk\u00e4 tekij\u00e4t selitt\u00e4v\u00e4t aktiivisuutta ja passiivisuutta?\nTutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona on kuusi puolistrukturoitua haastattelua.\nHaastateltavat ovat 18-vuotiaita lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijoita: kolme tytt\u00f6\u00e4 ja kolme poikaa.\nHaastattelut nauhoitettiin, litterointiin ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 abiturientit olivat olleet koulun ulkopuolella englannin kielen aktiivisia\nk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4, jotka olivat kuitenkin my\u00f6s tietoisesti pyrkineet oppimaan kielt\u00e4, esimerkiksi katsomalla tv-ohjelmia\nilman tekstityksi\u00e4. Ruotsin kielen suhteen he olivat olleet melko passiivisia, mutta varsinkin l\u00e4hestyv\u00e4t\nylioppilaskirjoitukset olivat tehneet monista aktiivisia kielenoppijoita my\u00f6s koulun ulkopuolella. Viisi kuudesta\nhaastatellusta oli tuottanut englantia useammin itse kuin ruotsia. He my\u00f6s kokivat oppineensa englantia enemm\u00e4n\nja helpommin, ja se oli selvemmin sidottu tavoitteisiin kuin ruotsi. Yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 kielten v\u00e4lill\u00e4 oli oppimisen\nkannalta hy\u00f6dyllisimmiksi koetuissa v\u00e4lineiss\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4sityksiss\u00e4 koulussa ja vapaa-ajalla opitun v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta.\nEnglannin oppimista edistiv\u00e4t erityisesti kokemukset oppimisen helppoudesta, yhteis\u00f6lt\u00e4 saatu tuki, korkealle\nasetetut tavoitteet sek\u00e4 englannin kielen kokeminen osaksi identiteetti\u00e4, kun taas ruotsia kannusti oppimaan\nerityisesti ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen. Oppilaat tiesiv\u00e4t, ett\u00e4 mahdollisuuksia oppia ruotsia olisi\nsaatavilla, mutta oppimista estiv\u00e4t esimerkiksi k\u00e4sitykset siit\u00e4, ett\u00e4 ruotsin oppiminen koulun ulkopuolella ei ole\ntarpeen sek\u00e4 \u201dpakkoruotsi\u201d-asenteet ja heikko luottamus omiin taitoihin. Yhdell\u00e4 haastatelluista englannin\noppimista olivat vaikeuttaneet heikko luottamus omiin taitoihin, negatiiviset kokemukset oppimisesta koulussa\nsek\u00e4 n\u00e4iden seurauksena aktiivisuuden puute. Sen sijaan ruotsin oppijana ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 h\u00e4n oli ollut aktiivinen, mit\u00e4\nolivat edist\u00e4neet muun muassa suomenruotsalaiset yst\u00e4v\u00e4t ja positiiviset kokemukset ruotsin oppimisesta koulussa.\nTulosten pohjalta her\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 esimerkiksi siit\u00e4, miten motivoida oppilaita kielten opiskeluun koulun\nulkopuolella sek\u00e4 miten tukea my\u00f6s heikkoja oppilaita kielten oppimiseen koulun ulkopuolella.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tarja Fagerlund (takafage) on 2012-03-06 11:53:56.717155. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-03-06T11:53:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203061340.pdf: 2153643 bytes, checksum: 2e34a6e6a08ea3b45cdbd45f77f26c55 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 9a81adc7c929f12d70c5338eaafc610c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-06T11:53:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203061340.pdf: 2153643 bytes, checksum: 2e34a6e6a08ea3b45cdbd45f77f26c55 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 9a81adc7c929f12d70c5338eaafc610c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "153 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "activity theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "human activity system model", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning beyond the classroom", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203061340", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-03-06T11:53:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnan teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|