Dataako koulu vai kouluko dataa? asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta

Tässä tutkimuksessa tutkittiin asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena asiantuntijat kuvaavat koulun tehtäviä datafikaation näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavaa sisällönanaly...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laasonen, Eino
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103101
_version_ 1835219122512723968
author Laasonen, Eino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laasonen, Eino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laasonen, Eino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laasonen, Eino
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena asiantuntijat kuvaavat koulun tehtäviä datafikaation näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Aineisto oli osa Kohti datalukutaitoa -hanketta ja sisälsi 25 koulutuspolitiikan, koulutusteknologian ja dataoikeuksien asiantuntijan haastattelua. Näkemyksiä tarkasteltiin Biestan (2010) koulutuksen tehtävien eli kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation avulla. Aineisto analysoitiin ATLAS.ti-ohjelmistolla ja tutkimuskysymykseen soveltuvat näkemykset koodattiin yhteen tai useampaan koulutuksen tehtävään. Aineistoa tarkasteltiin myös aineistolähtöisesti muodostamalla koulutuksen tehtävistä analyysin pohjalta alateemoja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kvalifikaatio näyttäytyi asiantuntijoiden kuvauksissa useimmin. Asiantuntijat painottivat, että koulun tulee opettaa dataan liittyviä taitoja. Datan nähtiin myös mahdollistavan oppimisen tehokkuutta ja nopeutta sekä sillä voitiin kontrolloida kvalifikaatiotehtävän onnistumista. Subjektifikaatiotehtävä esiintyi pääsääntöisesti yhdessä kvalifikaatiotehtävän kanssa; vaikka datassa nähtiin mahdollisuuksia osaamisen seurannassa ja reflektoinnissa, myös dataan liittyvän osaamisen ja kriittisten valintojen tärkeyttä painotettiin. Kvalifikaation ja sosialisaation osalta painotettiin oppimisen ja osallisuuden seurantaa sekä ymmärrystä datasta osana kansalaisena toimimista. Sosialisaatiossa datan ja liitännäisten teknologioiden nähtiin sosialisoivan yksilöitä kohti järjestyksiä ja normeja. Subjektifikaatiossa datan nähtiin tarjoavan mahdollisuuksia itsestä oppimiseen esimerkiksi myönteisten kokemusten kautta.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laasonen, Eino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T13:41:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T13:41:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103101", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin asiantuntijoiden kuvauksia koulun teht\u00e4vist\u00e4 datafikaation n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisena asiantuntijat kuvaavat koulun teht\u00e4vi\u00e4 datafikaation n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. Aineisto oli osa Kohti datalukutaitoa -hanketta ja sis\u00e4lsi 25 koulutuspolitiikan, koulutusteknologian ja dataoikeuksien asiantuntijan haastattelua. N\u00e4kemyksi\u00e4 tarkasteltiin Biestan (2010) koulutuksen teht\u00e4vien eli kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation avulla. Aineisto analysoitiin ATLAS.ti-ohjelmistolla ja tutkimuskysymykseen soveltuvat n\u00e4kemykset koodattiin yhteen tai useampaan koulutuksen teht\u00e4v\u00e4\u00e4n. Aineistoa tarkasteltiin my\u00f6s aineistol\u00e4ht\u00f6isesti muodostamalla koulutuksen teht\u00e4vist\u00e4 analyysin pohjalta alateemoja. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kvalifikaatio n\u00e4ytt\u00e4ytyi asiantuntijoiden kuvauksissa useimmin. Asiantuntijat painottivat, ett\u00e4 koulun tulee opettaa dataan liittyvi\u00e4 taitoja. Datan n\u00e4htiin my\u00f6s mahdollistavan oppimisen tehokkuutta ja nopeutta sek\u00e4 sill\u00e4 voitiin kontrolloida kvalifikaatioteht\u00e4v\u00e4n onnistumista. Subjektifikaatioteht\u00e4v\u00e4 esiintyi p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti yhdess\u00e4 kvalifikaatioteht\u00e4v\u00e4n kanssa; vaikka datassa n\u00e4htiin mahdollisuuksia osaamisen seurannassa ja reflektoinnissa, my\u00f6s dataan liittyv\u00e4n osaamisen ja kriittisten valintojen t\u00e4rkeytt\u00e4 painotettiin. Kvalifikaation ja sosialisaation osalta painotettiin oppimisen ja osallisuuden seurantaa sek\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 datasta osana kansalaisena toimimista. Sosialisaatiossa datan ja liit\u00e4nn\u00e4isten teknologioiden n\u00e4htiin sosialisoivan yksil\u00f6it\u00e4 kohti j\u00e4rjestyksi\u00e4 ja normeja. Subjektifikaatiossa datan n\u00e4htiin tarjoavan mahdollisuuksia itsest\u00e4 oppimiseen esimerkiksi my\u00f6nteisten kokemusten kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T13:41:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T13:41:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "datafikaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "datalukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun teht\u00e4vist\u00e4 datafikaation n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103101
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e2d53ca-afed-418c-a94d-3c9aded2db3e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044906.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laasonen, Eino Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta datafikaatio koulun tehtävät datalukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulut data
title Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta
title_full Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta
title_fullStr Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta
title_full_unstemmed Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta
title_short Dataako koulu vai kouluko dataa?
title_sort dataako koulu vai kouluko dataa asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta
title_sub asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta
title_txtP Dataako koulu vai kouluko dataa? : asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta
topic datafikaatio koulun tehtävät datalukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulut data
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education data datafikaatio datalukutaito koulun tehtävät koulut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103101 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044906
work_keys_str_mv AT laasoneneino dataakokouluvaikoulukodataaasiantuntijoidenkuvauksiakouluntehtävistädatafikaationnä