Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset

TIIVISTELMÄ Latvanen, T. 2011. Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua. Koska luokkahuoneessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen on viime aikoina kiinnitetty eneneviss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Latvanen, Terhi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26553
_version_ 1828193134002044928
author Latvanen, Terhi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Latvanen, Terhi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Latvanen, Terhi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Latvanen, Terhi
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Latvanen, T. 2011. Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua. Koska luokkahuoneessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen on viime aikoina kiinnitetty enenevissä määrin huomiota, on hyvä huomioida myös luokanopettajaopiskelijoiden suhtautuminen siihen. Tutkimuksen kohteena olivat luokanopettajaopiskelijoiden merkityksenannot ja heidän kokemansa haasteet opetuskeskusteluun liittyen. Aineisto kerättiin videoimalla yksi oppitunti neljältä harjoitteluun osallistuvalta opiskelijalta ja haastattelemalla heitä sekä henkilökohtaisesti että ryhmässä. Opiskelijoiden opetuskeskustelulle antamia merkityksiä tarkasteltiin hyödyntäen Mortimerin ja Scottin (2003) opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen luokittelua. Haasteet, joita luokanopettajaopiskelijat opetuskeskustelussa kohtasivat, teemoiteltiin aineistolähtöisesti. Ryhmähaastattelussa oltiin kiinnostuneita opiskelijoiden mahdollisista havainnoista koskien opettaja-oppilas –vuorovaikutussuhteen jännitteitä (Rawlins 2000). Sekä ryhmähaastatteluaineistossa että opiskelijoiden kertoessa siitä, millaista opetuskeskustelua heidän videoidulla oppitunnillaan oli syntynyt ilmeni haastateltavien näkemys siitä, että opetus ilmenee eritasoisena ja sitä voidaan luokitella hierarkisesti. Ylimmällä tasolla opetuskeskustelun koetaan olevan dialogista ja vuorovaikutteista, mutta haastateltavien näkemyksenä oli, että tähän ihannetasoon päästään vain harjoittelemalla opetuskeskustelun käyttöä. Luokanopettajaopiskelijat nimesivät useita haasteita, joita he kohtaavat opetuskeskustelussa. Suurimpana omakohtaisena haasteena opiskelijat pitivät kokemuksen puutetta, jonka nähtiin vaikuttavan moniin muihin haasteisiin. Opiskelijat olivat huomanneet erilaisten opettaja-oppilas – vuorovaikutussuhteeseen liittyvien jännitteiden ilmenemisen opetuksessa. Näistä etenkin ilmaisemisen ja suojaamisen välinen jännite liittyi heidän mielestään oleellisesti opetuskeskusteluun. Opiskelijoiden nimeämät haasteet opetuskeskustelussa antavat arvokasta tietoa opettajankoulutukseen ja opintojen suunnitteluun siitä, mihin opiskelijat kaipaavat opinnoissaan tukea. Avainsanat: opetuskeskustelu, dialogisuus, luokkahuonevuorovaikutus, opetusharjoittelu
first_indexed 2023-03-22T10:00:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Latvanen, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-13T13:54:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-13T13:54:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1148460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nLatvanen, T. 2011. Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat\nmerkitykset. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta.\nOpettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua.\nKoska luokkahuoneessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen on viime aikoina\nkiinnitetty eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin huomiota, on hyv\u00e4 huomioida my\u00f6s\nluokanopettajaopiskelijoiden suhtautuminen siihen. Tutkimuksen kohteena\nolivat luokanopettajaopiskelijoiden merkityksenannot ja heid\u00e4n kokemansa\nhaasteet opetuskeskusteluun liittyen. Aineisto ker\u00e4ttiin videoimalla yksi\noppitunti nelj\u00e4lt\u00e4 harjoitteluun osallistuvalta opiskelijalta ja haastattelemalla\nheit\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisesti ett\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4. Opiskelijoiden opetuskeskustelulle\nantamia merkityksi\u00e4 tarkasteltiin hy\u00f6dynt\u00e4en Mortimerin ja Scottin (2003)\nopettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen luokittelua. Haasteet, joita\nluokanopettajaopiskelijat opetuskeskustelussa kohtasivat, teemoiteltiin\naineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Ryhm\u00e4haastattelussa oltiin kiinnostuneita opiskelijoiden\nmahdollisista havainnoista koskien opettaja-oppilas \u2013vuorovaikutussuhteen\nj\u00e4nnitteit\u00e4 (Rawlins 2000).\nSek\u00e4 ryhm\u00e4haastatteluaineistossa ett\u00e4 opiskelijoiden kertoessa siit\u00e4,\nmillaista opetuskeskustelua heid\u00e4n videoidulla oppitunnillaan oli syntynyt\nilmeni haastateltavien n\u00e4kemys siit\u00e4, ett\u00e4 opetus ilmenee eritasoisena ja sit\u00e4\nvoidaan luokitella hierarkisesti. Ylimm\u00e4ll\u00e4 tasolla opetuskeskustelun koetaan\nolevan dialogista ja vuorovaikutteista, mutta haastateltavien n\u00e4kemyksen\u00e4 oli,\nett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ihannetasoon p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n vain harjoittelemalla opetuskeskustelun\nk\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Luokanopettajaopiskelijat nimesiv\u00e4t useita haasteita, joita he kohtaavat\nopetuskeskustelussa. Suurimpana omakohtaisena haasteena opiskelijat pitiv\u00e4t\nkokemuksen puutetta, jonka n\u00e4htiin vaikuttavan moniin muihin haasteisiin.\nOpiskelijat olivat huomanneet erilaisten opettaja-oppilas \u2013\nvuorovaikutussuhteeseen liittyvien j\u00e4nnitteiden ilmenemisen opetuksessa.\nN\u00e4ist\u00e4 etenkin ilmaisemisen ja suojaamisen v\u00e4linen j\u00e4nnite liittyi heid\u00e4n\nmielest\u00e4\u00e4n oleellisesti opetuskeskusteluun.\nOpiskelijoiden nime\u00e4m\u00e4t haasteet opetuskeskustelussa antavat arvokasta\ntietoa opettajankoulutukseen ja opintojen suunnitteluun siit\u00e4, mihin opiskelijat\nkaipaavat opinnoissaan tukea.\nAvainsanat: opetuskeskustelu, dialogisuus, luokkahuonevuorovaikutus,\nopetusharjoittelu", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Terhi Latvanen (tesulatv) on 2011-02-13 13:54:27.170358. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-02-13T13:54:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102131768.pdf: 399849 bytes, checksum: 7e8d51b6a343367191e1a1e793316256 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: 22be51b6e2021d6bcc00913368027aef (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-13T13:54:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102131768.pdf: 399849 bytes, checksum: 7e8d51b6a343367191e1a1e793316256 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: 22be51b6e2021d6bcc00913368027aef (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskeskustelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102131768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetuskeskustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26553
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:28Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dbcd6266-6f6f-40ca-a76d-97c7310490b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201102131768.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Latvanen, Terhi Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset opetuskeskustelu dialogisuus luokkahuonevuorovaikutus opetusharjoittelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus
title Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
topic opetuskeskustelu dialogisuus luokkahuonevuorovaikutus opetusharjoittelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dialogisuus luokkahuonevuorovaikutus opetusharjoittelu opetuskeskustelu vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26553 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102131768
work_keys_str_mv AT latvanenterhi luokanopettajaopiskelijoidenopetuskeskustelulleantamatmerkitykset