Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa

Päiväkodin arjessa lasten keskenään määrittämät toiminnot ja niissä rakentuva sosiaalinen osallisuus ovat jääneet varhaiskasvatuksen tutkimuskentällä vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa tarkastelin lasten keskinäisiä vuorovaikutustilanteita päiväkodissa ja niissä rakentuvaa sosiaalista osallisuut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Perämäki, Monika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102754
Kuvaus
Yhteenveto:Päiväkodin arjessa lasten keskenään määrittämät toiminnot ja niissä rakentuva sosiaalinen osallisuus ovat jääneet varhaiskasvatuksen tutkimuskentällä vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa tarkastelin lasten keskinäisiä vuorovaikutustilanteita päiväkodissa ja niissä rakentuvaa sosiaalista osallisuutta. Tarkastelin sosiaalista osallisuutta lasten keskinäisessä toiminnassaan ja puheessaan tuottamien merkityksien kautta. Tutkimus sijoittui lapsuudentutkimuksen kentälle yhdessä lasten kanssa tehtävänä tutkimuksena. Tutkimuksessa lähestyin lasten elämismaailmoja asettumalla heidän arkiseen ympäristöönsä päiväkotiin. Tutkimuksen lähestymistapa oli etnografinen ja keräsin aineistoni yhden päiväkotiyksikön kahdessa 3–5-vuotiaiden lapsiryhmässä havainnoimalla sekä haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita lapsia. Analysoin havainnointi- ja haastatteluaineistojen muodostamaa aineistokokonaisuutta teorialähtöisellä temaattisella analyysillä. Tutkimukseni tuloksissa lasten keskinäiset vuorovaikutustilanteet jakautuivat lapsiryhmän sisäisiin ystävyyssuhteisiin, lapsiryhmän lasten välisiin yhteistoimintoihin ja itsenäiseen toimintaan lapsiryhmässä. Nämä vuorovaikutustilanteet loivat erilaisia edellytyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden toteutumiselle lapsiryhmissä ja osoittivat sosiaalisen osallisuuden vaihtelevan luonteen päiväkodin arjessa. Sosiaalisen osallisuuden mahdollisuudet ja haasteet koskettivat kaikkia lapsiryhmien lapsia päiväkodin arjessa. Tämä osoittaa tarpeen tietoiselle ja tavoitteelliselle sosiaalisen osallisuuden kehitystyölle varhaiskasvatuksessa.