Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella tietoisen kuluttamisen roolia Z-sukupolven second hand –vaatekulutuksessa. Tutkielma pyrkii myös tarkastelemaan Z-sukupolven käsityksiä second hand –vaatteiden ostomotiiveista ja analysoimaan niiden ja tietoisen kuluttamisen välisiä yhteyksiä. Tutkielma...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Raappana, Karita, Saarela, Rasmus
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103474
_version_ 1834947392093290496
author Raappana, Karita Saarela, Rasmus
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raappana, Karita Saarela, Rasmus Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raappana, Karita Saarela, Rasmus Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raappana, Karita
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella tietoisen kuluttamisen roolia Z-sukupolven second hand –vaatekulutuksessa. Tutkielma pyrkii myös tarkastelemaan Z-sukupolven käsityksiä second hand –vaatteiden ostomotiiveista ja analysoimaan niiden ja tietoisen kuluttamisen välisiä yhteyksiä. Tutkielma pyrkii lisäämään tietämystä tietoisesta kuluttamisesta ja second hand -vaatekulutuksesta kestävän kulutuksen ilmiöinä, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen. Tutkielman kohderyhmä muodostuu ympäristötietoisesta Z-sukupolvesta, jolla on merkittävä rooli yhteiskunnallisessa muutoksessa kohti kestävämpiä kulutustottumuksia. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja sen aineisto koostui seitsemästä fokusryhmähaastattelusta (n=29). Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että tietoisen kuluttamisen eri ulottuvuudet ilmenevät Z-sukupolven second hand –vaatekulutuksessa. Toisaalta Z-sukupolvi kokee, että second hand –vaatteet saattavat lisätä harkitsematonta kulutusta, minkä vuoksi niillä ei nähdä olevan ainoastaan positiivisia vaikutuksia ympäristölle ja yhteiskunnalle. Z-sukupolven motivaatio ostaa second hand –vaatteita koostuu ekologisista, taloudellisista ja harrastuksellisista syistä, ja tietoisen kuluttamisen ulottuvuuksien ja ostomotiivien välillä on havaittavissa yhtäläisyyksiä, jotka kuvaavat second hand –vaatekulutuksen ja tietoisen kuluttamisen välistä yhteyttä. Tutkimuksen teoreettinen kontribuutio osoittaa, että Z-sukupolvi välittää kulutuksensa seurauksista ja pyrkii tietoiseen second hand –vaatekulutukseen, vaikka kokeekin sen haastavana. Yhteiskunnan ja yritysten tulee kannustaa kuluttajia tietoisiin kulutustottumuksiin, jotta second hand –vaatekulutus tukisi kestävää kehitystä pitkällä tähtäimellä.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raappana, Karita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarela, Rasmus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T08:45:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T08:45:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella tietoisen kuluttamisen roolia Z-sukupolven second hand \u2013vaatekulutuksessa. Tutkielma pyrkii my\u00f6s tarkastelemaan Z-sukupolven k\u00e4sityksi\u00e4 second hand \u2013vaatteiden ostomotiiveista ja analysoimaan niiden ja tietoisen kuluttamisen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Tutkielma pyrkii lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tiet\u00e4myst\u00e4 tietoisesta kuluttamisesta ja second hand -vaatekulutuksesta kest\u00e4v\u00e4n kulutuksen ilmi\u00f6in\u00e4, mik\u00e4 tekee aiheesta ajankohtaisen. Tutkielman kohderyhm\u00e4 muodostuu ymp\u00e4rist\u00f6tietoisesta Z-sukupolvesta, jolla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli yhteiskunnallisessa muutoksessa kohti kest\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 kulutustottumuksia. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja sen aineisto koostui seitsem\u00e4st\u00e4 fokusryhm\u00e4haastattelusta (n=29). Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 tietoisen kuluttamisen eri ulottuvuudet ilmenev\u00e4t Z-sukupolven second hand \u2013vaatekulutuksessa. Toisaalta Z-sukupolvi kokee, ett\u00e4 second hand \u2013vaatteet saattavat lis\u00e4t\u00e4 harkitsematonta kulutusta, mink\u00e4 vuoksi niill\u00e4 ei n\u00e4hd\u00e4 olevan ainoastaan positiivisia vaikutuksia ymp\u00e4rist\u00f6lle ja yhteiskunnalle. Z-sukupolven motivaatio ostaa second hand \u2013vaatteita koostuu ekologisista, taloudellisista ja harrastuksellisista syist\u00e4, ja tietoisen kuluttamisen ulottuvuuksien ja ostomotiivien v\u00e4lill\u00e4 on havaittavissa yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, jotka kuvaavat second hand \u2013vaatekulutuksen ja tietoisen kuluttamisen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkimuksen teoreettinen kontribuutio osoittaa, ett\u00e4 Z-sukupolvi v\u00e4litt\u00e4\u00e4 kulutuksensa seurauksista ja pyrkii tietoiseen second hand \u2013vaatekulutukseen, vaikka kokeekin sen haastavana. Yhteiskunnan ja yritysten tulee kannustaa kuluttajia tietoisiin kulutustottumuksiin, jotta second hand \u2013vaatekulutus tukisi kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 pitk\u00e4ll\u00e4 t\u00e4ht\u00e4imell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-12T08:45:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T08:45:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103474
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/310bcc69-c319-49b6-b8ad-258e8b3f72e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125289.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raappana, Karita Saarela, Rasmus Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa Markkinointi Marketing
title Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa
title_full Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa
title_fullStr Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa
title_full_unstemmed Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa
title_short Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa
title_sort tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio z sukupolven second hand vaatekulutuksessa
title_txtP Tietoinen kuluttaminen ja ostomotivaatio Z-sukupolven second hand -vaatekulutuksessa
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103474 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125289
work_keys_str_mv AT raappanakarita tietoinenkuluttaminenjaostomotivaatiozsukupolvensecondhandvaatekulutuksessa