Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa

Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee taidelähtöisten opetusmenetelmien mahdollisuuksia tukea kielenoppimista alakoulun opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten taidelähtöiset menetelmät, erityisesti perinteinen japanilainen kamishibai-tarinateatteri, voivat rikastuttaa vieraan kielen o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sormunen, Anniina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103486
_version_ 1834947392101679104
author Sormunen, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sormunen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sormunen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sormunen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee taidelähtöisten opetusmenetelmien mahdollisuuksia tukea kielenoppimista alakoulun opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten taidelähtöiset menetelmät, erityisesti perinteinen japanilainen kamishibai-tarinateatteri, voivat rikastuttaa vieraan kielen opetusta ja edistää oppilaiden aktiivista osallistumista, itseilmaisua ja oppimismotivaatiota. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, ja aineistona toimi seitsemän luokanopettajaopiskelijoiden suunnittelemaa ja osittain toteuttamaa monialaista oppimiskokonaisuutta sekä niihin liittyvät ryhmäreflektiot. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tuloksista ilmeni, että taidelähtöiset menetelmät, kuten kamishibai, tukevat kielenoppimisen tavoitteita monipuolisesti erityisesti silloin, kun oppimisympäristö mahdollistaa oppilaiden aktiivisen toimijuuden ja luovan itseilmaisun. Kamishibai tarjosi autenttisia ja merkityksellisiä kielenkäytön tilanteita, jotka vahvistivat sekä sanaston ja rakenteiden oppimista että kulttuurista ja emotionaalista ymmärrystä. Opettajaopiskelijat kokivat, että taidelähtöiset menetelmät motivoivat oppilaita, tukivat monilukutaitoa ja loivat tilaa oppilaiden omille kokemuksille ja ideoille. Tutkimus osoittaa, että taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien pedagoginen hyödyntäminen edellyttää huolellista suunnittelua ja riittävästi aikaa opetuksen valmisteluun. Menetelmien käyttö vahvisti oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllistä oppimista, mutta toi esiin myös haasteita, kuten materiaalien saatavuuden ja tarinankerronnan taitojen tarpeen. Tulokset tarjoavat hyödyllisiä näkökulmia opettajankoulutukseen ja kielenopetuksen kehittämiseen luovuuden ja osallistavuuden näkökulmista. This Master’s thesis explores the potential of arts-based teaching methods to support language learning in primary education. The aim of the study is to examine how arts-based approaches, particularly the traditional Japanese storytelling theatre kamishibai, can enrich foreign language instruction and promote pupils’ active participation, self-expression, and motivation to learn. The study adopts a qualitative research approach, using data collected from seven interdisciplinary learning material packages designed and partially implemented by student teachers, as well as their group reflections on the teaching experiences. The data were analysed using both theory-driven and data-driven content analysis. The results indicate that arts-based methods such as kamishibai support language learning in diverse and engaging ways, especially when learning environments encourage pupils’ active agency and allow room for creative expression. Kamishibai provided authentic and meaningful contexts for language use, enhancing not only the acquisition of vocabulary and structures, but also pupils’ emotional and cultural understanding. Student teachers reported that arts-based methods increased pupil motivation, supported multiliteracy skills, and created space for learners’ personal ideas and experiences. The findings suggest that while arts-based and activity-oriented methods have strong pedagogical potential, their successful implementation requires careful planning and sufficient preparation time. Although challenges such as access to materials and storytelling skills were noted, these methods were found to enhance pupils’ engagement and collaborative learning. This study offers valuable insights for teacher education and the development of language teaching practices from the perspectives of creativity and inclusion.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sormunen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T10:06:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T10:06:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103486", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma tarkastelee taidel\u00e4ht\u00f6isten opetusmenetelmien mahdollisuuksia tukea kielenoppimista alakoulun opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t, erityisesti perinteinen japanilainen kamishibai-tarinateatteri, voivat rikastuttaa vieraan kielen opetusta ja edist\u00e4\u00e4 oppilaiden aktiivista osallistumista, itseilmaisua ja oppimismotivaatiota. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin laadullista l\u00e4hestymistapaa, ja aineistona toimi seitsem\u00e4n luokanopettajaopiskelijoiden suunnittelemaa ja osittain toteuttamaa monialaista oppimiskokonaisuutta sek\u00e4 niihin liittyv\u00e4t ryhm\u00e4reflektiot.\n\nAineisto analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tuloksista ilmeni, ett\u00e4 taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t, kuten kamishibai, tukevat kielenoppimisen tavoitteita monipuolisesti erityisesti silloin, kun oppimisymp\u00e4rist\u00f6 mahdollistaa oppilaiden aktiivisen toimijuuden ja luovan itseilmaisun. Kamishibai tarjosi autenttisia ja merkityksellisi\u00e4 kielenk\u00e4yt\u00f6n tilanteita, jotka vahvistivat sek\u00e4 sanaston ja rakenteiden oppimista ett\u00e4 kulttuurista ja emotionaalista ymm\u00e4rryst\u00e4. Opettajaopiskelijat kokivat, ett\u00e4 taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t motivoivat oppilaita, tukivat monilukutaitoa ja loivat tilaa oppilaiden omille kokemuksille ja ideoille.\n\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 taidel\u00e4ht\u00f6isten ja toiminnallisten menetelmien pedagoginen hy\u00f6dynt\u00e4minen edellytt\u00e4\u00e4 huolellista suunnittelua ja riitt\u00e4v\u00e4sti aikaa opetuksen valmisteluun. Menetelmien k\u00e4ytt\u00f6 vahvisti oppilaiden osallisuutta ja yhteis\u00f6llist\u00e4 oppimista, mutta toi esiin my\u00f6s haasteita, kuten materiaalien saatavuuden ja tarinankerronnan taitojen tarpeen. Tulokset tarjoavat hy\u00f6dyllisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia opettajankoulutukseen ja kielenopetuksen kehitt\u00e4miseen luovuuden ja osallistavuuden n\u00e4k\u00f6kulmista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Master\u2019s thesis explores the potential of arts-based teaching methods to support language learning in primary education. The aim of the study is to examine how arts-based approaches, particularly the traditional Japanese storytelling theatre kamishibai, can enrich foreign language instruction and promote pupils\u2019 active participation, self-expression, and motivation to learn. The study adopts a qualitative research approach, using data collected from seven interdisciplinary learning material packages designed and partially implemented by student teachers, as well as their group reflections on the teaching experiences.\n\nThe data were analysed using both theory-driven and data-driven content analysis. The results indicate that arts-based methods such as kamishibai support language learning in diverse and engaging ways, especially when learning environments encourage pupils\u2019 active agency and allow room for creative expression. Kamishibai provided authentic and meaningful contexts for language use, enhancing not only the acquisition of vocabulary and structures, but also pupils\u2019 emotional and cultural understanding. Student teachers reported that arts-based methods increased pupil motivation, supported multiliteracy skills, and created space for learners\u2019 personal ideas and experiences.\n\nThe findings suggest that while arts-based and activity-oriented methods have strong pedagogical potential, their successful implementation requires careful planning and sufficient preparation time. Although challenges such as access to materials and storytelling skills were noted, these methods were found to enhance pupils\u2019 engagement and collaborative learning. This study offers valuable insights for teacher education and the development of language teaching practices from the perspectives of creativity and inclusion.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T10:06:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T10:06:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taidel\u00e4ht\u00f6iset opetusmenetelm\u00e4t alakoulun kielenopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125302", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103486
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebebce81-d830-4fc2-b634-b8c4ceb87439\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125302.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sormunen, Anniina Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa Varhaiskasvatus Early Childhood Education opetus opetusmenetelmät oppiminen kieli ja kielet toiminnalliset menetelmät kielen oppiminen alakoulu taidekasvatus taidelähtöiset menetelmät oppimisympäristö
title Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa
title_full Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa
title_fullStr Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa
title_full_unstemmed Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa
title_short Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa
title_sort taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa
title_txtP Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education opetus opetusmenetelmät oppiminen kieli ja kielet toiminnalliset menetelmät kielen oppiminen alakoulu taidekasvatus taidelähtöiset menetelmät oppimisympäristö
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus alakoulu kielen oppiminen kieli ja kielet opetus opetusmenetelmät oppiminen oppimisympäristö taidekasvatus taidelähtöiset menetelmät toiminnalliset menetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103486 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125302
work_keys_str_mv AT sormunenanniina taidelähtöisetopetusmenetelmätalakoulunkielenopetuksessa