Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus

Koulukiusaamisella on todettu olevan vakavia ja kauaskantoisia seurauksia, mutta ongelmat voivat myös ilmetä jo alakoulussa. Esimerkiksi koulusuoriutumisen on todettu olevan heikompaa kiusatuilla lapsilla. Suoriutuminen taas on yhteydessä oppimisen minäuskomuksiin ja oppimiseen liittyviin tunteis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Krook, Essi, Jaakonaho , Viliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103755
_version_ 1836034467376922624
author Krook, Essi Jaakonaho , Viliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Krook, Essi Jaakonaho , Viliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Krook, Essi Jaakonaho , Viliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Krook, Essi
datasource_str_mv jyx
description Koulukiusaamisella on todettu olevan vakavia ja kauaskantoisia seurauksia, mutta ongelmat voivat myös ilmetä jo alakoulussa. Esimerkiksi koulusuoriutumisen on todettu olevan heikompaa kiusatuilla lapsilla. Suoriutuminen taas on yhteydessä oppimisen minäuskomuksiin ja oppimiseen liittyviin tunteisiin. Myös psykologisen turvallisuuden on havaittu olevan yhteydessä koulusuoriutumiseen. Näitä muuttujia ei ole kuitenkaan yhdistetty tutkimuksessa eikä tutkimusta ole tehty koulutaipaleensa alussa olevilla lapsilla. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko kiusaamiskokemuksilla yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyvin minäuskomuksiin (minäpystyvyyteen ja minäkäsitykseen) ja tunteisiin. Lisäksi selvitettiin, moderoiko psykologinen turvallisuus kiusaamiskokemusten yhteyttä lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin ja tunteisiin. Otos muodostui riskiryhmästä, joilla oli todettu ikätasoa heikommat lukemisen taidot, matematiikan taidot ja/tai ADHD-oireita, sekä verrokkiryhmästä, joilla oli ikätasoiset taidot ja ei ADHD-oireita. Ryhmään kuulumisen vaikutus eli seurantaryhmästatus kontrolloitiin. Tutkimus on osa InterLearnin Pieni Karhu –seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto (N = 213) on kerätty syksyllä 2023 ja keväällä 2024 kahdeksan paikkakunnan kouluissa ensimmäisen luokan oppilailta. Analyyseissä tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimia ja tutkimuskysymyksiin vastattiin lineaarisella regressioanalyysillä ja hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä. Kiusatuksi tuleminen ei selittänyt minäuskomuksia tai oppimiseen liittyvää pitämisen tunnetta. Kiusaamisella oli pieni yhteys jännittämiseen. Psykologisella turvallisuudella ei ollut muuntavaa vaikutusta tutkittuihin yhteyksiin, mutta se selitti minäpystyvyyttä ja pitämistä tilastollisesti merkitsevästi. Kontrolloitava tekijä, eli lapsen seurantaryhmästatus, selitti tilastollisesti merkitsevän osan minäkäsityksen ja jännittämisen vaihtelusta. Minäpystyvyyteen seurantaryhmästatuksella oli myös tilastollisesti merkitsevä selitysosuus, joskaan ei yhtä suuri kuin psykologisella turvallisuudella. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kiusaamisella ei ole vielä koulutaipaleen alussa suurta vaikutusta lasten oppimisen minäuskomuksiin tai oppimiseen liittyviin tunteisiin. On kuitenkin tärkeää puuttua oppimiseen liittyvään jännittämiseen ja vahvistaa oppijaminäuskomuksia, jotteivat ongelmat näissä vaikuttaisi ajan mittaan kielteisesti oppilaiden koulusuoriutumiseen ja kouluhyvinvointiin.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen , Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Krook, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaakonaho , Viliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T05:41:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T05:41:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulukiusaamisella on todettu olevan vakavia ja kauaskantoisia seurauksia, mutta ongelmat \nvoivat my\u00f6s ilmet\u00e4 jo alakoulussa. Esimerkiksi koulusuoriutumisen on todettu olevan \nheikompaa kiusatuilla lapsilla. Suoriutuminen taas on yhteydess\u00e4 oppimisen \nmin\u00e4uskomuksiin ja oppimiseen liittyviin tunteisiin. My\u00f6s psykologisen turvallisuuden on \nhavaittu olevan yhteydess\u00e4 koulusuoriutumiseen. N\u00e4it\u00e4 muuttujia ei ole kuitenkaan yhdistetty \ntutkimuksessa eik\u00e4 tutkimusta ole tehty koulutaipaleensa alussa olevilla lapsilla. T\u00e4m\u00e4n \ntutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko kiusaamiskokemuksilla yhteys lukemiseen ja \nmatematiikkaan liittyvin min\u00e4uskomuksiin (min\u00e4pystyvyyteen ja min\u00e4k\u00e4sitykseen) ja \ntunteisiin. Lis\u00e4ksi selvitettiin, moderoiko psykologinen turvallisuus kiusaamiskokemusten \nyhteytt\u00e4 lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin min\u00e4uskomuksiin ja tunteisiin. Otos \nmuodostui riskiryhm\u00e4st\u00e4, joilla oli todettu ik\u00e4tasoa heikommat lukemisen taidot, \nmatematiikan taidot ja/tai ADHD-oireita, sek\u00e4 verrokkiryhm\u00e4st\u00e4, joilla oli ik\u00e4tasoiset taidot \nja ei ADHD-oireita. Ryhm\u00e4\u00e4n kuulumisen vaikutus eli seurantaryhm\u00e4status kontrolloitiin. \nTutkimus on osa InterLearnin Pieni Karhu \u2013seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto (N = \n213) on ker\u00e4tty syksyll\u00e4 2023 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024 kahdeksan paikkakunnan kouluissa \nensimm\u00e4isen luokan oppilailta. Analyyseiss\u00e4 tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimia ja \ntutkimuskysymyksiin vastattiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4 ja hierarkkisella lineaarisella \nregressioanalyysill\u00e4. Kiusatuksi tuleminen ei selitt\u00e4nyt min\u00e4uskomuksia tai oppimiseen \nliittyv\u00e4\u00e4 pit\u00e4misen tunnetta. Kiusaamisella oli pieni yhteys j\u00e4nnitt\u00e4miseen. Psykologisella \nturvallisuudella ei ollut muuntavaa vaikutusta tutkittuihin yhteyksiin, mutta se selitti \nmin\u00e4pystyvyytt\u00e4 ja pit\u00e4mist\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Kontrolloitava tekij\u00e4, eli lapsen \nseurantaryhm\u00e4status, selitti tilastollisesti merkitsev\u00e4n osan min\u00e4k\u00e4sityksen ja j\u00e4nnitt\u00e4misen \nvaihtelusta. Min\u00e4pystyvyyteen seurantaryhm\u00e4statuksella oli my\u00f6s tilastollisesti merkitsev\u00e4 \nselitysosuus, joskaan ei yht\u00e4 suuri kuin psykologisella turvallisuudella. Tulosten perusteella \nvoidaan todeta, ett\u00e4 kiusaamisella ei ole viel\u00e4 koulutaipaleen alussa suurta vaikutusta lasten \noppimisen min\u00e4uskomuksiin tai oppimiseen liittyviin tunteisiin. On kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 puuttua \noppimiseen liittyv\u00e4\u00e4n j\u00e4nnitt\u00e4miseen ja vahvistaa oppijamin\u00e4uskomuksia, jotteivat ongelmat \nn\u00e4iss\u00e4 vaikuttaisi ajan mittaan kielteisesti oppilaiden koulusuoriutumiseen ja kouluhyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-19T05:41:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T05:41:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoriutumistunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin min\u00e4uskomuksiin sek\u00e4 tunteisiin oppimisvaikeusriskiss\u00e4 olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykologinen turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103755
language fin
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8783a38d-17cf-4566-bb35-35facd56083e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506195544.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Krook, Essi Jaakonaho , Viliina Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus oppimisen minäpystyvyys oppimisen minäkäsitys suoriutumistunteet Psykologia Psychology minäpystyvyys psykologinen turvallisuus koulukiusaaminen matematiikka lukeminen
title Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus
title_full Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus
title_fullStr Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus
title_full_unstemmed Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus
title_short Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla
title_sort kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus
title_sub psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus
title_txtP Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin minäuskomuksiin sekä tunteisiin oppimisvaikeusriskissä olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus
topic oppimisen minäpystyvyys oppimisen minäkäsitys suoriutumistunteet Psykologia Psychology minäpystyvyys psykologinen turvallisuus koulukiusaaminen matematiikka lukeminen
topic_facet Psychology Psykologia koulukiusaaminen lukeminen matematiikka minäpystyvyys oppimisen minäkäsitys oppimisen minäpystyvyys psykologinen turvallisuus suoriutumistunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103755 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195544
work_keys_str_mv AT krookessi kiusaamiskokemustenyhteyslukemiseenjamatematiikkaanliittyviinminäuskomuksiinsekätuntei