Pelien mukautuva haaste dynaaminen vaikeustason säätö

Videopelien haaste on keskeinen tekijä muodostuvan pelikokemuksen osalta. Liian helppo peli voi tuntua tylsältä, kun taas liian vaikea turhauttavalta. Yksi tapa lähestyä pelien mukautuvaa haastetta on dynaaminen vaikeustason säätö (Dynamic Difficulty Adjustment, DDA). DDA pyrkii muokkaamaan pelin va...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Piippo, Juuso
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102626
Kuvaus
Yhteenveto:Videopelien haaste on keskeinen tekijä muodostuvan pelikokemuksen osalta. Liian helppo peli voi tuntua tylsältä, kun taas liian vaikea turhauttavalta. Yksi tapa lähestyä pelien mukautuvaa haastetta on dynaaminen vaikeustason säätö (Dynamic Difficulty Adjustment, DDA). DDA pyrkii muokkaamaan pelin vaikeustasoa sopivaksi pelin aikana. Tässä tutkielmassa perehdytään DDA:han sekä miten DDA:n tutkimukset lähestyvät pelien vaikeustasoa. Lisäksi tarkastellaan sen seurauksia pelikokemukseen kirjallisuuskatsauksen perusteella. DDA paransi pelikokemusta useimmissa tapauksissa. Dynaamisen vaikeustason säädön järjestelmiin liittyy kuitenkin joitain haasteita. Challenge in video games is an essential factor in game experience. A game too easy can be boring but a game too hard can induce frustration. One way to approach the adaptive difficulty in games is dynamic difficulty adjustment (DDA). DDA’s purpose is to modify the game’s difficulty to a more appropriate level in real time. In this bachelor’s thesis we examine DDA and how existing studies of DDA approach game difficulty. In addition, we review its effects on gaming experience through a literature review. DDA has a positive effect on game experience in most cases. However, dynamic difficulty adjustment systems pose some challenges.