Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa

Sosiaalisen kompetenssin kehittäminen on keskeisessä roolissa koulun aloitusvaiheessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin tarkastella, onko oppilaan sosiaalinen kompetenssi yhteydessä opettajan tarjoamaan itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen määrään 1. ja 2. luokalla. Tark...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Reunanen, Rebekka, Heikkinen, Anniina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103014
Kuvaus
Yhteenveto:Sosiaalisen kompetenssin kehittäminen on keskeisessä roolissa koulun aloitusvaiheessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin tarkastella, onko oppilaan sosiaalinen kompetenssi yhteydessä opettajan tarjoamaan itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen määrään 1. ja 2. luokalla. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaan tuen porras yhteydessä opettajalta saatuun tukeen kyseisissä taidoissa. Lisäksi selvitettiin opettajan tuen yhteyttä oppilaan sosiaalisen kompetenssin muutokseen. Tutkimuksen aineisto on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto on kerätty pitkittäistutkimuksena: 1. luokan aineistot lukuvuonna 2017–2018 ja 2. luokan aineisto 2018–2019. Aineisto koostuu yhteensä 52 opettajan kyselylomakkeille tekemistä sosiaalisen kompetenssin ja tuen arvioista koskien 853 oppilasta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistoa analysoitiin lineaarisella ja hierarkkisella regressioanalyysilla sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tulokset osoittivat, että oppilaan sosiaalinen kompetenssi on yhteydessä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen määrään. Analyysit osoittivat myös, että tehostetun ja erityisen tuen oppilaat saivat opettajalta enemmän itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tukea kuin muut oppilaat. Lisäksi tulokset osoittivat oppilaan sosiaalisen kompetenssin pysyvyyttä sekä ettei opettajan lisääntyneellä tuella pystytty tämän tutkimuksen perusteella vaikuttamaan suotuisasti oppilaan sosiaalisen kompetenssin kehitykseen. Vaikuttavia tuen keinoja olisi syytä tarkastella tulevaisuudessa.