Sustainability communication in brand image construction a case study of Lumene and Sand & sky

Huoli luonnosta ja sen kestävyydestä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmenien aikana, jonka vuoksi myös kosmetiikkayritykset ovat joutuneet muuttamaan tai hiomaan markkinointitapojaan pysyäkseen kuluttajien suosiossa. Ekologisuudelle ja luonnon kestävyydelle annetaan yhä enemmän arvoa, mikä nä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malinen, Rosanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103495
Description
Summary:Huoli luonnosta ja sen kestävyydestä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmenien aikana, jonka vuoksi myös kosmetiikkayritykset ovat joutuneet muuttamaan tai hiomaan markkinointitapojaan pysyäkseen kuluttajien suosiossa. Ekologisuudelle ja luonnon kestävyydelle annetaan yhä enemmän arvoa, mikä näkyy erityisesti kosmetiikkabrändien kommunikoinnissa asiakkailleen ja täten myös heidän brändikuvassaan. Brändit pyrkivät näyttäytymään ekologisina ja vastuullisina markkinoinnissaan ja hyödyntävät tähän erinäisiä keinoja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten kosmetiikkabrändit Lumene ja Sand & Sky rakentavat kestävän kehityksen brändikuvaansa multimodaalisen viestinnän avulla verkkosivuillaan. Tutkimuksessa sovelletaan multimodaalista kriittistä diskurssianalyysiä ekologisen kielen tutkimuksen näkökulmasta, ja analysoidaan sekä tekstuaalisia että visuaalisia elementtejä, jotka välittävät kestävyyteen liittyviä viestejä. Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että molemmat brändit korostavat puhtauden, luonnon ja vastuullisuuden teemoja, hyödyntäen yritysten sijainteja, eli Suomea ja Australiaa, vahvistaakseen kestävän kehityksen uskottavuuttaan asiakkaan silmissä. Visuaaliset elementit, kuten kirkkaat vedet, metsät ja auringonvalo, tukevat sanallisia viestejä ja vahvistavat brändien kestävän kehityksen arvoja, kuten luonnon resurssien säästämistä ja tuotannon pitämistä vastuullisena. Analyysi paljastaa, että sekä suorat kestävyyteen liittyvät väitteet että hienovaraiset ympäristöviestit yhdessä rakentavat kuluttajien luottamusta ja kuvaa yrityksistä vastuullisina, ympäristötietoisina toimijoina kosmetiikkateollisuudessa. Tutkimus korostaa multimodaalisten strategioiden merkitystä kestävän kehityksen markkinoinnissa kauneusalalla. Multimodaaliset elementit yhdistettynä sanallisiin väitteisiin vahvistavat väitteitä ja tukevat sitä kuvaa, jonka yritykset tahtovat itsestään esittää. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe omalle tutkimukselleni olisi tutkia itse kuluttajien näkemyksiä brändien vastuullisuudesta, ehkäpä kyselytutkimuksen merkeissä.