Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä

Toimivalla työyhteisöviestinnällä voidaan sitouttaa työntekijöitä ja vahvistaa työn viihtyvyyttä, mikä tuo organisaatiolle ja yksilölle merkittäviä hyötyjä. Toisaalta työyhteisöviestinnän monitahoinen luonne, monipuolistuneet sidosryhmien odotukset sekä kasvaneet läpinäkyvyyden vaatimukset asettavat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nokka, Salla
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103307
_version_ 1835219122969903104
author Nokka, Salla
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nokka, Salla Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nokka, Salla Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nokka, Salla
datasource_str_mv jyx
description Toimivalla työyhteisöviestinnällä voidaan sitouttaa työntekijöitä ja vahvistaa työn viihtyvyyttä, mikä tuo organisaatiolle ja yksilölle merkittäviä hyötyjä. Toisaalta työyhteisöviestinnän monitahoinen luonne, monipuolistuneet sidosryhmien odotukset sekä kasvaneet läpinäkyvyyden vaatimukset asettavat organisaatioille haasteita tunnistaa ja täyttää työntekijöidensä tarpeet. Lisäksi erityisesti nuorten työntekijöiden sitouttaminen pitkäaikaisesti osaksi organisaatiota on yhä haastavampaa. Nuorten näkemyksiä toimivaa työyhteisöviestintää kohtaan on tutkittu pääosin määrällisten lähestymistapojen, rajattujen teemojen tai eri ilmiöiden, kuten työnantajan houkuttelevuuden, näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli siten tutkia, minkälaista on nuorten mielestä toimiva työyhteisöviestintä ja sen johtaminen heidän subjektiivisten odotustensa ja kokemustensa kautta. Tavoitteena oli tarjota organisaatioille konkreettisia työkaluja nuorten sitouttamiseen ja positiivisen työpaikkakokemuksen luomiseen työyhteisöviestinnän keinoin. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Keski-Suomen Kauppakamarin viestintävaliokunnalle ja Tulevaisuuden markkinointi- ja viestintäosaaminen -työryhmälle. Tutkimus syvensi aikaisempien tutkimusten tuloksia nuorten näkemyksistä työyhteisöviestintään liittyen hyödyntäen laadullista, abduktiivista ja fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kymmenen 19–24-vuotiasta nuorta työntekijää kaupan, matkailu- ja ravitsemustoiminnan, IT:n ja teollisuuden aloilta Keski-Suomessa. Aineisto analysointiin temaattisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella työyhteisöviestinnän onnistumista edistävät nuorten näkökulmasta selkeä tiedonkulku, psykologisesti turvallinen ja arvostava ilmapiiri, osallistumisen ja kehittymisen mahdollisuudet, laadukkaat sosiaaliset suhteet, yhteisöllisyys, sosiaalisen tuen saatavuus sekä dialoginen johtamisviestintä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että organisaatioiden tulisi keskittyä näihin teemoihin nuorten sitouttamiseksi sekä heidän myönteisen työpaikkakokemuksensa varmistamiseksi.
first_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lievonen, Matias", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nokka, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T07:47:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T07:47:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toimivalla ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4ll\u00e4 voidaan sitouttaa ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 ja vahvistaa ty\u00f6n viihtyvyytt\u00e4, mik\u00e4 tuo organisaatiolle ja yksil\u00f6lle merkitt\u00e4vi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4. Toisaalta ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4n monitahoinen luonne, monipuolistuneet sidosryhmien odotukset sek\u00e4 kasvaneet l\u00e4pin\u00e4kyvyyden vaatimukset asettavat organisaatioille haasteita tunnistaa ja t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6idens\u00e4 tarpeet. Lis\u00e4ksi erityisesti nuorten ty\u00f6ntekij\u00f6iden sitouttaminen pitk\u00e4aikaisesti osaksi organisaatiota on yh\u00e4 haastavampaa.\n\nNuorten n\u00e4kemyksi\u00e4 toimivaa ty\u00f6yhteis\u00f6viestint\u00e4\u00e4 kohtaan on tutkittu p\u00e4\u00e4osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisten l\u00e4hestymistapojen, rajattujen teemojen tai eri ilmi\u00f6iden, kuten ty\u00f6nantajan houkuttelevuuden, n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli siten tutkia, mink\u00e4laista on nuorten mielest\u00e4 toimiva ty\u00f6yhteis\u00f6viestint\u00e4 ja sen johtaminen heid\u00e4n subjektiivisten odotustensa ja kokemustensa kautta. Tavoitteena oli tarjota organisaatioille konkreettisia ty\u00f6kaluja nuorten sitouttamiseen ja positiivisen ty\u00f6paikkakokemuksen luomiseen ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4n keinoin. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Keski-Suomen Kauppakamarin viestint\u00e4valiokunnalle ja Tulevaisuuden markkinointi- ja viestint\u00e4osaaminen -ty\u00f6ryhm\u00e4lle.\n\nTutkimus syvensi aikaisempien tutkimusten tuloksia nuorten n\u00e4kemyksist\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6viestint\u00e4\u00e4n liittyen hy\u00f6dynt\u00e4en laadullista, abduktiivista ja fenomenografista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kymmenen 19\u201324-vuotiasta nuorta ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 kaupan, matkailu- ja ravitsemustoiminnan, IT:n ja teollisuuden aloilta Keski-Suomessa. Aineisto analysointiin temaattisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTulosten perusteella ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4n onnistumista edist\u00e4v\u00e4t nuorten n\u00e4k\u00f6kulmasta selke\u00e4 tiedonkulku, psykologisesti turvallinen ja arvostava ilmapiiri, osallistumisen ja kehittymisen mahdollisuudet, laadukkaat sosiaaliset suhteet, yhteis\u00f6llisyys, sosiaalisen tuen saatavuus sek\u00e4 dialoginen johtamisviestint\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 organisaatioiden tulisi keskitty\u00e4 n\u00e4ihin teemoihin nuorten sitouttamiseksi sek\u00e4 heid\u00e4n my\u00f6nteisen ty\u00f6paikkakokemuksensa varmistamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-10T07:47:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T07:47:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten odotukset ja kokemukset ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105108", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103307
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dfe35df7-73cf-43d6-8e48-6743110fd1e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105108.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nokka, Salla Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä Viestinnän johtaminen Corporate Communication
title Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä
title_full Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä
title_fullStr Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä
title_full_unstemmed Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä
title_short Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä
title_sort nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä
title_txtP Nuorten odotukset ja kokemukset työyhteisöviestinnästä
topic Viestinnän johtaminen Corporate Communication
topic_facet Corporate Communication Viestinnän johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105108
work_keys_str_mv AT nokkasalla nuortenodotuksetjakokemuksettyöyhteisöviestinnästä