Sosiaalinen osallisuus päiväkodissa lasten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa

Päiväkodin arjessa lasten keskenään määrittämät toiminnot ja niissä rakentuva sosiaalinen osallisuus ovat jääneet varhaiskasvatuksen tutkimuskentällä vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa tarkastelin lasten keskinäisiä vuorovaikutustilanteita päiväkodissa ja niissä rakentuvaa sosiaalista osallisuut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Perämäki, Monika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102754
Description
Summary:Päiväkodin arjessa lasten keskenään määrittämät toiminnot ja niissä rakentuva sosiaalinen osallisuus ovat jääneet varhaiskasvatuksen tutkimuskentällä vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa tarkastelin lasten keskinäisiä vuorovaikutustilanteita päiväkodissa ja niissä rakentuvaa sosiaalista osallisuutta. Tarkastelin sosiaalista osallisuutta lasten keskinäisessä toiminnassaan ja puheessaan tuottamien merkityksien kautta. Tutkimus sijoittui lapsuudentutkimuksen kentälle yhdessä lasten kanssa tehtävänä tutkimuksena. Tutkimuksessa lähestyin lasten elämismaailmoja asettumalla heidän arkiseen ympäristöönsä päiväkotiin. Tutkimuksen lähestymistapa oli etnografinen ja keräsin aineistoni yhden päiväkotiyksikön kahdessa 3–5-vuotiaiden lapsiryhmässä havainnoimalla sekä haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita lapsia. Analysoin havainnointi- ja haastatteluaineistojen muodostamaa aineistokokonaisuutta teorialähtöisellä temaattisella analyysillä. Tutkimukseni tuloksissa lasten keskinäiset vuorovaikutustilanteet jakautuivat lapsiryhmän sisäisiin ystävyyssuhteisiin, lapsiryhmän lasten välisiin yhteistoimintoihin ja itsenäiseen toimintaan lapsiryhmässä. Nämä vuorovaikutustilanteet loivat erilaisia edellytyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden toteutumiselle lapsiryhmissä ja osoittivat sosiaalisen osallisuuden vaihtelevan luonteen päiväkodin arjessa. Sosiaalisen osallisuuden mahdollisuudet ja haasteet koskettivat kaikkia lapsiryhmien lapsia päiväkodin arjessa. Tämä osoittaa tarpeen tietoiselle ja tavoitteelliselle sosiaalisen osallisuuden kehitystyölle varhaiskasvatuksessa.