Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa

Päiväkodin arjessa lasten keskenään määrittämät toiminnot ja niissä rakentuva sosiaalinen osallisuus ovat jääneet varhaiskasvatuksen tutkimuskentällä vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa tarkastelin lasten keskinäisiä vuorovaikutustilanteita päiväkodissa ja niissä rakentuvaa sosiaalista osallisuut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Perämäki, Monika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102754
_version_ 1833860119631233024
author Perämäki, Monika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Perämäki, Monika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Perämäki, Monika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Perämäki, Monika
datasource_str_mv jyx
description Päiväkodin arjessa lasten keskenään määrittämät toiminnot ja niissä rakentuva sosiaalinen osallisuus ovat jääneet varhaiskasvatuksen tutkimuskentällä vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa tarkastelin lasten keskinäisiä vuorovaikutustilanteita päiväkodissa ja niissä rakentuvaa sosiaalista osallisuutta. Tarkastelin sosiaalista osallisuutta lasten keskinäisessä toiminnassaan ja puheessaan tuottamien merkityksien kautta. Tutkimus sijoittui lapsuudentutkimuksen kentälle yhdessä lasten kanssa tehtävänä tutkimuksena. Tutkimuksessa lähestyin lasten elämismaailmoja asettumalla heidän arkiseen ympäristöönsä päiväkotiin. Tutkimuksen lähestymistapa oli etnografinen ja keräsin aineistoni yhden päiväkotiyksikön kahdessa 3–5-vuotiaiden lapsiryhmässä havainnoimalla sekä haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita lapsia. Analysoin havainnointi- ja haastatteluaineistojen muodostamaa aineistokokonaisuutta teorialähtöisellä temaattisella analyysillä. Tutkimukseni tuloksissa lasten keskinäiset vuorovaikutustilanteet jakautuivat lapsiryhmän sisäisiin ystävyyssuhteisiin, lapsiryhmän lasten välisiin yhteistoimintoihin ja itsenäiseen toimintaan lapsiryhmässä. Nämä vuorovaikutustilanteet loivat erilaisia edellytyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden toteutumiselle lapsiryhmissä ja osoittivat sosiaalisen osallisuuden vaihtelevan luonteen päiväkodin arjessa. Sosiaalisen osallisuuden mahdollisuudet ja haasteet koskettivat kaikkia lapsiryhmien lapsia päiväkodin arjessa. Tämä osoittaa tarpeen tietoiselle ja tavoitteelliselle sosiaalisen osallisuuden kehitystyölle varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2025-05-26T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4m\u00e4ki, Monika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-26T09:25:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-26T09:25:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin arjessa lasten kesken\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4t toiminnot ja niiss\u00e4 rakentuva sosiaalinen osallisuus ovat j\u00e4\u00e4neet varhaiskasvatuksen tutkimuskent\u00e4ll\u00e4 v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelin lasten keskin\u00e4isi\u00e4 vuorovaikutustilanteita p\u00e4iv\u00e4kodissa ja niiss\u00e4 rakentuvaa sosiaalista osallisuutta. Tarkastelin sosiaalista osallisuutta lasten keskin\u00e4isess\u00e4 toiminnassaan ja puheessaan tuottamien merkityksien kautta. Tutkimus sijoittui lapsuudentutkimuksen kent\u00e4lle yhdess\u00e4 lasten kanssa teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 tutkimuksena. Tutkimuksessa l\u00e4hestyin lasten el\u00e4mismaailmoja asettumalla heid\u00e4n arkiseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotiin. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli etnografinen ja ker\u00e4sin aineistoni yhden p\u00e4iv\u00e4kotiyksik\u00f6n kahdessa 3\u20135-vuotiaiden lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 havainnoimalla sek\u00e4 haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita lapsia. Analysoin havainnointi- ja haastatteluaineistojen muodostamaa aineistokokonaisuutta teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 temaattisella analyysill\u00e4. Tutkimukseni tuloksissa lasten keskin\u00e4iset vuorovaikutustilanteet jakautuivat lapsiryhm\u00e4n sis\u00e4isiin yst\u00e4vyyssuhteisiin, lapsiryhm\u00e4n lasten v\u00e4lisiin yhteistoimintoihin ja itsen\u00e4iseen toimintaan lapsiryhm\u00e4ss\u00e4. N\u00e4m\u00e4 vuorovaikutustilanteet loivat erilaisia edellytyksi\u00e4 lasten sosiaalisen osallisuuden toteutumiselle lapsiryhmiss\u00e4 ja osoittivat sosiaalisen osallisuuden vaihtelevan luonteen p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. Sosiaalisen osallisuuden mahdollisuudet ja haasteet koskettivat kaikkia lapsiryhmien lapsia p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. T\u00e4m\u00e4 osoittaa tarpeen tietoiselle ja tavoitteelliselle sosiaalisen osallisuuden kehitysty\u00f6lle varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-26T09:25:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-26T09:25:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen osallisuus p\u00e4iv\u00e4kodissa lasten keskin\u00e4isiss\u00e4 vuorovaikutustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505264584", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102754
language fin
last_indexed 2025-05-26T20:02:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e8a34cc-01a0-484d-a277-dc9847088873\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505264584.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perämäki, Monika Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa sosiaalinen osallisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education lapsitutkimus vertaissuhteet päiväkodit
title Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa
title_full Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa
title_fullStr Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa
title_full_unstemmed Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa
title_short Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa
title_sort sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa
title_txtP Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa
topic sosiaalinen osallisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education lapsitutkimus vertaissuhteet päiväkodit
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapsitutkimus päiväkodit sosiaalinen osallisuus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505264584
work_keys_str_mv AT perämäkimonika sosiaalinenosallisuuspäiväkodissalastenkeskinäisissävuorovaikutustilanteissa