Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvät tunteet ovat yhteydessä seitsemäsluokkalaisten nuorten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin. Lisäksi selvitettiin, onko tämä yhteys erilainen tytöillä ja pojilla. Vanhempien tunteiden osalta tarkasteltiin sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.
Tutkimus on osa laajempaa Alkuportaat -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin kyselylomakkeilla seitsemäsluokkalaisilta nuorilta ja heidän vanhemmiltaan neljällä eri paikkakunnalla keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui 1802 nuorta sekä 767 äitiä ja 432 isää. Nuorista 46,9 % (n = 845) oli tyttöjä, 51,3 % (n = 924) poikia, ja 1,8 % (n = 33) nuorista ei ilmoittanut sukupuoltaan. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että äidin myönteiset tunteet olivat positiivisesti yhteydessä nuorten matematiikan osaamista koskeviin kykyattribuutioihin. Isän kielteiset tunteet olivat yhteydessä positiivisesti yritysattribuutioihin ja negatiivisesti kykyattribuutioihin. Yhteys oli erilainen tytöillä ja pojilla. Vanhempien tunteiden ja yritys- ja kykyattribuutioiden väliset yhteydet olivat erilaisia tytöillä ja pojilla.
Tämä tutkimus osoitti vanhempien kotitehtävätilanteissa kokemien tunteiden olevan yhteydessä nuorten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin. Isän kielteiset tunteet olivat sekä positiivisesti että negatiivisesti yhteydessä tyttöjen ja poikien kausaaliattribuutioihin, joten etenkin isän ilmaisemiin tunteisiin kotitehtävätilanteissa tulisi kiinnittää huomiota.
|